با تاملی بر شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

نقش سپاه پاسداران در تحقق نقشه راه سال 1393

سپاه به عنوان یکی از پیشگامان تحقق اهداف و آرمان های ملت ایران و نظام اسلامی می تواند نقشی تاثیرگذار در تحقق راهبرد و نقشه راه اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب ایفا کند.
کد خبر: ۱۶۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴ - 15April 2014

نقش سپاه پاسداران در تحقق نقشه راه سال 1393

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، رهبر معظم انقلاب در روز آغاز سال 1393 و سپس در ابعاد گسترده تری در سخنرانی سراسری در جمع مردم مشهد مقدس نقشه راه سال جدید را پیش روی ملت و مسئولان قرار دادند. ایشان سال 1393 را سال اقتصاد، فرهنگ با اراده ملی و مدیریت جهادی نام گذاری نموده و چرایی ضرورت تحقق این مهم را مورد تبیین قرار دادند.

دو مقوله مهم و به هم پیوسته اقتصاد و فرهنگ اساس این رهنمودها را تشکیل می داد. اقتصاد به عنوان مولفه حیات مادی و بقا بشریت و فرهنگ به عنوان محور پویایی و سلامت جامعه در امور مختلف دو مقوله به هم پیوسته می باشند، بگونه ای که می توان گفت کشور با توسعه اقتصادی بدون توجه به اصول فرهنگی نمی تواند به بقا خود ادامه دهد و در نهایت همچون ساختارهای سوسیالیستی و لیبرالیستی به زوال خواهد رسید.

فرهنگ اسلامی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... ضامن سلامت و تحقق بخش آرمان های ملت خواهد بود.

نکته مهم دیگر در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را تاکید بر دو اصل اراده ملی و مدیریت جهادی تشکیل می دهد. ایشان به نوعی هم ملت و هم مسئولان را در تحقق راهبردهای فرهنگی و اقتصادی دخیل دانسته اند که از یک سو بیانگر لزوم استمرار و تقویت وحدت ملی در تحقق اهداف فرهنگی و اقتصادی است و از سوی دیگر تبیین کننده حساسیت های موجود در عرصه های اقتصادی و فرهنگی و لزوم اراده همگانی برای مقابله با چالش های پیش روی می باشد.

نکته بسیار مهم  در نقشه راه سال 1393 تکیه بر اصل اقتصاد، فرهنگ با اراده ملی و مدیریت جهادی است که خنثی کننده طراحی دشمنان برای استمرار گرفتار سازی کشور در فضای سیاسی و انحراف جامعه و مسئولان از دغدغه های اصلی کشور یعنی حوزه های اقتصادی و فرهنگی است.

بررسی کارنامه غرب پس از انتخابات و تشکیل دولت یازدهم به ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، نشان می دهد که آنها تلاش دارند تا با ایجاد مطالبات حاشیه ای و انحرافی در امور سیاسی نظیر آزادی سران فتنه و یا آزادی فعالیت برخی جریان های سیاسی معاند ملت و نظام جامعه و مسئولان و حتی محافل رسانه ای کشور را به انحراف سیاسی کشانده تا به زعم خود ضمن گسست در وحدت ملی کشور از آن در جهت جلوگیری از دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی کشور بهره گیرند. تاکید مقامات اروپایی بر دیدار با محکومان فتنه در سفر به ایران و انتشار گزارش های به اصطلاح حقوق بشری در حمایت از سران فتنه را می توان نمودی از این رفتار دانست.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اصول اقتصادی و فرهنگی در شعار سال باردیگر پایان حماسه سیاسی با انتخابات سال 92 را مورد تاکید قرار داده و محور اراده ملی و مدیریت دولتمردان کشور را بر لزوم توجه ویژه به امور اقتصادی و فرهنگی معطوف نموده اند. اصلی که توجه به آن فانوس راهی در مقابله با طراحی دشمنان مبنی بر گرفتار سازی مردم و مسئولان در امور و درگیری های سیاسی به جای مقوله های مهم اقتصادی و فرهنگی می باشد.

با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مبنی برعزم ملی و مدیریت جهادی در تحقق اقتصاد و فرهنگ کشور، کلیه آحاد ملت در تمام عرصه و مشاغل و رده های کشوری و لشگری و اجتماعی می توانند نقشی تعیین کننده در اجرایی شدن راهبرد تحقق اهداف اقتصادی و فرهنگی ایفا نمایند. البته اقتصاد و فرهنگی که برگرفته از اصول اسلامی و ایرانی باشد تا ضمن حفظ و ارتقا اقتصاد و فرهنگ کشور از ایجاد چالش ها و تهدیدات جدید برای کشور و نظام اسلامی جلوگیری شود. گرفتار نشدن در مولفه های اقتصادی و فرهنگی غرب مولفه ای مهم در این عرصه ها می باشد که توجه به داشته های اسلامی و ایرانی امری قابل توجه است.

دراین میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از پیشگامان تحقق اهداف و آرمان های ملت ایران و نظام اسلامی می تواند نقشی تاثیرگذار در تحقق راهبرد و نقشه راه اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب ایفا نماید. چنانکه ذکر شد رهنمودهای امسال ایشان بر دو پایه استوار است. نخست مقوله اقتصاد و فرهنگ دوم اراده ملی و مدیریت جهادی. بررسی کارنامه سپاه نشان می دهد که این نهاد مردمی و ملی در کنار تلاش برای ارتقا توان دفاعی کشور و مقابله با تهدیدات دشمنان، در عرصه های فرهنگی و اقتصادی کشور نقشی مهم را ایفا کرده است.

در حوزه فرهنگ، سپاه و بسیج با تکیه بر فرهنگ وحدت ملی و روحیه شهادت و ایثار کارنامه ای به نسبت موفق را در عرصه سلامت و ارتقا فرهنگ کشور ایفا کرده اند. سپاه نه تنها در عرصه هنر و مقاومت بلکه در سطوح مختلف اجتماعی به صورت مستقیم و غیر مستقیم تلاش کرده تا نقشی مهم در حفظ و ارتقا فرهنگ اسلامی و ایرانی کشور ایفا نماید. هرچند دشمنان نظام اسلامی و ملت ایران برای رسیدن به اهداف خود با فضای تبلیغاتی تلاش کرده اند تا این حضور را دخالت سپاه در امکور اجتماعی معرفی نمایند تا به زعم خود با این حربه جامعه را از ظرفیت های عظیم فرهنگی سپاه محروم ساخته و فرهنگ القایی خود را ترویج نمایند اما سپاه بر اساس رسالت خویش در برابر این طراحی ها و فرافکنی ها از عرصه خدمت رسانی فرهنگی خارج نگردیده و همواره در کنار سایر اقشار جامعه برای ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی تلاش نموده است. در حوزه اقتصادی نیز سپاه تلاش نموده تا از یک سو از ظرفیت های خود برای بازسازی و پیشرفت کشور بهره گیرد چنانکه بسیاری از پروژه های عظیم عمرانی از جمله در حوزه راهسازی و آبادانی شهرها و روستاهای کشور با همت سپاه صورت گرفته است.

از سوی دیگر سپاه با تکیه بر روحیه بسیجی پرسنل خویش و ظرفیت سازی در آحاد مختلف جامعه برای مقابله با تحریم ها گام برداشته است که نمود آن را در خودکفایی کشورها در عرصه های فنی و مهندسی و حتی در عرصه نفت و گاز می توان می توان مشاهده کرد. عرصه هایی که غرب با تحریم آنها به دنبال به زانو در آوردن ملت ایران بوده اند که ایستادگی و مقاومت ملت ایران و تلاش تمام اقشار جامعه از جمله سپاه در مقابله با این طراحی ها، به ناکامی برای دشمنان این مرز و بوم مبدل شد.

نکته قابل تامل آنکه غرب برای به چالش کشاندن کشور و مقابله با مولفه ای به نام سپاه در ناکارآمد ساختن تحریم ها، در بازی رسانه ای سعی نموده تا حضور سپاه در بازسازی کشور و دور زدن تحریم ها را دخالت سپاه در عرصه اقتصاد کشور معرفی نماید تا به زعم خود مردم را در برابر سپاه قرار داده تا در نهایت از این حربه برای ایجاد فضای غبارآلود سیاسی و امنیتی در کشور و نیز جلوگیری از رشد اقتصادی کشور بهره برداری نماید که با هوشیاری ملت و اعتماد فراگیر و همه جانبه آنها به سپاه این توطئه با شکست مواجه شده است.

سپاه بعلاوه بسیج نیرویی برآمده از ملت و خواست مردم می باشند که صرفا معطوف به منطقه ای خاص نمی باشند بلکه در سراسر کشور شاهد نگاه ویژه و همراهی مردم با این دو نهاد مردم نهاد می باشیم. بر این اساس سپاه و بسیج که برآمده از اراده ملی می باشند می توانند نقشی اساسی در بسیج اراده و عزم ملی در تحقق اهداف و آرمان های اقتصادی و فرهنگی کشور ایفا نمایند.

نکته مهم دیگر نقش سپاه در مدیریت جهادی می باشد. سپاه در طول جنگ تحمیلی، در عرصه ارتقا توان دفاعی کشور و مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی، در حوزه بازسازی کشور پس از جنگ تا کنون، در عرصه های مختلف اجتماعی و ملی و.. نشان داده است که از روحیه جهادی و مدیریتی با ثبات و فراگیر برخوردار است که می تواند به عنوان الگو و مکملی برای مدیریت جهادی در عرصه های فرهنگ و اقتصاد کشور ایفای نقش نماید.

نتیجه گیری

در جمع بندی کلی از آنچه ذکر شد می توان گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهادی برآمده از بطن جامعه با سابقه ای موفق در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور می تواند نقشی مهم در تحقق نقشه راه تدوین شده از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، با محوریت اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ایفا نماید. ظرفیت سازی های عظیم سپاه خاصه در حوزه فرهنگ می تواند شاخصه ای مهم در این عرصه باشد بویژه اینکه سلامت فرهنگی و نهادینه شدن ارزش های اسلامی و ایرانی در جامعه می تواند ضامن سلامت و پیشرفت اقتصادی کشور باشد.

فرهنگ مقاومت و ایستادگی در برابر طراحی ها و دشمنی های دشمنان این مرز و بوم می تواند به عنوان رکن مهمی از فرهنگ اجتماعی در عرصه های مختلف جامعه به عنوان راهکاری موفق در تحقق آرمان ها و اهداف ملت و نظام اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فرهنگی که سپاه توانسته تجربیات موفقی را در این عرصه ها به جامعه ارائه نماید که نهادینه شدن آن می تواند ضمن حفظ و ارتقا سلامت فرهنگی کشور در تحقق اهداف اقتصادی کشور نیز نقشی مهم ایفا نماید.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار