چگونگی ترور «ذوالفقار» حزب‌الله/ ویژگی‌های امنیتی شهید بدرالدین

خبر شهادت بدرالدین ضایعه‌ای بزرگ برای حزب‌الله و طرفداران آن محسوب می‌شود چرا که سرتاسر تاریخ حزب‌الله با بدرالدین پیوند خورده است.
کد خبر: ۸۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹ - 14May 2016

چگونگی ترور «ذوالفقار» حزب‌الله/ ویژگی‌های امنیتی شهید بدرالدین

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری تحلیلی الوقت، بامداد روز جمعه حزبالله لبنان طی بیانیهای اعلام کرد «مصطفی بدرالدین» معروف به «ذوالفقار» از فرماندهان ارشد این جنبش در سوریه به شهادت رسیده است. خبر شهادت بدرالدین ضایعهای بزرگ برای حزبالله و طرفداران آن محسوب میشود چرا که سرتاسر تاریخ حزبالله با بدرالدین پیوند خورده است.

بدرالدین در سال 1961 در منطقه الغبیری، یک منطقه پرجمعیت و فقیرنشین واقع در حاشیه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان به دنیا آمد. 14 سال بعد، زمانی که جنگ داخلی لبنان شروع شد بدرالدین به همراه عماد مغنیه به سازمان فتح محلق شدند و توسط این گروه فلسطینی مورد آموزش قرار گرفتند، آنها بعدها یک گروه 100 نفره از جوانان جنوب لبنان را به عضویت «سازمان آزادیبخش فلسطین» درآوردند که اولین نشانه از شکلگیری یک «باشگاه رزمی شیعی» در لبنان بود.

بدرالدین و عماد مغنیه بعدها که از اقدامات نیروهای فلسطینی ناامید شده بودند به همراه خیل انبوه جوانان شیعی به جنبش امل به عنوان یک نهضت سیاسی و شبهنظامی شیعی پیوستند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در نتیجه شکلگیری حزبالله لبنان در اوایل دهه 1980 میلادی، بدرالدین و مغنیه به این جنبش پیوستند و مسئولیتهای مهمی در بخش عملیاتی و امنیتی حزبالله به عهده گرفتند.

ذوالفقار در سال 1983 در کویت به اتهام توطئه برای منفجر کردن سفارت آمریکا در آن کشور زندانی شد اما با حمله به صدام حسین در 1990 به کویت، فرصتی پیش آمد تا بدرالدین از این کشور خارج شده و به لبنان بازگردد.

عماد مغنیه در همین سالها با خواهر بدرالدین ازدواج کرده بود. بعد از 20 سال نیروهای حزبالله با عملیاتهایی که مغنیه و بدرالدین نقش مرکزی در آنها داشتند، موفق شدند برای اولین بار رژیم صهیونیستی را مجبور به عقبنشینی بدون قید و شرط از خاک یک کشور عربی اسلامی بکنند.

اوج عملکرد بدرالدین و مغنیه در جریان جنگ تابستان 2006 لبنان بود که در حزبالله قدرت و مهارت رزمی بینظیری در مقابل یکی از مجهزترین ارتشهای جهان از خود نشان داد. علاوه بر عدهای از بزرگترین عملیاتهای پیچیده امنیتی را به بدرالدین و مغنیه نسبت داده میشود. از جمله، عملیات 23 اکتبر 1983 علیه تفنگداران آمریکایی که برای حمایت از رژیم صهیونیستی وارد لبنان شده بودند. در جریان این عملیات 241 سرباز آمریکایی کشته شدهاند. عملیات اکتبر 1983 در محافل آکادمیک موفقترین عملیات نامتقارن در قرن بیستم لقب گرفت که منجر به خروج فوری آمریکا از لبنان شد. 

پس از ترور عماد مغنیه در سال 2008، بخش زیادی از مسئولیتهای وی به بدرالدین واگذار شد هر چند حزبالله هیچگاه به صورت رسمی نام بدرالدین را به عنوان جانشین عماد مغنیه معرفی نکرد. در پی شروع بحران سوریه، رفتوآمدهای وی به این کشور در آن کشور افزایش یافت و گفته میشود رابط مستقیم بین نصرالله و بشار اسد بود. ذوالفقار پیش از این نیز هدف تروریستی دشمنان خود در سوریه قرار گرفته بود. بنابر گزارش نیویورک تایمز، هدف عملیات تروریستی اواخر دی ماه 1394 رژیم صهیونیستی در حمله به کاروانی از نیروهای مقاومت در نزدیکی جولان در واقع بدرالدین بود که در لحظه آخر از این کاروان جدا میشود. در جریان این عملیات عدهای از نیروهای مقاومت از جمله جهاد مغنیه، فرزند عماد و خواهرزاده بدرالدین به شهادت رسیدند.

چگونگی ترور

حزبالله لبنان در بیانیه روز جمعه خود توضیح بیشتری در مورد شهادت ذوالفقار نداد اما تأکید کرده نتایج تحقیقات به زودی مشخص خواهد کرد که آیا وی بر اثر شلیک موشک هدف قرار گرفته یا بر اثر حمله هوایی به شهادت رسیده است اما شبکه تلویزیونی المیادین که به حزبالله نزدیک است گزارش داد که هواپیماهای صهیونیستی  به محل اقامت این عضو حزبالله در نزدیکی فرودگاه دمشق حمله کردند و در این عملیات، تعدادی از همراهان او نیز کشته شدهاند. مقامات صهیونیستی همانند موارد قبلی سیاست ابهام در پیش گرفته و از تأیید یا تکذیب نقش خود خودداری میکنند.

ویژگیهای امنیتی بدرالدین

پایگاه خبری دیلی بیست آمریکا که روابط نزدیکی با صهیونیستها دارد، در گزارشی درباره بدرالدین آورده است: «بدرالدین به عنوان یک روح غیرقابل شناسایی و تقریباً غیرقابل ردیابی در سرتاسر لبنان رفت و آمد میکرد بدون اینکه ردپایی از خود به جای بگذارد.» نیکولاس بلنفورد روزنامهنگار کارکشته آمریکایی که بیش از یک دهه است تحولات حزبالله لبنان را پوشش میدهد و کتابی با عنوان «رزمندگان خدا: درون 30 سال نبرد علیه رژیم صهیوینستی» دارد به پایگاه دیلی بیست گفته است: «حزبالله سران زیادی دارد بعضی از آنها کاملاً قابل مشاهده هستند مانند شبکههای رفاه اجتماعی و حضور پارلمانی [اما] سایر بخشها قابل رؤیت نیست. دنیایی که مصطفی بدرالدین زندگی میکرد یکی از آن دنیاهای تاریک و غیرقابل مشاهده بود. بنابر گزارشی که سرویس اطلاعات امنیتی کانادا که گفته میشود از یکی از اعضای حزبالله بازجویی کرده، «بدرالدین خیلی خطرناکتر از عماد مغنیه بود.» مسئله دیگر درباره بدرالدین، حجم تبلیغات منفی در بعضی رسانههای عربی و غربی علیه اوست. این رسانهها در طول چند سال گذشته مسائلی از جمله بداخلاق بودن وی، آموزش در اوکراین، تجارت طلا، اتهامات اخلاقی و ترور رفیق حریری در باره ذوالفقار مطرح کردهاند.

بازگشت به عماد

بهترین توصیفی که از زندگی بدرالدین شده در بیانیه حزبالله آمده است: «این فرمانده بزرگ در رأس نبرد با طرح آمریکایی- صهیونیستی در منطقه بود و در جهاد و رویارویی با گروههای تکفیری در سوریه مصمم بود. زندگی ذوالفقار که مملو از جهاد، اسارت، مجروحیت و موفقیتهای ویژه بزرگ بود، به شهادت ختم شد و به کاروان فرماندهان شهید (رحمت خدا بر آنها باد) و بهویژه رفیق و همرزمش، فرمانده شهید حاج «عماد مغنیه پیوست.»

نظر شما
پربیننده ها