سردار جوانی در گفت و گو با دفاع مقدس:

کارنامه بسیج درخشان است/ بسیج یعنی امیرالمومنین‌که باتمام وجود در صحنه بود

اگر حضرت امام (ره) از بسیج تعاریف شایانی کرده اند به خاطر این است که بسیج در طی سالهای جنگ تحمیلی به گونه ای ورود پیدا کرد که کارنامه اش درخشان شد، به این معنا که حقیقتاً در پرتو بسیج و تفکر بسیجی بود که جنگ تحمیلی دشمن به دفاع مقدس تبدیل شد.
کد خبر: ۶۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲ - 27November 2013

کارنامه بسیج درخشان است/ بسیج یعنی امیرالمومنین‌که باتمام وجود در صحنه بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، چقدر زیبا مقام معظم رهبری درباره بسیج می فرمایند: بسیج یعنی حضور بهترین، با نشاط ترین و با ایمان ترین نیروی عظیم ملت در میدان هایی که برای منافع ملی، برای اهداف والا، کشورشان به آنها نیاز دارد. بسیج یعنی حرکت عظیم ملت ایران همراه با آگاهی، احساس آمیخته با عقلانیت، حرکت و عمل آمیخته با مبنای فکری، عملگرایی همراه با آرمان گرایی و دیدن افق های دوردست.

همزمان با هفته بسیج خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس  گفتگویی را با سردار دکتر یدالله جوانی رئیس اسبق معاونت سیاسی سپاه و مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترتیب داده است که شما را به خواندن آن دعوت می کینم.

*روحیه بسیج با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی موثر واقع شود؟
 
بسیج دارای یک تفکر، اندیشه و روحیه است که اساساً در سی و چهار سال گذشته ملت ما در پرتو همین تفکر، روحیه و اندیشه بسیجی توانسته از گذر گاه های سخت و تنگه ها عبور کند. این روحیه در هر جایی که وجود داشته باشد موفقیت و پیروزی به دنبال خواهد داشت و اگر در جاهای که چالش است این روحیه وجود نداشته باشد قطعاً ما نمی توانیم از چالش ها عبور کنیم. اگر حضرت امام (ره) از بسیج تعاریف شایانی کرده اند به خاطر این است که بسیج در طی سالهای جنگ تحمیلی به گونه ای ورود پیدا کرد که کارنامه اش درخشان شد، به این معنا که حقیقتاً در پرتو بسیج و تفکر بسیجی بود که جنگ تحمیلی دشمن به دفاع مقدس تبدیل شد و امروزه افتخار ملت ما به این است که در سابقه ی خود دفاع مقدس را دارند. دشمنی را که تجاوز کرد و مطمئن به پیروزی بود شکست داد و ناکام گذاشت و از ارزش ها، نظام سیاسی، استقلال، عزت، سرزمین، تمامیت و وحدت ارضی خود دفاع کرد، ما در این جنگ حتی یک وجب از خاک خود را از دست ندادیم. چرا جنگ اینگونه پایان پیدا کرد؟ در پرتو یک روحیه و تفکر و اندیشه بسیجی، در زمان جنگ حتی بعضی ها که در ارتش بودند، می گفتند ما بسیجی هستیم چون روحیه بسیجی و تفکر بسیجی را داشتند. امروزه مقام معظم رهبری می فرمایند: "بسیجی متن مردم است، متن مردمی که برای دفاع از حق، اسلام و سرزمین خود حاضرند در صحنه باشند". این روحیه و تفکر به پرونده داشتن در بسیج نیست، به معنای اینکه طرف لباس بسیجی برتن کند نیست بلکه روحیه، تفکر و اندیشه ای است که قطعاً هر کجا باشد پیروزی آن جاست. حال این روحیه و تفکر چیست؟ تفکر بسیجی یعنی مجموعه ای از ویژگی هایی همچون ایثار، خلوص، از خود گذشتگی، فداکاری، حماسه آفرینی، معامله با خدا، پای کار بودن، خستگی ناپذیری، پشتکار داشتن و انجام کار بی مزد و منت در راه خدا و مردم. اینکه بسیجی وقتی در صحنه حضور پیدا می کند از کسی توقع ندارد چرا که می فهمد که از یک حرکت مقدس دفاع می کند. مقام معظم رهبری می فرمایند" بسیج یعنی امیرالمومنین که با تمام وجود در صحنه بود"؛ همچنین ایشان از مهمترین ویژگی های بسیجی را همین در صحنه بودن به هنگام می شمارد.
 
*برای موفقیت در جبهه های پیش روی انقلاب چقدر به روحیه بسیجی نیاز داریم؟
 
حرکت ملت ایران یک حرکت ناتمام است، به این معنا که هنوز آرمان اصلی و اهداف والای انقلاب ما تحقق پیدا نکرده و ما در مسیردستیابی به اهداف و آرمان های انقلاب هستیم. به تعبیر مقام معظم رهبری ما در دامنه به سوی قله در حال حرکت بوده و هنوز با قله فاصله داریم و روی آن قرار نگرفته ایم. در این مسیر دشمنان کینه توزی وجود دارند مثل امریکایی ها، صهیونیست ها و.. دشمنان کینه توزی که مقام معظم رهبری فرموده اند این ها کینه هایشان کینه های شتری است، زخم خورده اند و به این راحتی دست از سر ما بر نمی دارند، پس ما در این مسیر برای تحقق آرمان ها و بنای تمدن اسلامی و قرار گرفتن برقله ها چالش هایی را داریم که عبور از این چالش ها تنها در پرتو تفکر و روحیه بسیجی ممکن است. حضرت امام (ره) بر اساس این نگا ه بود که فرمودند: اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه ها ماند، پس دشمن ما در کمین نشسته و نگران منافع خود است او دست از توطئه بر نمی دارد.
 
بارها مقام معظم رهبری نیز فرموده اند که از دشمن توقعی جزء دشمنی کردن نیست، او چالش و مشکل ایجاد می کند حالا چه باید کرد؟باید با هوشمندی و درایت از تنگناها عبور کرد. ما زمانی می توانیم از چالشها عبور کنیم که نیرویی بسیجی در صحنه باشد، نیروی راهبردی نظام جمهوری اسلامی. این نیروی راهبردی یعنی مردم، منتها مردم با ویژگی های خاص در بسیج خلاصه می شوند و ما به عنوان بسیج دانشجویی، بسیج اساتید، بسیج جامعه پزشکی،  بسیج هنرمندان، بسیج محلات، بسیج اقشار و چنین عناوینی آن ها را می شناسیم. همه ی این افراد از قشر های مختلف یک هدف ویک فرمانده دارند، فرماندهی آنها فرماندهی کل قوا مقام عظمای ولایت است و انگیزه های همه ی آن ها دفاع از اسلام، پیشبرد کشور، مقابله با دشمن،نظام سلطه و استکبار جهانی است. در واقع هدف واحد، انگیزه ها مشخص، محوریت مشخص، چنین مجموعه پویای منسجم و متحدی می تواند از پس هر چالشی بر آید و هر مانعی را پشت سر بگذارد و از آن عبور کند.
 
*چند سال است که موضوع بسیج دهها میلیونی مطرح شد، سپاه برای تحقق این موضوع چه کارهایی انجام داده است؟
 
به هرحال سازمان بسیج متولی تحقق ارتش دهها میلیونی است اخیراً هم که ریاست محترم این سازمان جناب آقای سردار نقدی اعلام کردند که عدد بسیجیان ما از بیست میلیون هم عبور کرده است. اما لازمه این که ما بتوانیم ارتش دهها میلیونی را تحقق ببخشیم این است که تمام کسانی که این ایده را باور دارند بسیج شوند. زمانی این موضوع مطرح بود سپاه که متولی تحقق ارتش دهها میلیونی است خود باید بسیج شود و تمام ظرفیت ها و امکانات خود را آورده و به این صحنه توجه ویژه ای داشته باشد. ما باید بسیج را همانگونه که مقام معظم رهبری می خواهند و می فرمایند تعریف کنیم حضرت امام (ره) می فرمایند بسیج مزرعه بی حصار است، وقتی می فرمایند بسیج، منظور مردم وتوده های مردم هستند. در واقع ما باید این بسترها و شرایط را طوری فراهم کنیم که آحاد مردم از هر قشر، گروه و جریانی با هر سلیقه ای بتوانند در این مجموعه حضور پیداکنند. البته بسیج هم معیارها ، ضوابط و مقررات معینی دارد منتها باید به گونه ای معرفی شود که بتواند آن منویات مقام معظم رهبری را تامین کند. در واقع باید درب ها برای ورود اقشار مختلف باز باشد، البته این بدین معنا نیست که آن مراقبت، نظارت ها و کنترل ها نباشد. به هر حال ما به دنبال یک سازمان بسته ی حرفه ای و تخصصی نیستیم، الحمدالله در توده های مردم ظرفیت ها، استعدادها و قابلیت های انجام کارهای گوناگون وجود دارد باید ببینیم در هر جایی که هستیم چگونه می توانیم از این ظرفیت های مردمی برای دفاع، پیشبرد کشور و پیاده سازی ارزشها استفاده کرد که این به هنر دست اندر کاران و مدیران در امر بسیج برمی گردد.
 
*شعار تاسپاه بسیج نشود ،بسیج بسیج نشود را چقدر قبول دارید ؟
 
بنده به این شعار اعتقاد دارم وباید این اتفاق بیفتد، یعنی هر کسی در هر کجایی که هست باید چنین نگاهی را داشته باشد منتها این به چگونه تعریف کردن ما نیز برمی گردد. این شعار "تا سپاه بسیج نشود، بسیج بسیج نشود"؛ یعنی بستگی به این دارد که بسیج را چگونه تعریف می کنید. بسیج هم در جنبه الگویی می تواند مورد توجه قرار بگیرد هم در حوزه ی بسیج امکانات و بسیج منابع انسانی که برای انجام این کار، باید این مسئله را در هر دو مورد توجه قرار داد. یعنی وقتی کسانی که به نوعی مسئولیت و فرماندهی دارند خود دارای روحیه و تفکر بسیجی و خلق و خوی بسیجی باشند به راحتی می توانند مردم را به بسیج جذب کنند، از آن طرف نیز آن چه که در حوزه خود دارند را بسیج کرده و تمام توانشان را به کار گیرند. پس بنده هم در حوزه الگو، مخلق بودن به اخلاق و روحیه و تفکر بسیجی و هم  به معنای بسیج امکانات اعتقاد دارم که باید این گونه باشد.
 
تهیه و تنظیم: سید محمد مشکوة الممالک
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار