عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «دفاع پرس»:

ضمانت اجرایی تیم غربی، برای توافق احتمالی/تیم مذاکره کننده ایران باید از موضع قدرت در مذاکرات حاضر شوند

کارخانه‌ای گفت: جمهوری اسلامی باید با تیم مذاکره کننده غربی به صوت متقابل عمل کند، تیم مذاکره کنند باید از طرف غربی تضمینی را برای ضمانت اجرایی مفاد توافقنامه احتمالی بگیرند.
کد خبر: ۴۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵ - 11March 2015

ضمانت اجرایی تیم غربی، برای توافق احتمالی/تیم مذاکره کننده ایران باید از موضع قدرت در مذاکرات حاضر شوند

ابراهیم کارخانهای عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، در ارتباط با آینده نگری مذاکرات ایران و 1+5 در حالی که "اوباما" توافق را با تعلیق 10 ساله کشورمان همراه دانست گفت: آمریکاییها نشان دادهاند که در روند توافقنامه ژنو قابل اعتماد و پایبند به تعهدات خود نیستند، همانطور که در توافق نامه ژنو شاهد بودیم که برخی تعهدات خود را اجرا نکردند و هیچ گونه ضمانت اجرایی به نفع جمهوری اسلامی پیشبینی نشده بود.

وی ادامه داد: آمریکاییها دو روز بعد از توافقنامه ژنو تحریمهای جدید علیه ایران را شروع کردند و تیم مذاکره کننده ایرانی تنها با ابراز تاسف از تحریمهای جدید، از کنار این موضوع گذشتند و حالا نیز دوباره میبینیم جان کری اعلام میکند اگر توافقی صورت پذیرد، ما بلافاصله اقدامات جدیدی انجام میدهیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس نتیجه نشستهای هستهای را با شیوه سخن گفتن تیم مذاکره کننده غربی، محکوم به بنبست دانست و تاکید کرد: با این شیوه ادبیات گروه غربی نمیتوانیم افق روشنی در مذاکرات ببینیم چرا که اگر مذاکرات به نتیجهای هم برسد آنها میخواهند همچون توافقنامه ژنو برخورد کنند؟ قطعا همانگونه که آمریکاییها دنبال این هستند که فعالیتهای هستهای ما را چنان محدود کنند که کلیه سانتریفیوژها بر اساس خواست و اراده آنها بچرخد، پس تیم مذاکره کننده ایرانی هم باید آنقدر مستحکم عمل کنند و در عمل چنان توافقنامه امضا شود که اگر آنها خواستند علیه ما کاری انجام دهند هم نتوانند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی باید با تیم مذاکره کننده غربی به صوت متقابل عمل کند، وقتی آنها به صراحت اعلام میکنند که هیچ اعتمادی به جمهوری اسلامی ندارند، پس باید به گونهای توافق شود که تمام آنچه را که جمهوری اسلامی میخواهد در عمل به آن دست پیدا کند.

کارخانهای اظهار داشت: آینده نگری تیم مذاکره کننده در روند این مذاکرات بسیار تاثیرگذار است چرا که باید بدانند ما با دشمن نشست داریم و باید از طرف غربی تضمینی را برای ضمانت اجرایی مفاد توافقنامه احتمالی بگیرند. امروز با هوشمندی رهبری و یکپارچگی مردم در قله افتخارات منطقه قرار گرفتهایم که همه این توانمندیهای جمهوری اسلامی، حاصل هوشمندی مدبرانه مقام معظم رهبری در منطقه است.

این عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده باید از موضع قدرت در مذاکرات حاضر شوند و کوچکترین ضعفی در آنها ظاهر نشود، چرا که ملت ایران امروز در اوج قدرت در منطقه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها