سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی:

والفجر ۸ موجب امید و رشد معنویت در داخل کشور شد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: عملیات والفجر ۸موجب امید و رشد معنویت در داخل کشور شد و در سطح وسیع و درسطح جهانی اقتدار سیاسی برای ایران ایجاد کرد که به دقت در کنفرانس «حراره» با تعاملی که آن روز رسانه‌ها و سران کشور‌ها با حضرت آیت الله خامنه‌ای عزیز، رئیس جمهور وقت انجام دادند خودش را نشان داد.
کد خبر: ۱۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳ - 09February 2014

والفجر ۸ موجب امید و رشد معنویت در داخل کشور شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور در سخنانی پیرامون عملیات افتخارآمیز والفجر ۸ مطالب مهمی را عنوان کردند که در متن زیر قسمتی از آن را جهت بازخوانی و ارائه به مخاطبان خبرگزاری دفاع مقدس آورده ایم.

من تعدادی شگفتی را میخواهم برایتان اثبات بکنم.
چرا قلۀ فتوحات رزمندگان اسلام در دفاع مقدس والفجر ۸بود؟

ببینید، در عملیات بیت المقدس در سوم خرداد ۶۱خرمشهر آزاد شد؛ یعنی اینکه رزمندگان اسلام؛ ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، عشایر، جهادسازندگی، صنایع نظامی همه توانشان را گذاشتند در خدمت فرمان امام و بیشترین هجوم بسیجی مردم به جبههها شد. خاک ایران را از لوث وجود دشمن متجاوز پاک کردند. فتح خرمشهر پایان تجاوز بود، اما پایان جنگ نبود. اگر جنگ در خرمشهر تمام میشد، شما یقین بدانید که صدام خودش را بازسازی میکرد و استکبار جهانی او را تجهیز میکرد و جنگی سختتر از جنگ اول و تجاوزی وسیعتر از تجاوز اول به ایران صورت میگرفت. اما جنگ تداوم یافت برای تنبیه متجاوز، برای تنبیه آنهایی که در ذهنشان بخواهند در آینده ایران را تهدید کنند.

در والفجر ۸ رزمندگان اسلام با فتح فاو کاری انجام دادند که شاخصههای نظامی، اطلاعاتی، فنی، تاکتیکی و موفقیتهای درخشان او حاکی از قدرت ریشهای و رشد عظیم قدرت دفاعی ایران بود. والفجر ۸کاری نشدنی بود که رزمندگان اسلام انجام دادند و با این کار نشدنی در ذهن کارشناسان و هفتاد روز رزم مداوم، توانستند صدام و حزب بعث را وادرا کنند که بگویند شکست خوردیم. اولین بار بود که صدام و حزب بعث قبول شکست کرد. دشمن گفت از خرمشهر عقب نشینی کردیم، در مهران گفت عقب نشینی کردیم، ولی در فاو نتوانست بگوید که عقب نشینی کردیم. در مقابل یک معادلهای قرار گرفت که تنها راه قبول شکست را جلوی پای او میگذاشت و بنابراین صدام شکست خود را در والفجر ۸پذیرفت و این بود که والفجر ۸کمال دفاع مقدس و قلۀ فتوحات دفاع مقدس بود. حالا این شگفتیها را عرض میکنم.

فتح فاو دستاورد استراتژیک داشت؛ یعنی راه دشمن را به خلیج فارس قطع کرد. راه او را از کشورهای عضو شورای همکاری قطع کرد.

رسانههای انگلیسی و آمریکایی گفتند که کشورهای عرب حامی عراق درحمایت خودشان از صدام به فکر تجدید نظر افتادند. این اولین بار بود که پیش آمده بود و البته رسانههای انگلیسی و آمریکایی که اینها را میگفتند در واقع داشتند خودشان را پشت این خبر ارائه میکردند که ما هم وادار به تجدید نظر شدیم و تجدید نظر کردند.

یک مطلب برای رسانهها بسیار اهمیت دارد که در فاو اتفاق افتاد. دشمن همیشه بر علیه یک انقلاب، یک ملت انقلابی، یک ملت آزاده که استکبار را تحمل نمیکند، یک استراتژی جنگ روانی دارد که این استراتژی جنگ روانی را از طریق رسانهها، هنرمندان، کتابها، نمایشنامهها، فیلمها و همۀ وسایل ارتباط جمعی و وسایل تأثیر گذار بر ذهن انسانی دنبال میکند. حتی زیباشناسی را بکار میگیرد و روانشناسی و جامعهشناسی را بکار میگیرد. اسمش جنگ روانی است. با یک انقلاب جنگ روانی میکنند. تا آن روز استراتژی جنگ روانی استکبار که توسط همۀ این ابزارها که در سراسر جهان در اختیارش بود، بیان میشد. این بود که میگفتند " جنگ ایران و عراق پیروز ندارد " یعنی میخواستند مردم ما احساس بیهودگی کنند و در عین حال جنگ ما و اقتدار ما و انقلاب اسلامی در چشم مردم مسلمان جهان و آزادگان جهان تحقیر بشود عملیات والفجر۸این استراتژی را شکست و مجبور شدند بگویند ایرن پیروز شد. ایران به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کرد. ایران به تواناییهای بزرگی دست پیدا کرد. توانایی طراحی عملیات پیچیده و توانایی تولید تجهیزات.

من خاطراتی دارم از این چیزها که بواقع عظیم هست. یکی از آنها را برایتان نقل میکنم. چون کمتر نقل شده است.

از جملۀ مشکلات، عبور از آب، عبور از ساحل، عبور از خورشیدیها و مینها و سیم خاردارها بود. تجهیزات را از منطقه گِلی حاشیه رودخانه چطور باید عبور میدادیم؟ رزمندگان گفتند فرش باتلاقی میخواهیم. مهندسی سپاه آمد پیش من در نخست وزیری. ما هم کارخانه آلومینیوم را صدا کردیم، ظرف یک هفته با استفاده از مفهوم فناوری ساخت فرش باتلاقی که خودمان طراحی کردیم، فرشی را ساختیم که رزمندگان توانستند از روی آن وسایل سنگینشان را در لحظات اول از ساحل عبور دهند. یا مهندسان جهاد سازندگی پلی را ساختند به نام «پل خضری» که این به واقع در ۴۸ساعت قبل از شروع عملیات طراحی و ساخته شد. خیلی عجیب بود. این پل شناوری بود که میتوانست لودر و بلدوزر و کمپرسی را به سرعت از این طرف اروند به طرف دیگر آن ببرد، چرا که پشتیبانی سریع رزمندگان خیلی اهمیت داشت. البته پل بعثت هم که بلافاصله ساخته شد، کار بسیار عظیمی بود که روز آن رودخانه خروشان پلی زده شد. مهندسینی که آن کار را انجام دادند و هنوز هم جزو راز و رمزهای جنگ ماست که باید محفوظ بماند. در آینده هم مورد نیاز هست. نبرد فاو، قلۀ ابتکارات فرماندهان دفاع مقدس بود. در اطلاعات، در کار خاکی، در رزم، در پشتیبانی، در پشتیبانی دولت از جنگ و اوج معنویت و تکلیف گرایی رزمندگان بود.

چون ببینید، همه جا رزمندگان زیر پایشان محکم بود. همه جا روی زمین حرکت میکردند .حتی در هور هم که رود، امواج نداشت و خروشان نبود، جادههایی میزدیم، پلهایی میزدیم، پلهای خیبر را زدیم. اما در اروند، رزمندهای که میخواست از آن عبور بکند، هیچ تضمینی نداشت. عبور از توفان آب بود. من یادم هست آخرین جلسهای که قبل از عملیات تشکیل شد، فرمانده جنگ از فرمانده نیروی دریایی ارتش سوال کرد که غواصها از اینجا میخواهند عبور کنند نظر شما چیست؟ گفت غیر ممکن است اتفاق نمیافتد، عملاً ممکن نیست. کلی هم دلیل علمی و کاری آورد، ولی صدها غواص کاشانی و قزوینی و زنجانی و شمالی و جنوبی زدند به آب و آن شب از آب عبور کردند. فتح فاو قلۀ شگفتیها بود از نظر کارشناسان نظامی و مطلب مهم، انهدام سرمایه گذاری شرق و غرب و ارتجاع منطقه در پشتیبانی از صدام بود. برای اینکه غافلگیری در اوج صورت گرفت. تجهیزات موجود صدام منهدم شد. هرچه هم در عقبه داشت، از ارتش و گارد ریاست جمهوری فرستاد. چون به منطقه توجیه نبودند، در پاتک رزمندگان اسلام همهاش نابود شد. سرمایه گذاری که میخواست قلدر منطقه را وادار بکند انقلاب اسلامی را نابود کند، این طوری از دستش رفت.

صدام مجبور شد برای گارد ریاست جمهوریاش عضو گیری کند. برای ارتش خود سرباز گیری کند دبیرستانها را تعطیل میکرد، یک راست میفرستاد در ارتش. این طوری که ارتش نمیشود، گارد ریاست جمهوری نمیشود. نظم ارتش و گارد ریاست جمهوری به هم ریخت و دچار مشکلات اجتماعی شد.

برعکس، والفجر ۸موجب امید و رشد معنویت در داخل کشور شد. در سطح وسیع و درسطح جهانی اقتدار سیاسی برای ایران ایجاد کرد که به دقت در کنفرانس «حراره» با تعاملی که آن روز رسانهها و سران کشورها با حضرت آیت الله خامنهای عزیز، رئیس جمهور وقت انجام دادند خودش را نشان داد. عملیات والفجر ۸بزرگترین درس عبرت بود برای کسانی که بخواهند ایران را مورد تجاوز قرار دهند. به دلایلی که عرض کردم و حالا میخواهم جمع بندی کنم.

عاشورا، دهۀ فجر و نبرد فاو، درهر دهۀ فجر که تجدید حیات انقلاب است، به جوانان میآموزد در ایران عزیز و اسلامی ما چیزهایی است که ارزش این را دارد که جوانان به ایرانی بودن خودشان افتخار کنند. چیزهایی در این کشور هست که ارزش آن را دارد که انسانها جانشان را برای آن هدیه کنند.

منبع: کتاب مجموعه مقالات وسخنرانی های سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی

چاپ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار