توسط سوره مهر منتشر شد

خاطرات سرلشکر قاسم سلیمانی در "نبردهای پیروز"

کتاب "نبردهای پیروز" حاصل مصاحبه عباس میرزایی با رزمندگان عملیات ثامن‌الائمه(ع) و طریق‌القدس توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. بخشی از این کتاب به روایت خاطرات حاج قاسم سلیمانی اختصاص دارد.
کد خبر: ۱۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲ - 28January 2014

خاطرات سرلشکر قاسم سلیمانی در

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، کتاب "نبردهای پیروز" حاصل مصاحبه "عباس میرزایی" نویسنده کتاب با بیش از ۱۱۰ نفر از رزمندگان شرکت کننده در عملیات ثامنالائمه (ع) و نزدیک به ۱۴۰ مصاحبه با رزمندگان حاضر در عملیات طریقالقدس است که به تازگی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله در این نبردها را سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه بهعهده داشته و به همین دلیل بخشی از روایت این کتاب مربوط به خاطراتی است که از زبان وی بیان شده است.

این کتاب بخشی از تاریخ شفاهی دفاع مقدس به حساب میآید و نویسنده برای مستند کردن روایت این کتاب تنها به انجام مصاحبههای حضوری با افراد بسنده نکرده و به منابع تاریخی تکمیل کننده همچون نوارهای ضبط شده از بیسیم عملیات در زمان جنگ، کتابهای از پیش منتشرشده و مصاحبههای صدا و سیمای مرکز استان کرمان با رزمندگان در زمان جنگ نیز رجوع کرده است.

کتاب "نبردهای پیروز" به لحاظ زمانی وقایع شهریور سال ۱۳۶۰ تا بهمن ماه همان سال را در بر میگیرد و از بخشهای مختلفی همچون استان کرمان در نبرد ثامنالائمه، با گردان شهید بهشتی از کرمان تا آبادان، استان کرمان در نبرد بزرگ شرق کارون، بهسوی نبرد طریقالقدس و حماسه سابله تشکیل شده است.

لشکر ثارالله خرمن دشمن را بر باد داد

سردار حاج قاسم سلیمانی نیز پیش از تحویل این اثر به انتشارات سوره مهر آن را مورد مطالعه قرار داده و مقدمهای نیز بر آن نوشته است. وی در مقدمه این اثر نوشته:

 «بسم الله الرحمن الرحیم

سپاس خداوند که ما را قرنها در اصلاب متعدد و در اعصار بسیار طولانی نسل به نسل منتقل کرد و در زمانی رخصت توفیق و حضور عطا فرمود که لحظات و دقایق چنین حیاتی، از آنچنان ارزشی برخوردار است که پس از بعثت نبی مکرّم اسلام (ص) و دوران کوتاه ائمه معصومین (ع) تا زمان ظهور منجی عالم، گذشتگان و عارفان سالک کوی حق در حسرت و جستوجوی آن بوده و خواهند بود و توفیق درک چنین فرصتی بر آیندگان نیز مجهول است.

قدر مسلّم آنچه در دوران دفاع مقدس مشاهده کردیم و بر ما گذشت باید قطعههای کمنظیر و برجستهای از تاریخ گذشتگان و موعود وعده داده شده آیندگان دانست در واقع اعجاز توفیق استثنایی این نسل در این بوده است که اراده خداوند بر این قرار گرفته که حیات کوتاه عمر آنان تجسم قله انسانیت در گذشته و آینده باشد.

گذشتة پُر راز و رمز عاشورا و کربلا و آیندة وعده داده شده ظهور، در این قطعه بینظیر تاریخ نمایشگاه عظیمی را از حقیقت خلقت و جوهر عبودیت برپا کرد که تماشاگران آن به وسعت هزاران سال متحیرانه زانوی سکوت بغل کرده و محو چهرههای دلربا و سلوک سالکان آن خواهند بود.

نگارشی که صورتگرفته، صورت ظاهری بخشی از اتفاقاتی است که باطن آن را باید در "یَوْمَئذٍ یَصْدُورُ النّاسَ اشْتاتاً لِیَروا اَعْمالَهُمْ" به نظاره نشست و فقط معراجنشینان قادر به کشف آن حقیقت حقیقی و آن قوه و قدرتی هستند که اکبر محمدحسینی گفت: "مرا به زیر پل بکشانید و کسی نداند من زخمی هستم." و آرام آخرین رمقهای خود را در مژههای چشمهایش فشرد و آخرین لحظة توفیق را بدرقه کرد و پرواز نمود.

ثامنالائمه شروع عاشوراهای کرمان و کرمانیان، سیستان و سیستانیان و هرمز و هرمزگانیان است. طریقالقدس سرزمینی مقدس بود که ثارالله از آن متولد شد. مولود مبارکی که تبدیل به کعبه آمال مجاهدین شد، نجم ثاقبی که روزی در قامت حسین (ع) و روزی در قامت فرقهای مقدس به نام ثارالله طلوع کرد و در آن فرقه ثارالله را به نسبت انسانها تقسیم کردند، لذا آن فرقه را فرقة ثاراللهیان نامیدند.

کرمان، سیستان و هرمزگان به خود میبالد که در طریقالقدس سینه دشمن را در دهلاویه درید و مهمترین پل ارتباطی آن یعنی سابله را به تصرف خود درآورد. رزم کرمانیان در ثامنالائمه و طریقالقدس سرآغاز تولد ثارالله و موجب اعتبار و اعتمادی شد که پس از آن سپاه کرمانیان در تمامی نبردها همواره خطشکن خطوط دشمن شد و ستاره کرمان در آسمان امام خمینی (ره) از چنان درخشندگی خیرهکننده و پرجاذبهای برخوردار شد که هزاران مشتاق خمینی (ره) را به خود جذب کرد که بعدها لشکر و طوفانی سهمگین را به نام ثارالله پدید آورد تا خرمن دشمن را بر باد دهند.

درود و رحمت خداوند بر امام خمینی (ره) و شهیدان و مجاهدین این فتح بزرگ.

قاسم سلیمانی»



در بخشهایی از این کتاب میخوانیم:

 «با گردان شهید بهشتی از کرمان تا آبادان

دوره ۱۳ آموزش بسیج با حضور یکصد و هشتاد و هشت داوطلب بسیجی از سراسر استان، رأس ساعت ۸: ۳۰ روز چهارشنبه چهاردهم مردادماه سال ۱۳۶۰ در پادگان آموزشی قدس کرمان آغاز شد. بسیجیها که از شهرهای مختلف استان معرفی شده بودند، در میدان صبحگاه پادگان در صفهای منظم ایستاده و انتظار ورود علی مهاجری فرماندة پادگان را میکشیدند. حمید مهرابیپور، محمدرضا دامغانی، منصور فتحی و قاسم سلیمانی مربیهای آموزش پادگان با دقت بسیجیها را زیر نظر داشتند، شاید در میان این چهرههای جوان اما مصمم، افرادی یافت میشدند که بعداً بتوانند در کسوت مربیگری، منشاء خدمت شوند.

کمی بعد، محمدرضا بنیاسدی هم از راه رسید، پشت میکروفون رفت و به عنوان مسئول واحد آموزش به افرادی که به فرمان حمید مهرابیپور در میدان صبحگاه خبردار ایستاده بودند خوشآمد گفت. وی بدون آنکه، به سوالی که ذهن بسیجیها را مشغول کرده بود، پاسخ دهد، در مورد مقررات پادگان آموزشی، اهمیت آموزش و اطاعت از مربیان و کادر پادگان صحبت کرد. بسیجیها میخواستند بدانند علی مهاجری فرمانده پادگان کجاست؟ اما بنیاسدی در این مورد حرفی نزد.

محمدرضا بنیاسدی:

در شروع آموزش، صحبتهای مقدماتی معمولاً در مورد نظم و انضباط و اطاعتپذیری بود. من هم همین حرفها را زدم و به بسیجیهای دوره ۱۳ خوشآمد گفتم ولی فراموش کردم و در مورد آقای مهاجری چیزی نگفتم.

علی مهاجری، اولین فرماندة پادگان آموزشی قدس کرمان، که به اتفاق بسیجیهای دورة ۱۲ در عملیات کرخه کور شرکت کرده بود، در تاریخ ۷/۵/۱۳۶۰ بعد از دفع پاتک عراقیها بهشدت مجروح شد وی صبح روز چهاردهم مرداد، همزمان با آغاز دورة ۱۳ آموزش بسیج، در یکی از بیمارستانهای اصفهان بستری بود.

یک ساعت بعد، بسیجیهای کنجکاو دوره ۱۳، از عملیات کرخهکور و ماجرای زخمی شدن مهاجری مطلع شده بودند. حتی عدهای از آنها از تعداد دقیق گلولههایی که به شکم فرماندة سابق پادگان اصابت کرده بود، خبر میدادند.

حسیننژاد شاهرخ آبادی، بسیجی اعزامی از کرمان:

یکی از بچهها نزد من آمد و با قاطعیت گفت: "هفت تا گلوله به شکم مهاجری خورده." سؤال کردم از کجا اینقدر مطمئن هستی؟! جوابی نداد. ولی با اطمینان از تعداد گلولهها حرف میزد.

علی مهاجری، بعد از بهبودی نسبی، نیمة دوم سال ۱۳۶۰ به پادگان قدس برگشت و فرماندهی آن را به عهده گرفت. در غیاب او به هنگام برگزاری آموزش دورههای ۱۳ و ۱۴ بسیج، محمدرضا بنیاسدی پادگان را اداره میکرد، گرچه بیشترین زحمات روی دوش مربیان آموزشی بود.

حمید مهرابیپور، مربی پادگان قدس:

بعد از مجروح شدن آقای مهاجری، بنیاسدی در دورهای امور را به دست گرفتند، ولی عمده کارها، برنامهریزیها و نهایتاً اجرا و تصمیمگیری در رابطه با چگونگی اجرا، به عهده ما بود.

منصور فتحی و محمدرضا دامغانی هم این موضوع را تأیید میکنند. در این میان، به نظر میرسد قاسم سلیمانی و حمید مهرابیپور که نسبت به دیگر مربیان پادگان از تجربه و سابقه بیشتری برخوردار بودند، سهم بیشتری در اداره پادگان آموزشی به عهده گرفته باشند....

مجموعه ۱۵جلدی "تاریخنامه دفاع مقدس استان کرمان" نقش نیروهای سپاه و بسیج استان کرمان در هشت سال دفاع مقدس را روایت میکند و تاکنون دو جلد از آن با موضوع اقدامات کمیته انقلاب و سپاه در اوایل انقلاب و نبرد کرخهکور منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار