تبیین بیانات رهبرانقلاب در گفتگوی «دفاع پرس» با سید افقهی:

دام غربی ها برای ایران در توافق جزئی است/توافق دو مرحله ای طرح آمریکا برای فریب ایران است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: طرف های غربی دام را برای ایران در توافقات جزئی نگه داشته‌اند، چرا که حاضر به امتیاز دهی به جمهوری اسلامی نیستند، لذا در ابتدا توافق کلی را از طرف ایرانی می‌گیرند که در توافق جزئی خواسته‌های خود را تحمیل کنند و اگر ایران حاضر به همکاری در جزئیات نبود سریعا به آژانس رجوع می‌کنند که ایران را به عدم صداقت در گفتار متهم ‌کنند.
کد خبر: ۴۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶ - 10February 2015

دام غربی ها برای ایران در توافق جزئی است/توافق دو مرحله ای طرح آمریکا برای فریب ایران است

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل سیاسی در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی  دفاع پرس، پیرامون بیانات و نظر مقام معظم رهبری درباره توافق کلی و جزئی در یک زمان و در یک جلسه، گفت: یکبار توافق نهایی مطرح شد و این در راستای توافق اولیه است. "توافق نهایی" یک توافق همه گیر و فراگیر است یعنی شامل ابعاد فنی، تکنولوژیک و رفع تحریمهای یکجا باید باشد، که متاسفانه طرح آمریکا چون یک "طرح فریب" است این موضوع را به صورت دو پروندهای تعریف کردند، به همین دلیل هم مذاکرات تا به اینجا ادامه پیدا کردهاست.

وی در ادامه دنباله دار شدن مذاکرات را به دلیل مستاصل گذاشتن ایران از جانب طرف غربی دانست و تصریح کرد: با ادامه دار کردن مذاکرات و استیصال طرف ایرانی، آمریکا کاری خواهد کرد که تیم مذاکره کننده ایرانی، شرایط دو پرونده ای را قبول کند، بر همین اساس گفتند بر روی کلیات که شامل مسائل سیاسی است توافق صورت پذیرد و پس از آن وارد جزئیات میشویم که شامل "آب سنگین اراک، فردو، درصد غنی سازی و..." میشود.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: مقام معظم رهبری درباره هر کدام از اظهار نظرهای غربیها، تعریفی ارائه کردند و بعد از آن نسبت به هرکدام موضعگیری کردند و اولا فرمودند: توافق بد آن توافق است که عزت و شرف ما و منافع ما در آن رعایت نشود و بعد فرمودند پس ما با هر توافقی موافق نیستیم و خواهان توافقی هستیم که این دو موضوع "عزت و شرف" از یک سو و "مصلحت و منفعت" ما از سوی دیگر در آن توافق تامین شود.

سید افقهی ادامه داد: اینکه توافقها را تفکیک کنیم و در ابتدا توافق سیاسی کنیم و سپس وارد جزئیات شویم، رهبر انقلاب فرمودند " من این را نمیپسندم" چرا که وقتی توافق کلی صورت گرفت، دیگر نمیتوان وقتی دچار اختلاف نظر شدیم از کار فرار کرد، چرا که توافق کلی را امضا کرده ایم، یعنی توافق اولیه ایجاد زمان و التزام میکند و به هر شکلی که شده از تعهد توافق کلی نمیتوان خارج شد و باید تسلیم توافقات جزئی شد.

وی تاکید کرد: طرف غربی نیز دام را برای ایران در توافقات جزئی نگه داشتهاند چرا که حاضر به امتیاز دهی به جمهوری اسلامی نیستند، لذا در ابتدا توافق کلی را از طرف ایرانی میگیرند که در توافق جزئی خواستههای خود را تحمیل کنند و اگر ایران حاضر به همکاری در جزئیات نبود سریعا به آژانس رجوع میکنند که ایران را به عدم صداقت در گفتار متهم کنند، به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب تفکیک را نمیپسندند.

این کارشناس مسائل سیاسی با توجه به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا که گفته است در صورتی این مذاکرات ادامه پیدا میکند که در ابتدا توافق کلی صورت پذیرد گفت: آنها متوجه شدند که مقام معظم رهبری بر روی نبض مذاکرات اشاره کرده است و میخواهند تیم مذکره کننده را در تله جزئیات گرفتار کنند و اگر خلاف خواسته آنها عمل شود، تشدید تحریمها و آژانس، آماده باش خواهد شد و لذا ما نباید هیچ گاه در زمین شمن بازی کنیم.

انتهای پیام/ف.ه

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار