افخم:

اروپا حق ندارد برای ملت ایران تعیین تکلیف کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تصویب نهایی قطعنامه پارلمان اروپا اظهار داشت: تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در ارتباط با راهبرد روابط با ایران و تمرکز بر وضعیت حقوق بشر که پس از تغییرات متعدد ارائه شده است، بی‌پایه، مردود و غیرقابل پذیرش است.
کد خبر: ۱۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲ - 04April 2014

اروپا حق ندارد برای ملت ایران تعیین تکلیف کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه طیفی از نمایندگان تندرو پارلمان اروپا، خواه تحت تاثیر لابی صهیونیسم و معارضین نظام و خواه با هدف سوء استفاده تبلیغاتی برای انتخابات آتی این نهاد، به بهانه راهبرد روابط، تلاش برای اتخاذ موضع آمرانه و ادامه روند برتری جویی بیپایه و بیحاصل ناشی از تفکرات قرون گذشته را نهادینه نموده و درصدد تخریب روند آغاز شده روابط برآیند؛ نه تنها با هیچ معیار و منطق سیاسی و بین المللی سازگار نیست بلکه یادآور تاریخ نه چندان روشن از رفتارهای تبعیض آمیز و نژادپرستی است.

وی با بیان اینکه غرب چارهای جز احترام به خواست این ملت ایران ندارد افزود: اروپا نمیتواند برای کشوری که علیرغم تمام فشارهای غیرقانونی و تحریمهای آنها با مقاومت و صرفاً با اتکا به قدرت مردم خود ایستادگی کرده، تعیین تکلیف کند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: دنباله روی از گروهها و جریانات افراطی و تندرو بخصوص در شرایطی که طیف واقعگراتر نمایندگان پارلمان اروپا و سیاستمداران مستقل اروپایی تغییر کنونی رویکرد در روابط را در راستای منافع دو طرف میدانند، قطعاً بیش از همه به زیان اروپا و نقش آن در آینده خواهد بود.

"افخم" اظهار کرد: به این نهاد توصیه میکنیم بجای تلاش برای مسدود نمودن مجاری همکاری، بدنبال یافتن راههایی برای ایجاد درک مشترک و شرایط مساعدتر بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک برآیند.

وی افزود: در تماسهای ماههای اخیر مواضع صریح و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در خصوص ابعاد و زمینههای همکاری هم به هیأتهای پارلمان اروپا و هم به مقامات و مسئولین اروپایی گوشزد شده و مورد تاکید قرار گرفته است و پافشاری غیرمنطقی بر روشهای برتری جویانه و تکرار راههای آزموده شده حرکت در مسیر اشتباه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که پارلمان اروپا یکی از نهادهای زیرمجموعه اتحادیه اروپا و نهادی غیرتصمیم گیر میباشد و اقداماتش فاقد پشتوانه اجرایی است گفت: ظاهراً چنین تعریف و تقسیم کاری انجام شده است، لیکن این نهاد با چنین مصوباتی استفاده ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر را بطور علنی تایید کرده و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را پیش فرضی ثابت برای مجموعه نهادهای اروپایی قرار داده است که این جریان جایگاه و موقعیت این نهاد اروپایی را بیش از پیش مخدوش کرده و اعتبار مصوبات آن را زیر سوال میبرد.

وی افزود: این افراد وگروهها و حتی دولتهای متبوعشان در موضعی قرار ندارند که با معیارهای دوگانه و منفعت جویانه، برخوردهای گزینشی و نژادپرستانه با واقعیات نوین صحنه جهانی، برای بقیه دنیا تعیین تکلیف نمایند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار