آیت‌الله مصباح یزدی تشریح کرد

انقلاب اسلامی منشا خیزش‌های عظیم جهان اسلام

مدیر موسسه آموزشی امام خمینی (ره) گفت: اصلاح امت اسلامی نیازمند جهاد سراسری علیه نفس اماره است؛ همگان باید جهاد اکبر را سرلوحه وظایف خود قرار دهند و با آن مقابله کنند.
کد خبر: ۱۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹ - 16February 2014

انقلاب اسلامی منشا خیزش‌های عظیم جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، آیتالله "محمدتقی مصباح یزدی" مدیر موسسه آموزشی امام خمینی (ره) در دیدار با محمد طاهرالقادری رئیس جریان منهاجالقرآن پاکستان با اشاره به برکات انقلاب اسلامی در جهان گفت: این انقلاب تحولات بسیاری در جهان اسلام به وجود آورده و موجب خیزشهای عظیمی شده است.

وی افزود: روح بزرگ امام راحل نیز موجب ایجاد یک چهره جدید و مترقی از اسلام در نظر جهانیان شد، انقلاب اسلامی بصیرت و آگاهی را به مسلمانان جهان هدیه داد؛ ارمغان این انقلاب برای مسلمانان و مظلومان جهان نیز آن بود که توانستند خود را بیابند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، محبت اهلبیت (ع) را نعمتی الهی دانست و عنوان کرد: عواطف پاک به اولیای الهی زمینهساز عشق حقیقی به خداست و همین عواطف و احساسات است که این چنین مردم را در راه راست و هدایت ائمه قرارداده است؛ به همین خاطر است که پیامبر (ص) اجر رسالت خویش را همین محبت اهلبیت (ع) بیان کردند؛ اهلبیت (ع) سودی از محبت ما نسبت به خود نمیبرند بلکه این ما هستیم که با عشق آن بزرگواران ارتقا و کمال مییابیم.

آیتالله مصباح یزدی با ذکر اینکه اختلاف در جهان اسلام امری کاملا طبیعی است، یادآور شد: این اختلاف بین مسلمانان در عرصههای اعتقادی مبتنی بر نوع جهانبینی و آموزشها و تربیت و تعلیم و محیط است.

وی با بیان اینکه اختلاف بین مسلمانان به دو بخش تقسیم میشود، افزود: دسته اول اختلافاتی هستند که ناشی از فهم خاص از کتاب و سنت است، همین تفسیر ناهمگون موجب بروز یک سری از مشکلات و اختلافات در جهان اسلام شده است.

عضو خبرگان رهبری گفت: دسته دیگر اختلافات از اینجا ناشی میشود که مسلمان روی اصول اصلی خود توافق دارند ولی مشکل در تعیین مصادیق اصلی و مورد پذیرش است؛ مسلمانان ممکن است در حوزههای کلامی در برخی امور با هم اختلاف نظرهایی داشته باشند، ولی نباید غافل شد که این اختلافات عموما به نوع نگاه، تحصیل، تربیت، تعلیم و محیط بر میگردد؛ زیرا به شدت روی نوع نگاه انسان به مباحث دینی اثرگذار است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: ریشه بسیاری از اختلافات و تعارضاتی که در سطوح عالی ایجاد میشود به هوای نفس و شیطان بر میگردد؛ بسیاری اوقات انسان متوجه میشود که نظرش درست نیست؛ ولی حب ریاست و دنیاپرستی این اجازه را از انسان سلب میکند که به دنبال احقاق حق باشد به همین خاطر شاهد این همه درگیری و خونریزی بین مردم و ملتها هستیم.

آیتالله مصباح یزدی گفت: اگر انسان به ویژه علمای بلاد اسلامی با در نظر گرفتن عدالت و شرط عدل و تهذیب نفس در حوزه مباحث مختلف، پیروان این مذاهب را هدایت کنند از بسیاری از این تفرقهافکنیها جلوگیری به عمل خواهد آمد؛ بحث اصلاح نفس و تهذیب از مهمترین فرمایشات امیرالمؤمنین (ع) و اهلبیت (ع) است که امام راحل نیز همیشه آن را جهاد اکبر میخواندند و بر لزوم رعایت تقوا در همه حوزهها تاکید میکردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار