دکتر ولایتی:

ایران با پیش‌شرط در ژنو 2 شرکت نمی‌کند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: ایران هیچگونه پیش‌شرطی را برای حضور در ژنو ۲ نمی‌پذیرد و اگر دعوت بان‌کی‌مون از جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر پذیرش بیانیه ژنو یک باشد، به معنای پیش‌شرط است و ایران آن را نمی‌پذیرد.
کد خبر: ۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۷ - 21January 2014

ایران با پیش‌شرط در ژنو 2 شرکت نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل تاکید کرد: ایران هیچگونه پیششرطی را برای حضور در ژنو ۲ نمیپذیرد و اگر دعوت بانکیمون از جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر پذیرش بیانیه ژنو یک باشد، به معنای پیششرط است و ایران آن را نمیپذیرد.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به سوالی راجع به دعوت از ایران برای شرکت در ژنو ۲ از سوی بانکیمون، و این گفته دبیرکل سازمان ملل مبنی بر اینکه دعوت از ایران به معنای پایبندی ایران به بیانیه ژنو یک است، تاکید کرد: نکته بسیار مهم منفی مصوبه اجلاس ژنو یک این است که اگر آن پذیرفته شود، دولت قانونی سوریه که عضو رسمی سازمان ملل بوده و سابقه بسیار ارزشمندی در پایبندی به مقررات بینالمللی دارد باید یک طرف میز مذاکره بنشیند حال آنکه در طرف مقابل میز مذاکره تروریستهایی حضور دارند که برخی سوری هستند و البته برخی دیگر نیز از کشورهای دیگر با حمایت کشورهای مستکبر و استعماری و مرتجع به سوریه گسیل شدهاند.

ولایتی افزود: انسان نمیداند به چه حقی بیانیه ژنو یک به تروریستهایی که از کشورهای دیگر تفنگ به دست گرفته و توسط رژیم صهیونیستی و برخی کشورهایی که سابقه استعماری در منطقه دارند، از برخی کشورهای اروپایی گرفته تا آمریکا، حمایتهای مالی و تسلیحاتی میشوند؛ این حق را میدهد که یک طرف مذاکره باشند و با دولت رسمی و قانونی سوریه، دولتی انتقالی تشکیل دهند که در این صورت حداقل ۵۰ درصد از این دولت باید جزو حامیان تروریستها باشند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل تصریح کرد: این تروریستهایی که توسط کشورهای مداخلهگر به داخل خاک سوریه نفوذ داده شدهاند، طرفشان فقط دولت سوریه نبوده است، بلکه آنان به مبارزه علیه مردم سوریه و کشتار بیرحمانه آنها برخاسته و بمبهای فراوانی را در بازارها و مناطق مختلف غیرنظامی منفجر کردهاند.

ولایتی اضافه کرد: دولتهای مداخلهگر، استکباری و مرتجع به طرق مختلف سعی کردند دولت رسمی و قانونی سوریه را ساقط کرده و تروریستها را به جایشان بنشانند.

وی با بیان اینکه پذیرش بیانیه ژنو یک به معنای مشروعیت دادن به تروریستهای مورد حمایت رژیم صهیونیستی و دولتهای استکباری و مرتجع است، به طرح این پرسش پرداخت که چگونه و چه عقلی حکم میکند که سرنوشت مردم کشور مهم سوریه در منطقه استراتژیک خاورمیانه را به دست تروریستها بدهیم؟ و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مصوبات ژنو یک را قبول ندارد و مادامی که ژنو ۲ مبتنی است بر مشروعیت دادن به مصوبات ژنو یک، جمهوری اسلامی ایران این اجلاس را مشروع نمیداند و آن را قبول ندارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل در گفتوگو با تسنیم تصریح کرد: همانطور که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز تاکید کرد، ایران هیچگونه پیششرطی را برای حضور در ژنو ۲ نمیپذیرد و اگر دعوت آقای بانکیمون از جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر پذیرش بیانیه ژنو یک باشد، این به معنای پیششرط است و مسئولان جمهوری اسلامی ایران تاکید کردهاند که هیچ پیششرطی را نمیپذیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار