نقش حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی ایران

امام خمینی(ره) نشان دادند که اسلام تنها راه نجات بشریت است

انقلاب اسلامی ایران، اندیشه کار مردمی و استفاده از توده‌های مردم را به عنوان هدیه‌ای گران‌بها به تجربه‌های دعوت اسلامی در جهان اسلام هدیه کرد.
کد خبر: ۱۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵ - 01February 2014

امام خمینی(ره) نشان دادند که اسلام تنها راه نجات بشریت است

خبرگزاری دفاع مقدس- بی شک، حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان شخصیتی کاریزما و نستوه، با مبارزههای انقلابی و تربیت شخصیتهای مختلف و رهبری مردم، نقش سازنده و بی بدیلی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشتند.

حضرت امام خمینی(ره) با برنامهریزی دقیق و تنظیم راهبردهای سرنوشتساز و تاکتیک حرکت انقلاب و اعتماد به نفس فوقالعاده و اراده پولادین خود توانستند نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیانگذاری کنند.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) با دیگر انقلابهای عصر خود و پس از آن تفاوت داشت، انقلابی که نسل نظریههای انقلاب را تغییر داد و با آوردن ایدئولوژی مذهبی به صحنه، مذهب را با سیاست در جهان امروز همخوان کرد.

گسترش ایدئولوژی انقلابی یکی از شرایط بنیادی وقوع انقلاب اسلامی ایران است. حضرت امام خمینی(ره) بدون تردید در راهبری قشرهای مختلف مردم ایران تا رسیدن به نتیجه، یعنی پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، نقش بی بدیلی داشتند که کمتر در تاریخ ایران و حتی تاریخ جهان شخصیت کاریزمایی مانند امام خمینی(ره) میتوان مشاهده کرد.

حضرت امام خمینی(ره) که با درسهای حکومت اسلامی و ولایت فقیه در سال 1348 در زمان تبعید در نجف اشرف، حکومت جایگزین را برای رژیم ستمشاهی معرفی کردند، با پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران را به رفراندوم عمومی گذاشتند و سپس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به آرای عمومی گذارده شد و بدین ترتیب نظامی اسلامی تشکیل شد.

هر انقلابی بر سه پایه اساسی استوار میشود و به کمک آنان به پیروزی میرسد. انقلاب اسلامی ایران نیز بر اساس سه اصل اساسی "ایدئولوژی و مکتب انقلاب و طرز تفکر انقلابی"، "رهبری انقلاب" و "امکانات و سلاح انقلاب"، به پیروزی رسید و امروز به الگویی برای ملتهای مسلمان و آزادیخواه تبدیل شده است.

در بین این سه اصل، اصل رهبری به مراتب از اهمیت ویژهای در مقایسه با دواصل دیگر برخوردار است.

همه انقلابها دارای رهبری هستند تا به پیروزی برسند و حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و هماکنون خلف ایشان حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه رهبری انقلاب اسلامی با دیگر رهبران انقلابهای دیگر قابل قیاس نیستند.

رهبری حضرت امام خمینی(ره) بر اساس مکتب اسلام که مکتبی الهی است، شکل گرفت و از این منظر با تفکرهای مکتبهای دیگر متفاوت است و امروز نیز مکتب امام خمینی(ره) بر اساس اسلام از سوی خلف ایشان، رهبر معظم انقلاب اسلامی تداوم دارد.

پیروزی انقلاب اسلامی و تاثیرهای آن در شکلگیری بیداری اسلامی

انقلاب اسلامی ایران در بیداری جهان اسلام و بر دنیای غرب و شرق تأثیر فوقالعادهای گذاشته و سبب  بازگشت مسلمانان به خویشتن اسلامی و هویت دینی خود شده و گرایش به سوی دین اسلام را در جهان تقویت کرده است.

انقلاب اسلامی ایران با طرح دوبارهی دین در عرصهی زندگی سیاسی و اجتماعی، اسلام و باورهای دینی را بهعنوان عامل بالنده در سرنوشت جوامع انسانی مطرح کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جمهوری اسلامی با اتکاء به نیروی مردمی و مکتب اسلام در همه ابعاد نظامی، سیاسی و اقتصادی روز به روز قدرتمند شد و این انقلاب در طول بیش از سه دهه حیات خود با وجود توطئههای مختلف همچنان به طور شاداب به حرکت خود ادامه میدهد.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران فصل جدیدی در جهان اسلام شکل گرفت و به مرور حرکتهای مقطعی قبل از پیروزی انقلاب ایران که سرکوب شده بود، دوباره جان تازهای گرفت.

محمد اقبال لاهوری یا علامه اقبال، شاعر و سیاستمدار پاکستانی در کتاب فلسفه خود پیشبینی کرده بود که "تهران در آینده قرارگاه مسلمانان جهان خواهد شد."

بی تردید انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری حضرت امام خمینی(ره) با تاکید بر اشتراکهای مسلمانان سراسر جهان و با زنده کردن روح بیداری و خیزش اسلامی، توانست اعتماد به نفس را به تودههای مسلمانان باز گرداند.

انقلاب اسلامی ایران یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و افزایش فعالیتهای مؤثر اسلامی در جوامع مسلمانان بوده است. این انقلاب سبب تغییر و دگرگونی معادلات سیاسی و موازنه قوا در مقیاس جهانی به سود ملتهای اسلامی شده است و اکنون با گذشت بیش از سه دهه از حیات انقلاب اسلامی، راهبرد تفکر اسلامی به مثابه الگویی نجاتبخش برای تمام ملتهای اسلامی و بشریت محسوب میشود.

در چارچوب این الگو ، موارد مشترکی بین انقلاب اسلامی ایران و آرمانهای جهان اسلام از جمله ایده واحد، آرمان مشترک، دشمن یکسان، وحدتگرایی و مردممداری وجود دارد. برای مثال، بر اساس آرمان مشترک، انقلاب اسلامی ایران و جنبشهای اسلامی معاصر، خواهان برچیده شدن ظلم و فساد و اجرای قوانین اسلامی و استقرار حکومت اسلامی هستند. همچنین بر اساس مردممداری، رهبری انقلاب اسلامی بر این باور بودند که باید به ملتها بها داد نه به دولتها. بر اساس همین ایده، امروز موج بیداری اسلامی با محوریت مردم شکل گرفته و همچنان در راستای اهداف متعالی خود در حرکت است.

مصداقهای تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر بیداری اسلامی

امام خمینی(ره) بر پایه تکیه بر دین، مفهوم قدرت را تغییر دادند و مسلمانان دریافتند که قدرت واقعی، همان قدرت الهی است و به کمک چنین قدرتی میتوانند به حقوق خویش دست یابند.

حضرت امام خمینی(ره) به همه مسلمانان و مستضعفان جهان نشان دادند که تنها راه دستیابی به مشروعیت و مقبولیت، عمل بر پایه آخرین دین الهی، یعنی اسلام است. دینی که برای همه جهان، برنامه و سخن دارد. حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران به خوبی نشان دادند که تنها راه نجات بشریت، اسلام است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تشکلهای مردمی متعددی به طور خودجوش شکل گرفت و ارتباط این تشکلها با دیگر نقاط جهان برقرار و تا حدی این موضوع برای دیگر ملتها الگو شد.

به سبب الگوی ارائه شده از سوی انقلاب اسلامی برای حضور سیاسی اجتماعی، مردم دیگر کشورها به تدریج به آن چه از دست داده بودند، آگاه شدند و نمونه آن را امروز در کشورهای مختلف منطقه میتوان مشاهده کرد.

همچنین انقلاب اسلامی ایران، اندیشه تلاش برای تحقق برابری و عدالت اجتماعی را در بین مردم منطقه و جهان تشدید کرد و واکنش مسلمانان در برابر غرب و غربزدگی، در همین چارچوب قابل بررسی است.

این موضوع امروز به طور واضح در اعتراضهای مردمی در کشورهای اروپایی و آمریکا قابل مشاهده است که برای تحقق عدالت و برابری اقتصادی تلاش میکنند.

دکتر حسن الترابی، رئیس جبهه اسلامی سودان معتقد است که انقلاب اسلامی ایران، اندیشه کار مردمی و استفاده از تودههای مردم را به عنوان هدیهای گرانبها به تجربههای دعوت اسلامی در جهان اسلام هدیه کرد.

گرایش به اندیشه کار مردمی، جنبشهای اسلامی را به سوی وحدت طلبی مذهبی و قومی سوق داده است که میتوان اوج آن را در انقلابهای عربی منطقه مشاهده کرد.

سخن آخر

بدون شک میتوان گفت امروز، انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر اصل استقلالخواهی و مبارزه با استکبار، سرلوحه حرکتهای مردمی در کشورهای منطقه و اسلامی شده است.

تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران در بعد سیاسی و نقش مردم در قدرت و حکومتداری به طور آشکار در حرکت امت اسلامی قابل مشاهده است و ملتها پس از سالها به دنبال نقشآفرینی در عرصه سیاسی و داشتن دولتی اسلامی هستند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار