سومین روز جشنواره عمار؛

نیاز شدید کشور به نظام‌نامه فرهنگی بلندمدت

نبود سیاست‌های درازمدت در فرهنگ، آسیب‌های شدیدی را به این مقوله مهم وارد کرده است.
کد خبر: ۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸ - 07January 2014

نیاز شدید کشور به نظام‌نامه فرهنگی بلندمدت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، اولین جلسه آسیبشناسی جشنوارههای سینمای ایران دوشنبه ساعت ۱۸ در سینما فلسطین تهران با حضور محمدرضا عباسیان و محمد خزاعی برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمد خزاعی با تقدیر از جشنواره عمار به عنوان یک جشنواره منظم و با محتوا اظهار داشت: جشنواره عمار یک جشنواره مردمی است، هر کجا مردم وارد حوزه ای شدند جلوتر از دولت و ارگانهای دولتی حرکت کرده اند.

وی افزود: جشنواره عمار ادامه دهنده راهی است که بچه های دهه شصت با نمایش فیلم ها در مساجد شروع کردند. جشنواره عمار باید از فیلمسازان جوان حمایت و آن ها را وارد سینمای حرفه ای کند. امیدوارم جشنواره عمار بتواند موفقیتی بزرگ را در این زمینه بدست آورد.

در ادامه جلسه محمدرضا عباسیان با اشاره به مشخص بودن راه و روش جشنواره عمار افزود: جشنواره عمار بر خلاف جشنواره فیلم فجر تکلیفش را با محتوای آثاری که می خواهد آن ها را بپذیرد و اکران کند مشخص کرده است. عمار قرار است جشنواره فیلم های حزب اللهی باشد، با این تعریف آثار غیر حزب اللهی در این جشنواره هیچ جایگاهی نخواهند داشت . اما جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم ترین جشنواره کشور مسیر متفاوتی دارد و حساسیت ها روی آن بسیار زیاد است. خیلی از فیلمهایی که از تلویزیون پخش می شوند در مقایسه با فیلمهای جشنواره فیلم فجر بحث برانگیز هستند اما انتقاداتی که به فیلم های جشنواره فیلم فجر می شود بسیار زیاد است .

در ادامه محمد خزاعی با بیهوده توصیف کردن مقایسه جشنواره عمار با جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر باید مسیر خودش را برود و عمار نیز باید در مسیری حرکت کند که ده سال بعد بتواند یکی از بهترین ها در نوع خودش باشد. جشنواره فیلم فجر تقریبا از چهارده پانزده سال پیش کارکردهای واقعی خودش را از دست داد.

 خزاعی با انتقاد شدید ازعدم وجود سیاست های دراز مدت برای جشنواره فیلم فجر اذعان داشت: تمامی جشنواره های دنیا سیاست هایی  دارند که برای یک مدت طولانی آنها را اجرا می کنند. اما در ایران در دولت اصولگرا سیاست های اصولگرایی می آید واجرا می شود و در دولت اصلاح طلب سیاست های اصلاح طلبانه در جشنواره اعمال می شود.  چطور ممکن است فیلمی که در دوره آقای جعفری جلوه بد است در دوران آقای شمقدری خوب شودو یا فیلمی که در دوره آقای شمقدری بد بوده است حالا در دوره آقای ایوبی خوب شود؟

وی افزود: باید نظام نامه فرهنگی برای کشور داشته باشیم.  وزارت ارشاد ما تبدیل به وزارت خانه ای شده  است که آدم تربیت می کند. از مهد کودک می آورد و در ادامه وقتی آن فرد با حوزه های فرهنگی کشور آشنا می شود و می تواند  کار انجام دهد او را بیرون می کنند. ما از یک طرف در مسائل فرهنگی تاکید بالا دستی داریم و از طرف دیگر می بینیم کسی مسئول فرهنگی در کشور می شود که اصلا آشنایی با مدیریت فرهنگی ندارد. شما سه سال من را می آورید من را تربیت می کنید و سپس وقتی من با الفبای مدیریت فرهنگی و شرایط آن آشنا می شوم من را کنار می گذارید.

عباسیان در پاسخ به این سوال که چرا جشنواره فیلم فجر نمی تواند مثل جشنواره کن جریان ساز باشد، گفت: هیچ رئیس سینمایی در ایران در دو دهه گذشته بیشتر از چهارسال مدیر نبوده در صورتی که  درجشنواره  کن و برلین حداقل عمر مدیریتی برگزار کنندگان بیست سال است.

در ادامه خزاعی با انتقاد شدید از تغییر سیاست ها در جشنواره فیلم فجر اذعان داشت: با وضعیتی که امروز در جشنواره فیلم فجر داریم باید بپرسیم که  چه اتفاقی با گرفتن جایزه در فجر برای من فیلمسازرخ می دهد. آیا با گرفتن سیمرغ مسیر برای اکران عمومی فیلمم و یا شرکت دادن آن در جشنواره های دیگر سهل می شود؟ امروز با گرفتن جایزه در کن اکران جهانی فیلم شما به راحتی انجام می شود اما در ایران حتی با گرفتن جایزه هم معلوم نیست فیلمتان اکران شود.   

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار