عملیات‌ ام‌الحسنین‌؛ یک‌ عملیات‌ انحرافی موفق‌

طی این عملیات‌ انحرافی، نیروهایی از ایران‌ با شیوه‌های چریکی که‌ تا آن‌ زمان‌ به‌ کار گرفته‌ نشده‌ بودند، در جنوب‌ کرخه‌ ضرباتی به‌ دشمن‌ وارد آوردند.
کد خبر: ۱۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷ - 14March 2014

عملیات‌ ام‌الحسنین‌؛ یک‌ عملیات‌ انحرافی موفق‌

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، برای اینکه عراق باز نتواند با تمرکز نیرو و با خیال آسوده از جبهههایی چون «چزابه»، حرکاتی غیر قابل پیش بینی انجام دهد و برای تجزیه قدرت فرماندهی و تصمیمگیری دشمن، از سوی فرماندهان خودی تصمیم به اجرای یک عملیات انحرافی در جبهههای مختلف، به جز منطقه عملیاتی فتح المبین، گرفته شد.

چند طرح مورد نظر بود، اما به دلایلی تنها طرح «ام الحسنین (سلام الله علیها)» به اجرا گذاشته شد. عملیات «ام الحسنین» درسه مرحله طی روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ اسفند ماه ۱۳۶۰ در محور حمیدیه - کرخه کور (نور) انجام شد.

طی این عملیات انحرافی، نیروهایی از ایران با شیوههای چریکی، که تا آن زمان به کار گرفته نشده بودند، در جنوب کرخه ضرباتی به دشمن وارد آوردند. لطمات و آسیبهای ایران در این عملیات بسیار ناچیز بود، اما دشمن بیش از ۸۵۰ تن کشته، زخمی و اسیر داد و ۱۵ دستگاه تانک و نفربر و ۷ قبضه خمپاره انداز آنها منهدم شد.

گزارش اجمالی عملیات؛

نام عملیات؛ ام الحسنین (سلام الله علیها)
زمان اجرا؛ ۲۴ اسفند ۱۳۶۰
تلفات دشمن (کشته، زخمی و اسیر)؛ ۸۵۰ نفر
مکان اجرا؛ محور حمیدیه - کرخه کور (نور)
ارگان عملکننده؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
اهداف عملیات؛ انجام یک عملیات انحرافی برای اجرای طرح مانور عملیات فتح المبین و تجزیه قدرت فرماندهی و تصمیمگیری دشمن - چریکی.

منبع؛
کارنامه عملیات سپاهیان اسلام در ۸ سال دفاع مقدس

نظر شما
پربیننده ها