رییس جمهور در جمع فعالان و سرمایه گذاران آمریکایی:

مشکلات ما با آمریکا تنها با دست دادن برطرف نمی شود

روحانی در جمع فعالان و سرمایه گذاران بزرگ آمریکایی در خصوص ایجاد سفارت در تهران و واشنگتن گفت: مشکلات ما با آمریکا بسیار زیاد است و تنها با دست دادن با آمریکا حل و فصل نمی شود.
کد خبر: ۲۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸ - 25September 2014

مشکلات ما با آمریکا تنها با دست دادن برطرف نمی شود


به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رییس جمهور، صبح چهارشنبه به وقت نیویورک و در جمع فعالان، صاحب نظران و سرمایه گذاران شرکتهای بزرگ آمریکایی اظهار داشت: سرمایه گذاری خارجی پلی برای ارتباط بهتر دو ملت است و اقتصاد ایران می تواند به شاهراهی برای تجارت جهانی، حل و فصل مشکلات سیاسی، ایجاد اعتماد بیشتر میان ملت ها و استقرار امنیت در کل کشورهای خاورمیانه مبدل شود.

رییس جمهور با بیان  وضعیت اقتصادی کشور در سالهای گذشته، تلاش دولت یازدهم در کاهش نرخ تورم و خروج از شرایط رکود را یادآور شد وافزود: بزرگترین موفقیت دولت در یکسال گذشته با توجه به قولی که در انتخابات به مردم داده شد، ایجاد ثبات و آرامش در بازار ایران بوده است.

 روحانی با اشاره به آثار تحریم های غیرقانونی در عرصه اقتصاد جهانی اظهار داشت: یکی از پیامدهای تحریم رواج فساد است، ضمن اینکه تحریم های غیرقانونی، کور و ظالمانه باعث تضییع حقوق بشر و تخریب روابط ملتها می شود.

و ی تلاش دولت برای فراهم کردن شرایط مناسب حضور کارآفرینان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی را تشریح کرد و گفت: دولت به صراحت اعلام می کند که خواهان واگذاری امور اقتصادی به مردم ایران و شرکتهای خصوصی است و در بسیاری از زمینه ها از شرکتهای خارجی نیز برای سرمایه گذاری دعوت کرده است.

رییس جمهور با بیان اینکه در گوشه و کنار ایران زمینه برای فعالیت اقتصادی سودآور وجود دارد، خاطرنشان کرد:  نشست اختصاصی با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مدیران بانکها در سفرهای استانی  برگزار می شود و همچنین  تسهیلات و ایجاد جاذبه برای حضور شرکتهای خارجی در کشورمان ارائه می شود.

 روحانی با اشاره به این که ایران با پیشینه تاریخی و طبیعت منحصر به فرد خود می تواند جاذبه بسیاری در صنعت گردشگری داشته باشد، گفت: در یکسال گذشته ورود گردشگران خارجی به ایران بیش از دو برابر شده و دولت و بخش خصوصی صدها طرح در زمینه گردشگری در دست اجرا دارد.

وی جایگاه ممتاز جغرافیای کشورمان را به عنوان کریدور شمال به جنوب یادآور شد و افزود: چندین شبکه ریلی سراسری که خلیج فارس را به کشورهای آسیای میانه، دریای سیاه و قفقاز و چین متصل می کند، احداث شده است.

رییس جمهور با بیان این که  در زمینه دو خطه و برقی کردن شبکه راه آهن در ایران بیش از 50 میلیارد دلار هزینه خواهیم کرد، اظهار داشت:بندر چابهار با تصمیم و سرمایه گذاری دولت در سالهای آینده به یکی از بزرگترین بنادر صادرات و واردات در منطقه مبدل خواهد شد.


 روحانی با اشاره به این که برنامه ریزی دولت برای افزایش ظرفیت تولید نفت به 4 تا 5 میلیون بشکه است، گفت: فقط با اتمام یکی از طرح های مهم سرمایه گذاری در منطقه غرب کشور در 4 سال آینده، روزانه 700 هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید کشور اضافه می شود.

  بیش از 70 میلیارد دلار برای ایجاد صنایع پتروشیمی وجود دارد که تاثیر به سزایی دراشتغال دارد

وی  از افزایش تولید گاز در کشور خبر داد و با اشاره به توسعه صنایع پتروشیمی بیان کرد: طبق برنامهریزی انجام شده، زمینه برای بخش خصوصی داخلی و خارجی بیش از 70 میلیارد دلار برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی وجود دارد که می تواند تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال داشته باشد.

رییس شورای عالی اقتصاد به تشریح سایر ظرفیت های کشور در حوزه معدن و کشاورزی اشاره کرد و افزود: همین اقدامات باعث شده که در یکسال گذشته رشد منفی اقتصادی کشور به رشد مثبت تبدیل شود و انضباط مالی و پولی تورم را به نرخ معقولی رسانده است.

روحانی ظرفیت شرکتهای خصوصی و داخلی و اصلاح قوانین برای حمایت از بخش خصوصی را بیان کرد و گفت: به شدت با رانت اطلاعاتی مقابله کرده و با ایجاد دولت الکترونیک و شفافیت، اطلاعات را در اختیار همه مردم قرار می دهیم.

وی  در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در خصوص مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 اظهار داشت: اگر غرب و 1+5 دنبال تحقق این موضوع هستند که فناوری صلح آمیز در اختیار ایران باشد اما انحراف به سوی سلاح نباشد، برای ما 100 درصد قابل قبول است.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود افزود: استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای را در عرصه های مختلف می خواهیم و به دنبال ساخت راکتور هسته ای برای تولید برق و تولید سوخت هستیم، تا به خوداتکایی برسیم.

روحانی  با بیان این که توافق موقت ژنو نشان داد آنچه توافق شد، می تواند اجرایی شود، گفت: توافق اولیه، البته مخالفانی داشت ولی در نهایت از سوی طرفین جامه عمل به خود پوشید.

   مشکلات ما با آمریکا تنها با دست دادن برطرف نمی شود

وی به درخواست یکی از شرکت کنندگان برای ایجاد سفارت در تهران و واشنگتن و دست دادن روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: مشکلات ما با آمریکا بسیار زیاد است و تنها با دست دادن روسای جمهور دو کشور حل و فصل نمی شود.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود  افزود: البته در یکسال گذشته گام هایی برداشته شده است و  وزرای خارجه دو کشور درباره موضوع هسته ای مذاکره می کنند و با این حال گذشتن از شکاف بزرگی که میان ایران و آمریکا به وجود آمده نیاز به تدبیر بیشتر و تسهیل رابطه میان دو ملت دارد.

وی یادآور شد: قطعاً  دستیابی به توافق جامع نهایی در مسائل تجاری، اقتصادی و بانکی، گشایش خوبی ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار