افخم در نشست خبری هفتگی وزارت خارجه:

وزارت خارجه آماده اجرای مصوبه انگشت‌نگاری از اتباع بیگانه است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ‌ دولت گذشته در سه سال پیش مصوبه‌ای در خصوص انگشت‌نگاری از برخی اتباع بیگانه داشت و وزارت خارجه با استقبال از طرح نمایندگان مجلس از ارائه مجدد این موضوع در حال خرید برخی ابزار‌ها و تمهیدات آن است.
کد خبر: ۱۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷ - 08April 2014

وزارت خارجه آماده اجرای مصوبه انگشت‌نگاری از اتباع بیگانه است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با رسانهها با بیان اینکه از نظر ما سفیر ایران در سازمان ملل مشخص شده است و رویه اخیر دولت آمریکا در خصوص عدم صدور ویزا برای آقای ابوطالبی مردود است، گفت: جمهوری اسلامی ایران رویههای معمول دیپلماتیک را برای معرفی سفیر خود به سازمان ملل و دولت آمریکا دنبال کرده است و تا زمانی که پاسخ رسمی از مراجع دیپلماتیک آنها دریافت نکردهایم ملاک ما همین امر خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر محمدجواد ظریف در هفته اول اردیبهشت به روسیه جهت شرکت در کارگروه تخصصی وزرای امور خارجه اجلاس خزر خاطرنشان کرد: ۱۲ و ۱۳ فروردین در عشق آباد ترکمنستان جلسه کارشناسان کشورهای حوزه خزر با حضور نمایندگان ویژه کشورها برگزار میشود و قرار است جلسه تکمیلی این کارگروه جهت تنظیم اسناد اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر که در سال جاری در بندر آستاراخان روسیه برگزار میگردد با حضور وزیر امور خارجه برگزار شود.

وی گفت: برای تنظیم اسناد پیش از اجلاس سران، کارگروه تخصصی دیگری هم در جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

"افخم" با بیان اینکه به ترکیب تیم مذاکره کننده هستهای چند کارشناس دیگر نیز اضافه خواهند شد، گفت: با توجه به روند پیشرفت مذاکرات مراحل کار پیچیدهتر میشود و نیازمند این هستیم که با مشورتهای حقوقی با کارشناسان امر از ظرفیت افراد مختلف و تخصص بالای آنها استفاده کنیم چون مذاکرات در سطح بالایی در حال انجام شدن است و گروههای مشورتی میتوانند به ما کمک شایانی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص داناییفر (مرزبان پنجم ربوده شده توسط گروهک جیشالعدل) گفت: از نظر وزارت خارجه تعیین تکلیف مرزبان پنجم نامشخص است و برای تعیین وضعیت وی در حال پیگیری از طریق مسئولان ایرانی و پاکستانی هستیم و در سفر چند روز آینده معاون وزیر امور خارجه پاکستان به ایران علاوه بر گسترش روابط موضوع این مرزبان و وضعیت امنیتی مرزها مذاکراتی خواهیم داشت.

وی گفت: روابط تهران و اسلام آباد مبتنی بر ارتباطات خوب دو کشور مسلمان است و مشترکات و همکاریهای خوبی مابین این دو کشور برقرار است. همینطور که در سطوح بالای دیپلماتیک دیدارها و گفتوگوهای بسیاری بین روحانی و نوازشریف برقرار شده است. مناسبات تهران و اسلام آباد رو به پیشرفت است و امیدواریم روابط بهتر از گذشته شود.

وی با بیان اینکه برای ما مشخص است که مرزبان ایرانی پیش از ربوده شدن به خاک پاکستان برده شده است، گفت: ما در سطوح مختلف خود و در ملاقاتهای متعدد با مسئولان پاکستانی از جمله سفیر پاکستان در تهران نگرانیهای خود را از وضعیت مرزبانان ربوده شده اعلام کردیم. ضمن اینکه همکاریهای مشترکی برای تأمین امنیت مرزهای دو کشور صورت گرفته و برنامههایی را نیز برای آینده در نظر داریم.

"افخم" گفت: در مورد آقای نیکبخت دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در یمن در حال پیگیری برای تعیین وضعیت وی از طریق گروههای کاری هستیم و کمیته ایرانی در این زمینه تشکیل شده و به طور مستمر در حال تماس با مراجع یمنی است و امیدواریم با اطلاعات مستند و موثق و قابل اتکا به شواهد خوبی در این زمینه برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص طرح جدید نمایندگان مجلس درباره انگشتنگاری از برخی اتباع گفت: دولت در سه سال پیش مصوبهای درباره انگشتنگاری از برخی اتباع بیگانه داشت و این آمادگی و عزم از گذشته و حال در وزارت خارجه وجود دارد و در حال خرید لوازم و تمهیدات آن هستیم. همچنین وزیر امور خارجه نیز دستور دادند تا بودجه خرید این لوازم جهت انگشتنگاری در مبادی ورودی و سفارتخانههای ایران انجام شود. معاون حقوقی و کنسولی وزارت خارجه نیز در حین تصویب این مصوبه در مجلس جهت رایزنی و هماهنگیهای بیشتر حضور دارند و از دیدگاه ما این مصوبه در جهت تأمین منافع و حفظ عزت کشور است و وزارت خارجه آمادگی خود را برای اجرای این مصوبه اعلام میکند.

"افخم" با بیان اینکه ظریف هفته اول اردیبهشت به کشور روسیه سفری خواهد داشت، گفت: این سفر در چارچوب گروه کاری کشورهای حاشیه دریای خزر است که قرار است جهت تنظیم اسناد پیش از اجلاس روسای جمهور کشورهای حاشیه دریای خزر وزرای خارجه این کشورها گرد هم آیند. ۱۲ و ۱۳ فروردین در عشق آباد ترکمنستان جلسهای با حضور نمایندگان ویژه کشورها در امور خزر تشکیل شد و جلسه تکمیلی این گروه نیز با حضور وزرای امور خارجه در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. ضمن اینکه اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در طی سال جاری در بندر آستاراخان روسیه برگزار میشود و برای هماهنگی پیش از تنظیم اسناد نیز قرار است یک گروه کاری دیگر در جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال توافقنامه ژنو، کارگروه و دبیرخانهای برای اجرای توافقات با حضور نهادهای مختلف در وزارت خارجه تشکیل شد و یکی از مباحث آن بحث داراییهای پولی ایران بود که بر اساس این توافقنامه باید در اختیار ایران قرار میگرفت. امیدواریم در طول دوره شش ماهه مدنظر توافقنامه ژنو به طور صریح و روشن به تعهدات خود عمل نمایند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی برای سال ۹۳ برنامههای مختلفی را مد نظر دارد، گفت: برای این سال دستگاه سیاست خارجی تأمین منافع و اهداف جمهوری اسلامی را دنبال میکند که اولویت اول این اهداف و برنامهها مذاکرات جامع هستهای است که اولین تحرک رسمی آن را در دور سوم در حال حاضر در وین شاهد هستیم و امیدواریم که بتوانیم دستاورد جامعی در جهت احقاق حقوق هستهای کشور و تأمین منافع کشور داشته باشیم. ضمن اینکه پیشبرد مناسبات خوب با همسایگان و کشورهای جهان را در دستور کار داریم و سعی میکنیم مسیر خود را با احترام متقابل و مواضع مناسب دنبال کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دستگیری آقای علیرحمت اسدی ورزشکار تیم ملی پینتبال ایران در تایلند و مسترد نمودن وی به پلیس دبی گفت: سفارت ایران در ابوظبی و کنسولگری ما در دبی با مقامات اماراتی در این خصوص تماسهای لازم را گرفتهاند و سعی کردند اطلاعات بیشتری را در این خصوص کسب کنند. همچنین در حال رایزنی برای دسترسی کنسولی به ایشان هستیم تا واکنش مناسب را در این خصوص نشان دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه با انتقاد از مذاکرات سازش گفت: این مذاکرات با هدف تأمین حقوق فلسطینیان پیش نرفته و یکی از موانع در راستای این هدف هم عدم توجه به حقوق فلسطینیان بوده است و تا زمانی که حق ملت فلسطین در طرحها و برنامهها به طور کامل لحاظ نشود این گونه طرحها اثری نخواهد داشت. برخی دولتها سعی میکنند با ارعاب گروههای فلسطینی اهداف و منافع رژیم صهیونیستی را تأمین کنند و باید روندهای عادلانه مبتنی بر حقوق و منافع ملت فلسطین اجرا شود و طرحهای غیرواقعی در این زمینه متوقف گردد.

"افخم" با انتقاد از برخی اخبار در خصوص دستگیری یک ایرانی در کشور اسپانیا به دلیل برخی مبادلات بازرگانی خاص گفت: دستگیری ایرانیان به اتهامهای واهی متأسفانه رویهای غلط شده است ضمن اینکه در خصوص دستگیری این ایرانی در کشور اسپانیا سعی کردیم اطلاعات تکمیلی را در این خصوص کسب کنیم و متوجه شدیم که این خبر امری واهی بوده است و حتی خبر تکذیب آن نیز در رسانهها منتشر نشد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما از ابتدای مذاکرات هستهای به طور روشن و صریح اعلام کردیم که این مذاکرات فقط در چارچوب مسائل هستهای است و هیچ موضوعی غیر از مسئله هستهای در مذاکرات نباید مطرح شود و تیم مذاکره کننده ایرانی نیز این امر را دنبال کرده و به طرف مقابل نیز گوشزد کردند.

"افخم" در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه یک گزارش از سوی وزارت اطلاعات و یک گزارش از سوی وزارت خارجه درباره دیدار خلاف دیپلماتیک کاترین اشتون با برخی سیاسیون در سفارت اتریش به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزارت اطلاعات در این خصوص گزارشی را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کردند سپس وزارت خارجه هم گزارش تکمیلی دیگری را به نمایندگان این کمیسیون ارائه کرد حال این نمایندگان مجلس هستند که باید در این خصوص تصمیمگیری نمایند و گزارش صادقتر را انتخاب نمایند و من در جهت راستی آزمایی گزارش دو وزارتخانه مسئول در این زمینه نمیباشم.

"افخم" با بیان انتقاد از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این قطعنامه به صورت هدفمند علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی گروههای وابسته به دشمنان ایران و بر اساس اطلاعات غیرواقعی تهیه شده است. ضمن اینکه پرونده این نهاد اروپایی در صدور قطعنامههای اینچنینی روشن است هر چند که این قطعنامه الزام آور نیست ولی دنبال این هستند که روند پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنند. وی گفت پارلمان اروپا از تحولات جهان کاملا عقب است و آنها نمیخواهند بر مبنای واقعیت در جمهوری اسلامی تصمیمگیری نمایند. این نهاد در ۴ سال گذشته قریب به ۲۴۰۰ قطعنامه داشته و ملت ایران مطمئن باشند که سفر هیأتهای اروپایی به جمهوری اسلامی با موضوعاتی که در این قطعنامه ذکر شده است به هیچ وجه اجرا نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: از نظر ما دوران این گونه تصمیمگیریها و نگرشهای اینچنینی مانند قطعنامه اخیر پارلمان اروپا گذشته است زیرا دوران فعلی بر مبنای مواضع و احترام متقابل است و در تمام دوران دولتهای مختلف این اصل عزتمدار رعایت شده است و رئیسجمهور هم در ابتدای کارشان اعلام کردند که دنیا باید با زبان تکریم به ملت ایران صحبت کند.

"افخم" گفت: مطمئن باشید که پارلمان اروپا به تدریج مورد نقدهای درون اروپایی مواجه خواهد شد و خود اروپاییها در آینده شأن این پارلمان را مشخص خواهند کرد. ماندن در یک دوران خاص و نگاه از آن زاویه دیگر مورد قبول نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضوع مذاکرات ژنو خاطرنشان کرد: در شروع مذاکرات ما اعلام کردیم که باید پایان کار و موضوعات آن مشخص شود و پیشنهاد ایران هم در این خصوص این بود که باید گامهای کار و پایان موضوعات مشخص گردند تا به طور پیاپی موضوعات روی میز قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه رئیسجمهور آذربایجان قرار است به دعوت روحانی فردا در یک سفر رسمی به ایران بیایند، گفت: این سفر بر اساس دعوت آقای روحانی از آقای الهام علییف بر اساس علایق مشترک تاریخی و فرهنگی صورت گرفته و همراه ایشان وزرای مختلفی همچون وزیر دفاع نیز حضور خواهند داشت.

"افخم" افزود: دو کشور ایران و آذربایجان زمینههای مشترکی برای توسعه روابط دارند و قرار است اسنادی برای پیشبرد امور و توسعه روابط امضا شود. ضمن اینکه در خصوص موضوعات و بحرانهای منطقهای تهران و باکو گفتوگوهایی خواهند داشت و در حال تنوع بخشیدن به روابط خود با گامهای مشترک هستند.

نظر شما
پربیننده ها