انقلاب اسلامی و درس‌های ماندگار

انقلاب اسلامی چراغ راه ملت‌های مظلوم

از ویژه‌گی‌های بارز انقلاب اسلامی، بصیرت در دشمن‌شناسی و مقابله با عناصر داخلی و خارجی برای تکمیل حلقه‌های انقلاب بوده است.
کد خبر: ۱۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳ - 01February 2014

انقلاب اسلامی چراغ راه ملت‌های مظلوم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، پیروزی بزرگ ملت ایران در تحقق انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 نهتنها در عرصه داخلی، بلکه در عرصه منطقهای و جهانی نیز دگرگونیهای گستردهای را به همراه داشته است.

انقلاب اسلامی ایران در حالی سالگرد پیروزی خود را جشن میگیرد که جهانیان اذعان دارند، انقلاب شکوهمند ملت ایران توانسته به الگویی ماندگار برای بسیاری از ملتهای جهان تبدیل شود که نتیجه آن را اکنون در تحولات مهم منطقهای نظیر بیداری اسلامی در کشورهای عربی، شمال آفریقا و خاورمیانه، شکلگیری و قدرتمند شدن جبهه مقاومت منطقه و در دور دستها در انقلاب مردمی در آمریکای لاتین در برابر نظام سلطه میتوان مشاهده کرد.

پیامهای انقلاب اسلامی چنان ابعاد گستردهای دارد که حتی اندیشمندان غربی نیز به جایگاه جهانی آن اذعان دارند و تاکید میکنند که بر خلاف بسیاری از انقلابها که صرفا در حوزه داخلی کشورها و یا چند کشور منطقهای بوده، پیامهای انقلاب ایران سراسر جهان را فرا گرفته است و حتی نمود آن را در دورترین نقاط جهان میتوان مشاهده کرد.

در همین چارچوب حتی سران غرب تاکید میکنند که بیداری اسلامی جاری در کشورهای منطقه بر گرفته از الگوهای انقلاب اسلامی ایران است و در نهایت این ایران است که پیروز این تحولات خواهد بود.

نکته اساسی در فرآیند مذکور درسهای مهمی است که انقلاب اسلامی برای ملتهای منطقه و آزادیخواهان جهان داشته است که تکیه ملتها بر آن میتواند دستاوردهای بسیاری برای آنان به همراه داشته باشد.

اصول الگوی انقلاب اسلامی

در باب الگوهای انقلاب اسلامی ایران پیش روی ملتها چند نکته قابل توجه است که در رفتار ملتهای آزادیخواه از جمله در فرآیند بیداری اسلامی میتوان آن را مشاهده کرد.

بصیرت در دشمنشناسی

بررسی بسیاری از انقلابها نشان میدهد که ملتها صرفا به تغییر نظام اقدام کردهاند، اما در عرصه دگرگونی در ساختارهای کلان کشور و ایجاد الگوهای مردمنهاد و به دور از عناصر دوران گذشته، کارکردی نداشتهاند.

انقلاب این ملتها در حد قیامی برای سرنگونی یک پادشاه و یا یک  حاکم خلاصه میشد. در همین حال در فرآیند انقلاب، برخی ملتها به دشمنان خارجی و عوامل بیرونی تاثیرگذار بر کشورشان توجهی نداشته و حتی خود را وابسته به یکی از قدرتهای جهان ساختهاند.

از ویژگیهای بارز انقلاب اسلامی، بصیرت در دشمنشناسی و مقابله با عناصر داخلی و خارجی برای تکمیل حلقههای انقلاب بوده است. در این چارچوب از یک سو تغییرات در حوزه داخلی در تمامی ابعاد صورت گرفته تا تمام مولفهها بر اساس مبانی و ارزشهای انقلابی جایگزین مولفههای فاسد رژیم پهلوی شود و از سوی دیگر ملت ایران از همان ابتدا با شناخت دشمنان خارجی به اصل مبارزه با دشمنان انقلاب تاکید کردند که تجلی آن شعار "نه شرقی، نه غربی" است.

انقلاب اسلامی ایران به اذعان جهانیان جزء معدود انقلابهایی است که به هیچکدام از بلوک شرق و غرب وابسته نبوده و در برابر آنها ایستاده است.

مولفه دشمنشناسی و مقابله با آن، اصلی مهم در فرآیند انقلابهای مردمی است که امروز نمود آن را در فرآیند بیداری اسلامی منطقه میتوان مشاهده کرد.

در حالی که برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در کنار صهیونیستها برای به انحراف کشاندن قیام ملتها تحرکات گستردهای صورت میدهند، ملتها تا حدودی بیدار شده و با آن مقابله میکنند، چرا که به تأسی از انقلاب اسلامی ایران دریافتهاند که  اقدامات جامع و وحدت ملی برای پایان دادن به مداخلات میتواند راهکاری برای تحقق اهداف انقلاب آنها باشد.

الگوگیری از راهکارهای انقلاب اسلامی و ملت ایران در مقابله با این مداخلات میتواند چراغ راهی برای تمام ملتهای مظلوم و تحت سلطه در جهت تحقق بخشیدن به استقلال و آزادی باشد.

عدم جدایی دین از سیاست

نکته دیگری که در فرآیند قیام و انقلابهای منطقه در قالب بیداری اسلامی مشاهده میشود تجلی اصل عدم جدایی دین از سیاست است.

هر چند که کشورهای غربی از همان ابتدا با واژگانی نظیر بهار عربی و جهان عربیسم تلاش کردند تا به حرکتهای مردمی رنگ و بوی غیر دینی و صرفا ملیگرایانه و عربگرایانه بدهند، اما عملکرد مردم نشان داد که آنها پذیرنده اصل جدایی دین از سیاست نیستند، بلکه بخش عمدهای از قیام آنها برای احیای شریعت اسلامی است. آغاز حرکتهای مردمی با محوریت اندیشههای اسلامی در کنار رای مردم به اجرای قانون شریعت اسلامی در کشور و حتی تشکیل دولت اسلامگرا نمودی از این رفتارها است.

جهانیان اذعان دارند که ملت ایران با تکیه بر اصول دینی و سیاسی توانستهاند الگویی موفق را به جهانیان ارائه دهند که امروز چراغ راه بسیاری از ملتها شده است؛ هر چند که غرب برای از بین بردن این اصل اساسی به هر ترفندی چنگ میزند.

نکته مهم آنکه غرب برای به انحراف کشاندن اصل مذکور در میان ملتهای منطقه تلاش کرده تا تفکرات اخوانی را به عنوان الگوی اسلامی معرفی کند که به دلیل بیداری مردمی چندان دستاوردی نداشته است.

حضور ملتها در صحنه

نکته بسیار مهم در طول حیات انقلاب اسلامی چه قبل و چه پس از پیروزی، حضور گسترده و همیشگی مردم در صحنه است.

امام خمینی(ره) همواره تاکید داشتهاند که ملت همواره باید در صحنه باشد. اصلی که به اذعان جهانیان موجب شده تا چالشهای داخلی و خارجی در برابر مسیر انقلاب حذف شده و انقلاب اسلامی هر روز به دستاوردهای بیشتری دست پیدا کند.

ملت ایران، انقلاب اسلامی را از آن خود میدانند و در هر زمانی که ضرورت داشته باشد با تمام قوا در صحنه حضور مییابند که تجلی عینی آن را در طول 8 سال دفاع مقدس، بازسازی کشور، پیشرفتهای علمی و حتی دستیابی به حقوق هستهای و مقابله با تهدیدات و تحریم های دشمنان و ... میتوان مشاهده کرد.

اصل حضور در صحنه نکتهای مهم و اساسی است که امروز در بسیاری از انقلابها از جمله در روند بیداری اسلامی قابل مشاهده است، چنانکه در بسیاری از این کشورها ملتها تاکید دارند که تا تحقق تمام اهداف قیامشان در صحنه میمانند و حاضر به خروج از میدان مبارزه نیستند.

و در پایان...

در جمعبندی کلی از آنچه ذکر شد میتوان گفت انقلاب اسلامی ایران درسها و الگوهای بسیاری را پیش روی ملتهای منطقهای و فرامنطقهای قرار داده است که رویکرد ملتها به آن مانند فانوس راهی است که میتواند آنها را به سرمنزل مقصود برساند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار