در نشستی مطرح شد

سریال چمران در انتظار کمک دولت/ رسانه ملی گفتمان‌سازی می کند

رئیس بسیج صدا و سیما در جلسه ای بیان کرد که ساخت سریال شهید چمران نیازمند کمک دولت در تامین منابع است و اگر این کمک فراهم شود، این اثر وارد فاز اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱ - 13June 2016

سریال چمران در انتظار کمک دولت/ رسانه ملی گفتمان‌سازی می کند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،  نشست خبری مراسم سالگرد شهادت مصطفی چمران با حضور مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، محمود عاطفی رئیس بسیج صدا و سیما و سید عبدالله صفی الدین نماینده حزب الله لبنان برگزار شد.

محمود عاطفی در این نشست درباره پوشش مراسم های سالگرد شهادت چمران در رسانه ملی و همچنین دستور عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما برای پوشش این ایام سخن گفت.

وی عنوان کرد: شخصیت چمران ابعاد متفاوتی دارد. او اولین مرد حوزه استقامت است که برای دفاع از مکتب اسلام به خارج از مرزهای کشور رفت و اولین هسته های مقاومت را شکل داد که امروز برجسته ترین افراد این هسته، رهبران حزب الله هستند و افتخار می کنند که زمانی شاگرد شهید چمران بودند.

رئیس بسیج صدا و سیما با اشاره به ویژگی های شهید چمران عنوان کرد: ویژگی ها و ابعاد مختلف شهید چمران همان حلقه مفقوده ای است که نسل جوان در عرصه جولان رسانه های مختلف به دنبال آن است.

وی با اشاره به دستور رئیس سازمان صدا و سیما یادآور شد: رئیس سازمان از هفته پیش دستوری را مبنی بر پوشش برنامه هایی که به همت بنیاد شهید چمران و مراسم های مردمی شکل گرفته، ابلاغ کرده است و همه شبکه های سراسری رادیو و تلویزیون در این راستا متحد خواهند شد تا بتوانیم پوشش مناسبی را در عرصه رسانه ملی داشته باشیم.

وی درباره اقدامات رسانه ملی برای چمران اظهار کرد: ما در رسانه ملی، تولیدات بسیاری در این سالها برای شهید چمران داشته ایم. نوعی بازخوانی با استفاده از این تولیدات انجام شده است که در این ایام در معرض بهره برداری قرار خواهد گرفت.

عاطفی در پایان سخنانش گفت: همچنین نوعی جریان گفتمان سازی در سطح شبکه های رادیویی و تلویزیونی پیش بینی شده است تا اندیشه و تفکر شهید چمران و اقدام و عمل او مورد واکاوی قرار گیرد. این گفتمان سازی با استفاده از کارشناسان و در میزگردهایی انجام خواهد شد.

در ادامه این جلسه، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و برادر شهید چمران در سخنانی بیان کرد: چمران در لبنان و در کنار امام موسی صدر پایه گذار مقاومت اسلامی بود. او آغازگر مبارزات مقاومت اسلامی در برابر اسرائیل، فالانژها و چپ گرایان کمونیستی بود.

وی با اشاره به اینکه چمران می تواند الگوی مناسبی برای جوانان باشد، گفت: جوانان ما نیاز به الگو و اسوه دارند و در خلاء الگوهای مناسب، الگوهای دیگری را برمی گزینند. وقتی ما از ویژگی های شهدای خود سخن نگوییم، این جوانان افرادی مثل شهید همت، باکری، چمران و... را نمی شناسند و با خود فکر می کنند عده ای بیکار به جبهه های جنگ رفته اند اما اگر ما توضیح دهیم که شخصی مثل چمران با چه دانش و عرفانی به جبهه رفته است، نسبت به آنها شناخت حاصل می شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما باید از این قهرمانان واقعی به عنوان الگو و سرمشق برای جوانان در مقابل نفوذ هویتی استفاده کنیم. در این راستا برگزاری مراسم های سالگرد یک وظیفه است و نه یک کار تشریفاتی.

چمران با اشاره به برگزاری مراسم هایی که همزمان با سالگرد شهادت مصطفی چمران به همت بسیج سازمان صدا و سیما برگزار می شود، گفت: سالگرد شهادت چمران ۳۱ خرداد است اما از آنجایی که وی علاقه بسیاری به دعای کمیل داشت این مراسم ها از پنجشنبه شب، ۲۷ خردادماه آغاز می شود که با اجرای مراسم دعای کمیل در محل شهادت وی در دهلاویه خواهد بود. این مراسم توسط یکی از شبکه های رادیویی پخش خواهد شد. شب شهادت مصطفی چمران مراسم اصلی یادمان وی در مسجد امام صادق (ع) برگزار می شود و همچنین مراسمی هم دوم تیرماه در خانه موزه شهید چمران برپا خواهد شد.

در این جلسه، سید عبدالله صفی الدین با اشاره به کتابی که از چمران به زبان عربی ترجمه کرده است، گفت: ما در جهان اسلام در ۵۰ سال اخیر، شخصیت هایی مثل شهید چمران کم داشتیم. شخصیت های جامعی که نه فقط مبلغ دین بلکه مبلغ اسلام هم هستند.

وی با اشاره به حضور شهید چمران در لبنان، اظهارکرد: حدود ۴۰ سال پیش در منطقه ما تفکر سوسیالیستی و کمونیستی حاکم بود و اسلام از شرق و غرب مورد تهاجم قرار می گرفت. لبنان قبل از حضور امام موسی صدر در این شهر هیچ هویتی از خود نداشت و تنها بازوی امام موسی صدر، دکتر چمران بود که دنیای خود را رها کرد و به لبنان آمد. اکنون هم در لبنان نهضتی وجود دارد و بسیاری در این شهر خود را به چمران مدیون می دانند.

در این جلسه عاطفی در پاسخ به پرسشی درباره پرداختن به ابعاد مختلف شهید چمران در صدا و سیما و همچنین اینکه همه ابعاد این شهید در فیلم «چ» بازنمایی نشده است، عنوان کرد: ما برای ساخت اثری درباره شهید باقری، جلسات مختلفی با سرلشکر باقری، برادر وی داشتیم. اما بعد از چندین جلسه و نگارش فیلمنامه تنها توانستیم به فرازی از ۲ ماه از زندگی وی بپردازیم. کارگردان «چ» نیز ابعادی از زندگی چمران را به تصویر کشیده است و به نظر من این فیلم به صورت بسیار خوبی به ابعاد زندگی او پرداخت.

مهدی چمران نیز در واکنش به پرداخت زندگی شهید چمران عنوان کرد: من پیشنهادی به چند فیلمساز ارائه کردم که عملی نشد و آن پرداختن به چند صحنه در لبنان بود که حال و هوایی حماسی و احساسی داشت.

وی اضافه کرد: من پیش از این جلساتی هم برای ساخت سریالی در تلویزیون با سازندگان اثر داشتم اما ظاهراً ساخت این سریال با مسائل مالی صدا و سیما مواجه شد و ساخت آن ادامه پیدا نکرد.

در پایان این جلسه، عاطفی درباره ساخت سریال چمران عنوان کرد: قرار است سریالی با پروداکشن بزرگ و تاثیرگذار درباره چمران ساخته شود. او اولین وزیر دفاع جنگ است که در خط مقدم جبهه آن هم در منطقه ای بسیار خطرناک مثل دهلاویه فعالیت دارد و این وضعیت بسیار بحث برانگیز است. اگر دولت در تامین منابع به صدا و سیما کمک کند، ما این اثر را وارد فاز اجرایی خواهیم کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار