عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی، والاترین نوآوری قرن مبتنی بر آموزه‌های اسلام

هاشمی فشارکی گفت: اساس انقلاب اسلامی، والاترین نوآوری قرن مبتنی بر آموزه‌های دین مبین اسلام بوده که کشور را از بهره‌وری ضعیف به بهره‌وری مناسبی رسانده و در تلاش برای تعالی بخشی انسان و جامعه است.
کد خبر: ۵۰۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶ - 21March 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سید جواد هاشمی فشارکی عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در شانزدهمین کنفرانس ملی کیفیت و بهره‌وری ‏ با موضوع نشست «بهره‌وری و نقش آن در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» که‏ توسط انجمن علمی مدیریت بهره‌وری ایران با همکاری جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بطور همزمان در دانشگاه خاتم و مجازی برگزار شد، اظهار داشت: اگر بهره‌وری «مقدار کالا یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی یا کار هزینه شده بدون کاستن از کیفیت و یا اثربخشی به همراه کارایی» بدانیم و دو مولفه مهم در بهره‌وری، یعنی اثربخشی که می‌توان با کیفیت کار تعریف کرد. زمانی که کار‌ها به شکل صحیح انجام شوند و هرسازمانی را در مسیر رسیدن به اهداف قرار دهند، یعنی سازمان اثرگذاری مطلوبی داشته است؛ دوم کارایی که بهره‌وری درباره کمیت کار‌ها صحبت می‌کند. کارایی بالا یعنی کار درست را با صرف کم‌ترین میزان منابع بدون کاهش کیفیت کار تلقی کنیم؛ می‌توان گفت اساس انقلاب اسلامی، والاترین نوآوری قرن مبتنی بر آموزه‌های دین مبین اسلام بوده که کشور را از بهره‌وری ضعیف به بهره‌وری مناسبی رسانده و در تلاش برای تعالی بخشی انسان و جامعه است لذا تداوم این بهره‌وری تعالی بخش کشور در گام دوم انقلاب در مسیر رسیدن به اهداف عالیه، مبتنی بر وعده‌های اسلام بر نهایت بهره‌وری و بسترسازی انقلاب جهانی و تشکیل حکومت عدل مهدوی (عج) خواهد بود.

انقلاب اسلامی، والاترین نوآوری قرن مبتنی بر آموزه‌های اسلام در بهره‌وری تعالی‌بخش و بسترساز انقلاب جهانی است

بهره‌وری قبل از انقلاب اسلامی

وی یکی از ریشه‌های انقلاب را بهره‌وری ضعیف و منفی در دوران رژیم ستم شاهی دانست و ادله آن را براساس بیانیه گام دوم چنین توضیح داد: وجود «عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجار‌ها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگ‌ها عقب نگه داشته بود.» و «هرچند دست تطاول تبلیغات مروج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسط و بخصوص جوانان کشانده بود.» و «کشور که در دوران پهلوی و قاجار به شدت تحقیر شده و به شدت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد.» 

بهره‌وری پس از انقلاب اسلامی

هاشمی فشارکی ادامه داد: با تغییر نظام حکمرانی استبدادی به نظام حکمرانی مردم‌سالاری دینی، در چله اول انقلاب، بهره‌وری بشدت متحول شد و در اغلب حوزه‌ها ایران، رکورددار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورد‌دار در رسیدن به رتبه‌های بالا و سرآمد دانش و فناوری (هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، نانو، هوا‌فضا)، درگسترش خدمات اجتماعی و سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، دارای تاثیر اساسی در منطقه، انباشته از تجربه‌هایی گران‌بها و سرآمد در جمعیت جوان کارآمد، مطمئن و امیدوار شده و شاهد رشد مولفه‌های اثربخشی و کارامدی هستیم که البته علل مشکلات موجود در کشور نیز کم‌توجهی به بهره‌وری شعار‌ها و اهداف انقلاب بوده است.

بهره‌وری در گام دوم انقلاب

وی افزود: بهره‌وری در گام دوم انقلاب یک رویکرد اساسی براساس شناخت وضع موجود، توانمندی‌ها، ضعف‌ها و فرصت‌های آتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی هفت سرفصل را برای آینده کشور تعیین کرده‌اند؛ که باید مورد توجه همه سازمان‌ها و نهاد‌ها و همه افراد ذی‌مدخل قرار گیرد.

بهره‌وری در علم و پژوهش

هاشمی فشارکی در خصوص نخستین توصیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی، برای گام دوم انقلاب در خصوص بهره‌وری در علم و پژوهش گفت: تولید علم و دانش نافع بومی لازمه پیشرفت و وسیله‌ی عزت و اقتدار یک کشور است و لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم در ادارات و سازمان‌ها برای ارتقای بهره‌وری علم و پژوهش شکل‌گرفته و امور را براساس آن برنامه‌ریزی و راهبری کنند لذا ضرورت دارد پژوهش‌های دانشگاه‌ها به سمت نیاز‌های ضروری کشور و اولویت‌های جامعه سوق پیدا کند، تا هم کیفیت ارتقا یابد و هم از مشکلات کاسته شود. از این رو با بهره‌وری بیشتر این رستخیز علمی که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده، با جهاد علمی در همه حوزه‌ها، رشد شتابان یافته و در تراز جهانی به عنوان قطب برتر فرار گیرد.

نقش مقابل بهره‌وری و معنویت و اخلاق

این استاد دانشگاه در خصوص دومین توصیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی و نقش معنویت و اخلاق در ارتقاء بهره‌وری گفت: معنویت و اخلاق، غایت آفرینش خلقت بشر و نیز مهمترین رسالت پیامبران، بخصوص حضرت محمد مصطفی (ص) بوده است، که خود اسوه اخلاق بودند. معنویت به معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، ایمان در خود و در جامعه است و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی مانند خیرخواهی، کمک به نیازمند، راستگویی، اعتماد به‌ نفس و دیگر خلقیات نیکوست. معنویت و اخلاق نیاز بنیادین جامعه اسلامی بوده و جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی است، که متاسفانه رژیم ستمشاهی عامل ترویج ضد اخلاق در جامعه و با معنویت نیز در ستیز بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد فزاینده معنویت و اخلاق در جامعه مواجه بوده‌ایم.

وی اذعان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات صنوف مختلف، ضعف در اخلاق حرفه‌ای است که لازم است برنامه‌ریزی برای ارتقای معنویت و اخلاق به منظور افزایش بهره‌وری در گام دوم انقلاب در همه حوزه‌ها صورت گیرد؛ کارگزاران و مدیران نخست خود عامل بدان باشند و همچنین بستر جامعه را برای رشد معنویت و اخلاق فراهم کرده و با کانون‌های ضد معنویت و ضد اخلاق، مقابله کرده و باید اجازه ندهند که جریانات و افراد جهنمی مردم را با فریب، جهنمی کنند، همچنین اجازه ندهند سبب تنزل معنویت و اخلاق و سقوط افراد و جامعه و نتیجتا سبب کاهش اثربخشی و کارایی و بهره‌وری شوند. از این رو می‌توان گفت معنویت و اخلاق، بهره‌وری را در همه حوزه‌ها ارتقا داده و رویکرد بهره‌وری نیز تاثیر شایانی بر ارتقاء سطح معنویت و اخلاق فردی و اجتماعی دارد.

بهره‌وری در اقتصاد مقاومتی

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی درخصوص سومین توصیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع اقتصاد گفت: اقتصاد یک عامل مهم و موتور مولد حرکت فرد و جامعه است که ضرورت دارد اقتصاد مقاومتی در تمامی برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت منابع بخش‌های دولتی و خصوصی قرار گرفته و برنامه‌ریزی برای ارتقای بهره‌وری اقتصاد در گام دوم انقلاب برای اثربخشی بیشتر و کارایی زیادتر صورت گیرد و اگر مولفه‌های اقتصاد پایدار اعمال شود؛ تکانه‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های دشمنان به لحاظ اثربخشی اقتصاد مولد درون‌زا، بی‌اثر و یا کم‌اثرخواهد شد.

بهره‌وری در عدالت و مبارزه با فساد

هاشمی فشارکی در خصوص چهارمین توصیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع عدالت و مبارزه با فساد گفت: فساد دارای ابعاد اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که باید در همه ابعاد، مبارزه با آن تا خشکاندن ریشه‌ها صورت پذیرد. همچنین عدالت که در یکی از اهداف اولیه‌ی همه‌ی پیامبران الهی و به خصوص آخرین پیامبر (ص) بوده و نظام جمهوری اسلامی که برخاسته از دین مبین اسلامی استف دارای همان جایگاه است و از بی‌عدالتی مطلق که پیش از انقلاب جاری بود، به عدالت نسبی دست یافته‌ایم و هنوز با عدالت مطلوب فاصله زیادی در اجرا وجود دارد و باید تلاش همه‌جانبه‌ای در راه استقرار عدالت جامع به کار برده شود. همچنین برنامه‌ریزی برای ارتقای عدالت در همه حوزه‌ها صورت گیرد که در این صورت بهره‌وری عادلانه و گسترده را شاهد خواهیم بود و همچنین باید تلاش در جهت رفع فساد و خشکاندن ریشه‌های فساد در همه زمینه‌ها ادامه یابد تا بهره‌وری در حد مطلوب قرار گیرد.

بهره‌وری در استقلال ملی

وی در خصوص پنجمین توصیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع استقلال و آزادی افزود: استقلال و آزادی، دو مقوله مهم و یک ابرموضوع بوده و بر همه حوزه‌ها و رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌ها اثر می‌گذارد. استقلال دارای جنبه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی، اقتصادی و... است. برخی مانند استقلال سیاسی و فرهنگی و همچنین نعمت آزادی به برکت انقلاب و اسلام صد در صد محقق شده است، ولی در سایر جنبه‌ها ضعف‌هایی وجود دارد که باید ضمن تعامل با دنیا، به سمت استقلال در رفع نیاز‌های ضروری جامعه برویم؛ لذا ضرورت دارد برنامه‌ریزی برای ارتقای استقلال در همه زمینه‌ها به منظور افزایش بهره‌وری در گام دوم مورد توجه قرار گیرد.

بهره‌وری در صیانت از عزت ملی و مرزبندی با دشمن

هاشمی فشارکی درخصوص ششمین توصیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن گفت: این سه، که شاخه‌هایی از اصولِ «عزت، حکمت و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند، به برکت انقلاب اسلامی و با تلاش مدیران جهادی به دست آمده‌اند و نظام سلطه با فریب و خدعه به دنبال خدشه‌دار کردن این اصول هستند؛ کما اینکه در دولت دوازدهم صدمات زیادی متوجه کشور شد. مرزبندی با دشمن نص صریح قرآنی است که باید مورد توجه همه و بخصوص مسولان باشد و می‌تواند معیاری برای سنجش و پایش افراد قرار گیرد. بینش و بصیرت عمومی در ذهن و بروز بیرونی آن، بهترین چراغ راهنما هنگام پراکندن غبار فتنه برای تشخیص حق و باطل است. از این رو لازم است برنامه‌ریزی برای ارتقای بهره‌وری عزت ملی و شفافیت مرزبندی با دشمن خارجی و داخلی و مسدود شدن نفوذ فردی و جریانی با شناخت حوزه‌های جذابیت دشمن و شناخت روش‌های اقدامات دشمن صورت گرفته و راهکار‌های اثربخشی در ممانعت از خسارات محتمل صورت گیرد.

نقش متقابل بهره‌وری و سبک زندگی

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خصوص هفتمین توصیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع سبک زندگی گفت: نوع سبک زندگی از اهمیت زیادی برخودار بوده و اسلامی شدن سبک زندگی در حوزه‌های فردی و اجتماعی از ضروریاتی است که زمینه‌ساز و تعیین‌کننده سیر کمال دنیوی و اخروی و تعیین‌کننده خوراک فکری و جسمی و فضای مجازی افراد است. همچنین در حوزه محیطی و فضای بیرونی نیز شامل سبک معماری خانه، فضای اداری و فضای کسب و کار و فراغت و همچنین در سبک شهرسازی و سیمای بصری شهر است که متاسفانه در این امور علی‌رغم مصوبات قانونی، شاهد ترویج سبک منحط غربی و یا معماری بی‌هویت هستیم. باید برنامه‌ریزی برای ارتقای بهره‌وری هویت اسلامی در تمامی شوون زندگی در گام دوم انقلاب در حوزه فکر و اندیشه در سطوح عامه مردم، مدیران و تصمیم‌سازان و همچنین در حوزه رفتار‌های اجتماعی، مدیران، کارگزاران دولتی و نیز در حوزه فرهنگ، آیین و نظامات اداری و سیاسی و نیز در سبک واحد‌های مسکونی شهری و روستایی، بنا‌های ادارای و فضا‌های فراغت و شهر و سیمای شهری بعنوان بستر زمینه‌ساز سبک زندگی اسلامی ایرانی و جلوه‌های تمدن نوین اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد، لذا می‌توان گفت سبک زندگی اسلامی ایرانی بهره‌وری را در همه حوزه‌ها ارتقا داده و رویکرد بهره‌وری نیز بر کیفیت زندگی تاثیر شایانی دارد.

جهاد تبیینی در همه حوزه‌ها ضرورت امروز برای تضمین فرداست

هاشمی فشارکی در پایان گفت: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، گام دوم، انقلاب را به «آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هست» نزدیک خواهد کرد و بر اساس فرمان ایشان مبنی بر «جهاد تبیین» و با تمسک به آیه «فَلا تُطِعِ الْکافِرینَ وَ جاهِدْهُمْ‏ بِهِ جِهاداً کَبیرا»، مسیر آینده همگان، جهاد همه‌جانبه و هوشمندانه با محوریت جوانان مومن انقلابی بوده، تا والاترین نوآوری قرن یعنی انقلاب مبتنی بر آموزه‌های اسلام ناب در بهره‌وری متعالی بسترساز انقلاب جهانی شده و با مشارکت در زمینه‌سازی تحقق وعده الهی که همانا حکومت جهانی مهدوی (عج) است، ایفای نقش کنیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار