
به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، فتح الله نادعلی" معاون اداره کل ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی" طی یادداشتی به بررسی ادبیات حاکم بر دو جبهه ایران و عراق؛ جنگ ارزشهای اخلاقی پرداخته و می نویسد: بررسی جنگ هشت ساله از زاویه ارزشهای اخلاقی حاکم بر دو جبهه و نگاه ویژه به ظهور و ثبوت صفات انسانی و غیرانسانی در جبهه ایران اسلامی و جبهه رژیم بعثی عراق؛ ما را با مهمترین ادبیات حاکم بر آن سالها آشنا میسازد.
متجاوزان بعثی به عنوان جنود شیطان، تمام صفات حاکم بر یک جامعه غیرانسانی را درعملکرد هشت ساله خود به ظهور رساندند و رزمندگان و ملت خداجوی ما تمام ارزشهای متصور در یک جامعه خدایی را عینیت بخشیدند. محوریت اخلاق اسلامی در تمام مراحل و زنجیره دفاع مقدس یکی از تفاوتهای اساسی جبهه ما با جبهه رژیم بعثی عراق بود. اعتقاد ما این است: همانگونه که دفاع ما یکی از مصادیق بارز جهاد فی سبیل الله بود؛ جبهههای ما نیز محل تحقق ارزشهای قرآنی شد.
و اما حکایت عمل صدام و متجاوزان عراقی. حکایت تلخ یک واقعیت غیرانسانی هشت ساله است. رفتار ضداخلاقی و ددمنشانه رژیم بعث عراق با مردم خویش و مرزنشینان ایران اسلامی و اقدامات ضد بشری با رزمندگان، اسرا و مردم بیدفاع شهرها و روستاها از واقعیات تکاندهنده و ضدانسانی منحصر به فرد بعثیان در تاریخ جنگهای بشری است.
اعمال ضدانسانی رژیم بعثی و حامیان او و تأیید آنها از سوی مجامع بینالمللی از یک سو و اصالت اخلاق اسلامی و حاکمیت ارزشهای انسانی در مردم، مسئولان و رزمندگان ایران اسلامی در طول جنگ از سوی دیگر، هشت سال نبرد ارزشهای متضاد و نهایتاً پیروزی عاملان اخلاق الهی را در تاریخ بشر ثبت نمود.
مقام معظم رهبری در این باره میفرمایند: «در همه مراحل این جنگ، چه در عملیات نظامی جبهه، چه در بیرون جبهه، چه در برخورد با اسرا، چه در تبلیغات، در همه مراحل، ارزشها و اخلاق انسانی رعایت شد. کار بیاخلاق و کار ضد ارزش و ضد بشر از این ملت صادر نشد.»
تحقیق پیرامون مصادیق اقدامات اخلاقی و ضد اخلاقی دو جبهه، و ترسیم واقعی ارزشهای حاکم بر جبهه خودی و دشمن وانتقال مستند این ارزشها به مخاطبان، از وظایف راویان و دستگاههای ترویج فرهنگ مقاومت است.
در انتقال تاریخ نورانی دفاع هشت ساله و انعکاس حماسه دلیر مردان این آب و خاک،سخن گفتن از پیروزیهای نظامی، بدون بیان اوصاف ارزشی حماسه آفرینان و ترسیم فضای اخلاقی حاکم بر آن سالها، حقیقت جهاد فی سیبلالله ما را به خوبی منتقل نخواهد کرد. نسل فعلی و همه آیندگان باید در تقابل هشت ساله ارزشهای متضاد؛ اخلاق الهی، انسانی و حقوق بشر را به وضوح در جبهه خود بیابند و با عنایت به عملیاتی شدن این ارزشها از سوی مجاهدان راه خدا، این صفات پسندیده را در تمام مقاطع و مراحل زندگی خویش به کار گیرند.
بعضی از عناوین مطالعاتی که میتواند؛ بیانکننده واقعی صفات اخلاقی حاکم بر آن دوران باشد و به خوبی مورد استفاده مرّوجین فرهنگ مقاومت و همه مشتاقان تاریخ حماسه ارزشی ما قرار گیرد به شرح زیر است:
1- دلایل زیرِپا گذاشتن تمام ارزشهای اخلاقی از سوی متجاوزین بعثی در هتک حرمت نوامیس، تجاوز و زنده به گور کردن زنان و دختران.
2– علل نادیده گرفتن حقوق بشر و تمام مقررات بینالمللی از سوی رژیم بعثی عراق در حمله شیمیایی گسترده به مناطق مسکونی و مردم بیدفاع عراق و جمهوری اسلامی، به عنوان نمونه شهرهای حلبچه و سردشت.
3 – مقایسه نحوه برخورد با اسرای ما در اردوگاههای رژیم بعثی و اقدامات جمهوری اسلامی ایران با اسرای عراقی
4– چرایی عدم به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی ایران اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس از منظر اصالت اخلاق و ارزشهای دینی و انسانی.
5– بمبباران و موشک باران مناطق مسکونی و کشتار مردم بیدفاع و غیرنظامی از سوی رژیم بعثی و تطبیق آن با حاکمیت صفات ضد انسانی در جبهه دشمن.
6– حمله موشکی به هواپیمای مسافربری و کشتن صدها زن،کودک و انسانهای بیگناه و اثبات نزدیکی تفکرات ضد بشری صدام و حامیانش در طول جنگ.
7– دلایل اخلاقی، عدم مقابله به مثل جمهوری اسلامی در جنگ شهرها و حملات شیمیایی.
8– مقایسه خصوصیات اخلاقی فرماندهان و رزمندگان جبهه ایران اسلامی با خصوصیات فرماندهان بعثی و نیروهای عراقی در طول جنگ.
9– مقایسه روحیات اسرای عراقی میهمان در ایران و اسرای ایرانی در بند رژیم بعثی در پایان دوره اسارت.
10– مقایسه شخصیت و خصوصیات اخلاقی رهبران دو کشور، در راستای چگونگی تعمیم و تأیید ارزشهای مورد احترام در جامعه خویش و رزمندگان حاضر در میدانهای نبرد.
11– تفاوت در انگیزههای حضور در میدان نبرد در بین رزمندگان ایران اسلامی و متجاوزان بعثی در راستای جستجوی عنصر اعتقاد و تأسی به سید و سالار شهیدان در نیروهای رزمنده خودی و عنصر اجبار، ترس و بیگانگی با اعتقادات و ارزشهای دینی در نیروهای متجاوز.
12– بررسی دلایل کشته شدن نزدیک به شش هزار اسیر ایرانی در بند رژیم صدام به دنبال اقدامات ضد انسانی و شکنجههای منجر به شهادت، از سوی شکنجهگران بعثی.
13– مطالعه خاطرات اسرای عراقی میهمان جمهوری اسلامی در راستای حاکمیت اخلاق الهی و ارزشهای انسانی در محیط اردوگاهها در مدت اسارت در ایران.
14– چگونگی بهرهبرداری رژیم بعث عراق، از گروهک منافقین برای سرکوب شیعیان، مخالفان و مردم بیدفاع کُرد در جهت اثبات بیبهرهگی این گروهک از کمترین نشانههای اخلاقی و اقدامات ضد اخلاقی و ضد انسانی آنها نسبت به با مردم بیگناه عراق.
15– مطالعه ویژگیهای جنود رحمن و جنود شیطان و تطبیق آن با دوران جنگ در جهت یافتن مصادیق آن در ادبیات حاکم بر نبردهای دو جبهه.
16– بررسی آماری جنایات صدام از ابتدای حکومت، با مردم خویش و در طول هشت سال جنگ تحمیلی بر علیه ایران اسلامی، در راستای اثبات حاکمیت صفات شیطانی در رهبری عراق و تمام فرماندهان و مزدوران آنها.
17– بررسی وضعیت مردم، مسئولان، رزمندگان و فضای حاکم بر جبهه، خودی در جهت شناسایی و اثبات حاکمیت صفات پسندیدة اخلاقی، چون ایمان، اخلاص،صداقت، وحدت، شجاعت و سایر مؤلفههای اخلاقی در ترویج فرهنگ مقاومت.
.....ادامه دارد.