"علیرضا رضاداد" در جشنواره عمار مطرح کرد

افکار عمومی را رسانه‌هایی می‌سازند که قدرت متقاعدسازی دارند

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت : اکثر بازی‌های کامپیوتری که تولید می‌شوند و در اختیار بچه‌های ما قرار می‌گیرند با همین نگاه یکطرفه تولید می‌شوند که هیچ گونه ارزش و اعتباری را برای درک مخاطب قایل نیستند.
کد خبر: ۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰ - 10January 2014

افکار عمومی را رسانه‌هایی می‌سازند که قدرت متقاعدسازی دارند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "علیرضا رضاداد" دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در نشست راهکارهای رسیدن به سینمای متعالی اسلامی و انقلابی که عصر روز گذشته همزمان با ششمین روز از برگزاری جشنواره عمار در سینما فلسطین برگزار شد، گفت: جشنوارههای فرهنگی و هنری که در کشور برگزار میشوند میتوانند به عنوان حلقههای سپهر فرهنگی یک کشور عمل کنند. جشنوارههایی که با حمایتهای بخش خصوصی برگزار شوند نقش مهمی را در این راه ایفاء میکنند و خلعهای جشنواره فیلم فجر را پوشش میدهند.

وی افزود: گاهی ممکن است اسلام و انقلاب موضوع یک فیلم قرار گیرد، این اتفاق در سینمای ایران و در یک برهه تاریخی مثل سالهای ۶۲ تا ۷۲ افتاد و فیلمهایی با موضوع اسلام و انقلاب بودند تولید شدند. شکل دیگر نگاه به اسلام و انقلاب شکل رویکردی است. اگر ما با نگاه به رویکرد اسلام و انقلابی به مسائل اجتماعی نگاه کنیم و فیلمی بسازیم که مورد توجه انقلاب هم قرار بگیرد در این حالت ما انقلاب و اسلام را از حالت موضوعی خارج و به یک مکتب فلسفی تبدیل کردیم.
 
رضاداد تاکید کرد: پرداختن به موضوع اسلام و انقلاب پایان کار ما نیست و ما با ورود نگاه رویکردگرایانه به سینما آغاز جدیدی را آغاز کردهایم، ورود به سینما با نگاه رویکردگرایانه کار سختی است و شاید خیلیها هم برای این کار تلاش میکنند.
 
وی افزود: من تا به حال ندیدم که با نگاه رویکردگرایانه محصولات سینمای ایران مورد تحلیل قرار بگیرد، فکر میکنم یکی از نقاط آسیب ما این است که با نگاه موضوع فعالیتهای خودمان را طبقهبندی میکنیم و دستاوردهای گوناگونی از این طبقهبندی پیدا میکنیم.
 
رضاداد ادامه داد: فیلم آرگو نمونه سینمای تبلیغاتی است، این سینما بیشتر در آمریکا دیده میشود، این نوع سینما خودش را متعلق به کشف حقیقت نمیداند بلکه وظیفهای برای خود تعریف کرده که طبق آن میخواهد افکار عمومی را تغییر دهد، این گونه آثار برای درک مخاطب ارزشی قائل نیست و تلاش میکند که یک رابطه یک طرفه با مخاطب برقرار کند.
 
وی خاطرنشان کرد: اکثر بازیهای کامپیوتری که تولید میشوند و در اختیار بچههای ما قرار میگیرند با همین نگاه یکطرفه تولید میشوند که هیچ گونه ارزش و اعتباری را برای درک مخاطب قایل نیستند. اما اما بحث ارتباط با مخاطب در مسائل دینی کاملا متفاوت است و در مسائل دینی برای مخاطب شأن و سهم در نظر گرفته شده است.
 
وی افزود: با نگاه رویکردگرایانه به سینما میتوان افراد انقلابی را که تا کنون عصبی و تند مزاج به تصویر کشیده شده است مهربان و ملایم نشان داد. نگاه رویکردگرایانه با ما میگوید که به رغبای خود فکر کن و نگاه قدرت اغنا مخاطب را در خود بالا ببر.
 
وی گفت: اینکه میگوییم زبان هنر برتر است به این علت است که هنر با فطرت و عاطفه مخاطب به شکل توامان سروکار دارد. برخی از رسانهها شاید امروز بیشترین مراجعات را داشته باشند اما افکار عمومی را رسانههایی میسازند که قدرت متقاعدسازیشان بالاتر است.
 
وی تاکید کرد: برای رسیدن به تعالی در مفهوم ارزشی، انقلابی و اسلامی طرح موضوع ازسه دیدگاه؛ دید رقبا، توجه به اصل اغنا و توجه به اصل هنری به عنوان بهترین شیوه برای اغنا لازم است. من تمام جشنوارهها را مکمل یکدیگر میدانم، نه جشنواره فیلم فجر رقیب جشنوارههای دیگر است و نه جشنوارههای دیگر رقیب جشنواره فجر هستند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار