به بهانه دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران

نقش سپاه در کشف و خنثى‌‏سازى کودتاى نافرجام نقاب

فتح تهران مساوى با پیروزى در سراسر ایران تلقى مى‏‌شد و با توجه به ارتباط کودتاگران با پایگاه نوژه و نزدیکى به تهران، کودتا از همدان کلید مى‏ خورد...
کد خبر: ۱۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵ - 21April 2014

نقش سپاه در کشف و خنثى‌‏سازى کودتاى نافرجام نقاب

خبرگزاری دفاع مقدس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به عنوان نهادی انقلابی و برآمده از بطن انقلاب، در آغاز فعالیت خود با انواع توطئه ها و عملیات های جبهه ضدانقلاب داخلی و خارجی مواجه شد که به واقع یکی از مهمترین دلایل ماندگاری و کارآمدی امروز این نهاد را باید رشادت های آن روزگاران این سبزجامگان دانست.

یکى از مهمترین اقدامات سپاه در سرکوب ضد انقلاب، کشف و خنثىسازى کودتاى نافرجام نقاب با همکارى نهادها و انجمن هاى دیگر بود.

ایده کودتا به عنوان روشى براى براندازى نظام جمهورى اسلامى در بهار 1358 توسط برخى از افسران سلطنت طلب با حمایت امریکا شکل گرفت. بعد از اشغال سفارت امریکا در پاییز 1358 توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) و سپس حمله نافرجام امریکا براى آزادى گروگان ها و شکست در صحراى طبس، طرح کودتا با جدیت بیشترى دنبال شد.

سازماندهى کودتا به شکل بسیار ماهرانه اى صورت پذیرفته بود. کودتاگران علاوه بر جذب تعدادى از نظامیان و گروه هاى سیاسى داخلى از حمایت امریکا، انگلیس و عراق و از سازمان هاى جاسوسى معروف دنیا برخوردار بودند.

از نظر کودتاگران فتح تهران مساوى با پیروزى در سراسر ایران تلقى مى شد و با توجه به ارتباط کودتاگران با پایگاه نوژه و نزدیکى به تهران، کودتا از همدان کلید مى خورد.

براى شروع عملیات 53 فروند هواپیماى جنگى در نظر گرفته شده بود. جالب است که با هماهنگى هاى انجام شده با عراق با اینکه هنوز جنگ تحمیلى به طور رسمى آغاز نشده بود مقرر شده بود که عراق حملات هوایى و زمینى خود را افزایش دهد و کودتاگران به بهانه مقابله با دشمن هواپیماهاى زیادى را مجهز کرده بودند که امرى طبیعى جلوه مى کرد. به خصوص که پایگاه نوژه نزدیک ترین نقطه به دشمن نیز بود. اهداف تعیین شده براى بمباران، بیت حضرت امام(ره)، فرودگاه مهرآباد، نخست وزیرى، ستاد مرکزى سپاه، پادگان امام حسین(ع) و... بود.

اشغال رادیو تلویزیون و ایجاد رعب و وحشت و خواندن پیام هاى سید کاظم شریعتمدارى مبنى بر تأیید کودتا و دعوت مردم به آرامش مرحله بعدى بود. پس از آن شوراى نظامى تشکیل و شرایط براى بازگشت بختیار به عنوان نخست وزیر کودتا فراهم مى شد.

قریب به دو ماه پیش از کودتا، واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامى از کانال هاى گوناگون از وجود یک کودتاى در حال تحقق آگاهى یافته بود.

فعالیت هاى شهید محمد اسماعیل قربانى اصل، تنها شهید عملیات خنثى سازى کودتا و برخى گزارش ها از انجمن اسلامى نیروى هوایى باعث این آگاهى شده بود. لذا از همان زمان ستادى مرکب از واحد اطلاعات سپاه، گروه مهندسى، انجمن اسلامى نیروى هوایى و تعدادى از پرسنل مؤمن ارتش به نام ستاد خنثى سازى کودتا شکل گرفت.

البته افشاى کودتا توسط یکى از خلبانان و یکى از درجه دارانِ کودتا نیز فوق العاده مؤثر بود. به هر حال در شب وقوع کودتا یعنى 18 تیر 1359 تعداد زیادى از کودتاگران توسط سپاه پاسداران و بقیه دست اندرکاران دستگیر و تعدادى نیز به خارج از کشور فرار کردند و این کودتا نیز مانند دیگر کودتاها و توطئه های شوم و نابخردانه نافرجام ماند تا انقلاب اسلامی ایران پاینده بماند و سپاه این مولود وفادار انقلاب، افتخاری دیگر را در راه رسالت خود که پاسداری از اصول و ارزش های والای انقلاب اسلامی است به یادگار بگذارد.
 

نظر شما
پربیننده ها