امیر حجامی:

عملیات والفجر ۸ دستاوردهای بین المللی داشت

رییس مرکز مطالعات، تحقیقات و تدوین آیین نامه های رزمی پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: در عملیات والفجر ۸ جابجایی سایت‌ها در شب انجام می‌شد و در زمینه فریب دشمن توفیقات بسیاری را به دست آوردیم
کد خبر: ۱۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷ - 11February 2014

عملیات والفجر ۸ دستاوردهای بین المللی داشت

امیر سرتیپ دوم "محمود حجامی" با اشاره به تاریخچه تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء به خبرگزاری دفاع مقدس گفت: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در سال ۸۷ از بدنه نیروی هوایی ارتش منشعب شده و یک سال بعد مرکز مطالعات و تحقیقلت پدافند هوایی در این مرکز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: قدمت پدافند هوایی به قدمت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و مرکز مطالعات نیزاز اردیبهشت ماه سال ۸۸ فعالیت خود را در چند محور آغاز کرده است.

امیر حجامی با اشاره به محورهای فعالیت مرکز مطالعات و تحقیقات پدافند هوایی خاتم الانبیاء تصریح کرد: تجزیه و تحلیل وتعیین خط مشی در موضوعات قرارگاه پدافند و جمع آوری طرحها وابتکارات دانشگاهی و ارتباط با مراکز دانشگاهی پیرامون موضوعات تخصصی پدافند هوایی در دستور کار این مرکز قرار دارد.

رییس مرکز مطالعات وتحقیقات پدافند هوایی خاتم الانبیاء ادامه داد: در حال حاضر تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی، بنیاد ملی نخبگان و مرکز مدیریت حادم به معنی حفظ ارزشهای دفاع مقدس پیگیری میشود.

امیر حجامی تصریح کرد: این مرکز با اکثر دانشگاههای معتبر کشور چون دانشگاه شریف، تهران، علامه طبابایی، اصفهان و دانشگاههای آزاد ارتباط تنگاتنگ دارد و از نخبگان دانشگاهی استفاده میشود.

وی با اشاره به این مطلب که نخبگان دانشگاهی در دو بخش تامین میشوند، ادامه داد: گروهی از نخبگان دانشگاهی از داخل مجموعه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء به کار گرفته میشوند وگروهی دیگر کارکنان وظیفه دانشگاهی هستند که از طریق بنیاد بین المللی نخبگان کشور براساس رشته تحصیلی وتوانمندیهای علمی به این مرکز معرفی میشوند.

امیر حجامی گفت: مهمترین رویکرد وکارجدید قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء بهبود فرآیندهای قرارگاه در زمینههای مختلف است که ذیل این کمیته محققین نوسازی ارتش تعریف میشود.

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات پدافند هوایی خاتم الانبیاء تصریح کرد: بخش تجزیه وتحلیل جنگ از دیگر بخشهای این مرکز است که در دو گروه در حال فعالیت هستند، در گروه اول جمع آوری اسناد ۸ سال دفاع مقدس از سوی نیروهای بازنشسته مرکز و عدهای از نیروهای جوان در حال پیگیری وانجام است.

وی ادامه داد: در بخشی دیگر نیروهای ما با پیشکسوتان دفاع مقدس مصاحبه میکنند وتجربیات آنها را به عنوان اسناد جمع آوری و نگهداری میکنند.

امیر حجامی خاطرنشان کرد: آنچه که ما را با سایر کشورها متمایز میکند منابع انسانی ماست و به نظر من منابع انسانی مهمترین شاخصهای ما هستند از این رو در بحث تجزیه وتحلیل جنگ تمرکز ما بر روی منابع انسانی است تا تجربههای پیشکسوتان دفاع مقدس را در گذشته احصا کنیم و روشهای نوین باز گرفته ازارزشهای دفاع مقدس را استخراج کرده و با مطالعه تطبیقی به باز تعریف شرایط در آینده بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از خلاقیتها وایدهها در دوران دفاع مقدس و بهره گیری در زمان حال بسیار با اهمیت است، افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند "تحقیقات موضوع تجملاتی نیست" بایستی فرهنگ تحقیقات گسترش یابد تا بسیاری از مشکلات ما حل شود و چشم اندازی به سوی آینده پیدا کنیم از این رو لازمه هرکاری دست یابی به شیوههای علمی مبتنی بر دین است وتعداد وکمیت در بحث تحقیقات اهمیت ندارد بلکه کیفت در پژوهشها مهم تا چشم اندازی روشن پیش روی قرارگاه داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش پدافند هوایی خاتم الانبیاء در عملیات والفجر۸ افزود: پدافند چه عملیاتی در حال انجام باشد یا نباشد همیشه آماده باش بوده و فعال است، اما تنها تفاوت عملکرد پدافندی در قبل وبعد از عملیاتهای جنگ، افزایش گسترههای نظامی است.

سرپرست مرکز مطالعات وتحقیقات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تصریح کرد: در زمان عملیات والفجر ۸ نیز گسترههای نظامی و پدافندی افزایش پیدا کرد و چهار ماه قبل از عملیات سه تیم مختلف در پدافند تشکیل شد که یک تیم پدافند غیر عامل بوده و مسوول سامانه فریب واستقرار این سامانهها بود، یک گروه مسوول سایت یابیهای مورد نیاز عملیات وتیم دیگروظیفه آماده سازی تجهیزات اضافه برآن تجهیزات مستقر را برعهده  داشت، که سه دستگاه گپ فیلر ، دو سایت مستقل هاوک ، استفاده از رادارهای اسکای گا رد، ۲۸ اراده توپ رادارهای برد بلند از جمله تجهیزات افزون برتجهیزات مستقر بودند ،به طوری که بیش از ۷۰ هواپیما و بالگرد دشمن در این عملیات توسط پدافند منهدم شد.

امیر حجامی گفت : همچنین وظیفه حفظ نیروها در عملیات از بالای سر برعهده نیروی هوایی ارتش پدافند سایر نیروها از جمله ارتش وسپاه بود.

وی با اشاره به دستاوردهای عملیات والفجر۸ افزود: اصل چالاکی موضوعی است که امروزه مطرح است ودر عملیات والفجر ۸ مورد توجه قرار گرفت و در این زمینه کم کردن تعداد سامانههای به کار رفته در یک موضوع خواست بود که برای اولین بار با تدبیر فرمانده پدافندی شهید ستاری به مرحله اجرا درآمد و رادار سرچ در سامانه هاگ حذف شد، این اقدام موجب شد قدرت تحرک سامانهها افزایش یابد و در جنگ با دشمن از شبکههای گسترده دیدبانی و رادارهای مادر استفاده میشد به طوری که ۵۰ شلیک موفق توسط سامانههای هاگ انجام شد.

امیر حجامی گفت: در این عملیات جابجایی سایتها در شب انجام میشد و در زمینه فریب دشمن توفیقات بسیاری را به دست آوردیم وبا وجود اینکه این عملیات در زمستان ودر شرایط جوی زمستان انجام میشد جابجاییها با تلاش رزمندگان صورت میگرفت.

وی با اشاره به ابعاد بین المللی عملیات والفجر۸ ونتایج آن افزود: این عملیات که در جزیره خارک انجام شد ،تمام منابع خارجی اعلام کردند ایران اسلامی توانسته به سامانهای دسترسی پیدا کند که قادر به زدن موشکهای هوا به سطح وسطح به سطح عراق شده و آنها را منهدم کرده است، در حالی که افرادی در این سامانه فعال بودند که با تجارب خود و با اتکا برنیروی الهی و تبعیت از رهبری به عنوان فرمانده خودچنین موفقیتی را به دست آوردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار