محرومیت زیر پوششی از سبزی و طراوت

برپایی بیمارستان های صحرایی در مناطق محروم توسط بسیج جامعه پزشکی کشور مانور بسیار مفیدی برای دستگاه های بهداشت و درمان کشور است تا شاید بتواند بخشی از توزیع ناعادلانه امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی و نیز در دسترس نبودن این خدمات و امکانات و کادر متخصص پزشکی در نقاط محروم را پوشش دهد
کد خبر: ۸۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶ - 16December 2013

محرومیت زیر پوششی از سبزی و طراوت

برپایی بیمارستان های صحرایی در مناطق محروم توسط بسیج جامعه پزشکی کشور یکی از اقداماتی می باشد که در راستای ارتقای سلامت در این مناطق در حال انجام است و از سویی دیگر مانور بسیار مفیدی برای دستگاه های بهداشت و درمان کشور است تا شاید بتواند بخشی از توزیع ناعادلانه امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی و نیز در دسترس نبودن این خدمات و امکانات و کادر متخصص پزشکی در نقاط محروم را پوشش دهد؛ ازاینرو با دکتر اسماعیل مقصود لو مسئول بسیج جامعه پزشکی استان گلستان به گفتو گو نشستیم.

دکتر اسماعیل مقصودلو مسئول بسیج جامعه پزشکی استان گلستان با بیان اینکه بسیاری از روستاها و مناطق محروم به شهر و به طورکلی به مراکز بهداشتی و درمانی دسترسی سخت و کمتری دارند، اظهار داشت: برپایی بیمارستان های صحرایی می تواند در راستای ارتقای سلامت روستاییان بسیار کارساز باشد.

مقصودلو ادامه داد: مردم منطقه مراغه تپه به علت دور بودن از شهر و به دنبال آن دسترسی نداشتن به پزشک متخصص و کادر بهداشت و درمان، با مشکلات زیادی روبرو بودند؛ بنابراین اولین بیمارستان صحرایی استان گلستان، در این منطقه دایر شد.

وی تصریح کرد: روستاها به علت فاصله زیادی که با شهرها دارند با مشکلات بیشتری روبرو هستند و نبود نیروی متخصص و تجهیزات پزشکی و از همه مهمتر نبود یک بیمارستان ثابت در نزدیکی مراغه تپه از جمله مشکلات این منطقه به شمار می آید.

مسئول بسیج جامعه پزشکی گلستان افزود: برپایی بیمارستان صحرایی برای افرادی که نمی توانند به مرکز استان بیایند و به پزشک متخصص و خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند، تا حدودی گره گشا بوده و حکم مسکن موقتی را دارد؛ از سوی دیگر این موضوع باعث تحریک دانشگاه ها شده تا بیشتر به این کمبودها رسیدگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: برپایی بیمارستان های صحرایی یک مانور بزرگ سلامت است که باعث افزایش آمادگی نیروها شده و از سوی دیگر اعزام تیم های پزشکی، تجهیزات بهداشتی و درمانی، فرصت خوبی برای دانشگاه ها، هلال احمر و مراکز فوریت های پزشکی ایجاد کرده تا توانایی و ظرفیت های خود را محک زده و بهتر بشناسند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی گلستان در ادامه تصریح کرد:  حضور پزشکان در مناطق محروم، باعث ایجاد و تقویت روحیه بسیجی و جهادی در آنان شده و همچنین بیانگر توانایی بسیج در فراخوان پزشکان متخصص و اعزام آنان به مناطق محروم جهت ارائه خدمات می باشد.

مقصودلو با بیان اینکه ارائه خدمات به مردم، احساس خوبی را در انسان ایجاد می کند، افزود: وقتی انسان به همنوع خود که نیاز به کمک دارد، خدمتی می کند؛ از نظر روحی احساس خوبی دارد که این موضوع برکات بسیاری در زندگی انسان دارد که تاثیر آن به وضوح درزندگی شخصی افراد دیده می شود.

وی با اشاره به تعداد بالای پزشکان بیکار فراوان در سطح کشور و کمبود کادر پزشکی در نقاط مختلف کشور عنوان داشت: عدم توازن در تراکم پزشکان سطح کشور و همچنین نبود مشوق ها و انگیزه لازم برای حضور پزشکان در مناطق محروم از جمله مشکلات این موضوع است.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه اولین و مهمترین مشکل بهداشتی در سطح استان گلستان، شیوع  بیماری سل است، گفت: متاسفانه استان گلستان بعد از استان سیستان و بلوچستان در رتبه دوم در ابتلا به بیماری سل در کشور را داشته و روی خط سرطان مری قرار دارد که باید با برنامه ریزی جدی در جهت پیشگیری از گسترش آن اقدامات لازم را انجام داد.




 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار