به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، فتح الله نادعلی معاون امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در یادداشتی با هدف بررسی سیره شناسی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدسبه بررسی الگوی سبک زندگی در جنگ تحمیلی پرداخته و می نویسد: نوع نگاه انسان به زندگی ، هدف گذاری و شیوه گذران عمر برای رسیدن به آن هدف ؛ سبک زندگی هر انسان را تعریف می کند.
مردم بر اساس اعتقادات خود و قرار گرفتن در هر نظام فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و با توجه به ظرفیت ها، خواسته و یا ناخواسته سبکی خاص در زندگی خود می آفرینند؛ عناصری را برای تحقق آن سبک تعریف و در طول زندگی به کار می گیرند و الگوهایی را در این ارتباط برای خود انتخاب می کنند.
در جامعه ی دینی ما که بر اساس ارزش های اخلاقی و انسانی شکل گرفته است؛ به دلیل توجه ویژه ی اسلام و انقلاب اسلامی به زندگی مادی و معنوی، سبک زندگی از جایگاه مهمی بر خوردار است.
نظام اسلامی در پی آن است که با توجه به خواست ها، ظرفیت ها و محدودیت ها؛ سبکی مناسب را برای زندگی معرفی کند و مردم نیز در پی آنند که با بهره گیری از سبکی متعالی، زندگی دینی خود را ارتقا بخشند.
مقام معظم رهبری در این ارتباط می فرمایند: ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم که هدف انسان، رستگارى و فلاح و نجاح است، باید به سبک زندگى اهمیت دهیم. اگر به معنویت و رستگارى معنوى اعتقادى هم نداشته باشیم، براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، باز پرداختن به سبک زندگى مهم است؛ بنابراین مسئله، مسئلهى اساسى و مهمى است.
خوشبختانه تمام مولفه های یک زندگی ایمانی در برنامه های اسلام و فرهنگ پاک ایران اسلامی وجود دارد، ضمن آنکه الگوی های عملی برای رسیدن به مقصود نیز در تاریخ این مرز و بوم بیشمار است.
سال های دفاع مقدس گرچه به ظاهر در آتش و خون غوطه ور بود؛ اما در واقع قطعه ای از تاریخ برای ساختن زندگی انسان های این سرزمین در همیشه ی تاریخ، رقم می خورد.
خداوند در هشت سال جنگ تحمیلی به ظاهر تلخ و گزنده؛ نسخه ای شفا بخش را برای ارتقا و استمرار زندگی سالم انسان ها مقدر کرد؛ همان تقدیری که در خلق حماسه ی عاشورا رقم خورد و سریع ترین و امن ترین کشتی نجات جهانیان از تلخ ترین حادثه تاریخ ، خو دنمایی کرد و هزاران سال است که بشریت را به ساحل نیکی و صلاح می رساند.
در این راستا بر همه ی محققان دینی، پژوهشگران علوم اجتماعی و تمام تاریخ نگاران، راویان و مروجین فرهنگ مقاومت واجب است که با نگاهی ویژه به آن چشمه سار جوشان، مولفه های زندگی ایمانی آن رادمردان را ا ستخراج کرده و در قالبی زیبا و مخاطب پسند ، به عنوان الگویی عملی برای سبک زندگی به جامعه عرضه کنند.
ما می توانیم با دریافت پیام های زندگی ساز آن سال ها ی نورانی، و استمرار در به کار بستن آن در گذران عمر، نه تنها زندگی زیبایی را برای خویش نهادینه کنیم؛ بلکه به عنوان جامعه ی که در انتظار تحقق یک زندگی ایمانی در سرتاسر جهان است؛ الگویی عملی و مناسب را برای آماده کردن زمینه ی ظهور آن مصلح کل، به همه ی مشتاقان فراملی و شیفتگان یک زندگی برتر هدیه کنیم.
مردم خوب این سرزمین، مشتاقانه به دنبال ارتقای زندگی خویشند؛ آنها اوج این ارتقا را در هشت سال دفاع مقدس به ظهور رساندند. در حقیقت اگر ما سخن از نسخه ی آن سال ها ی نورانی به عنوان الگویی جهت رشد و تعالی زندگی می کنیم؛ براین باور هستیم که این نسخه ی شفابخش زندگی را مردم مومن و فرزندان مجاهد این سرزمین نوشته اند و سبک زندگی مورد نظر را همین انسانهای شیفته ی کرامت انسانی خلق کرده اند؛ پس شناخت این مولفه های زندگی ساز، در حقیقت بازشناسی اوصاف بارز مردم خداجوی ایران اسلامی در دوران هشت ساله وتاییدی است بر این نکته که انسان ها می توانند آنگونه باشند که در شان عظمت خلقتشان باشد.
سیره ی خوبان این دیار در هشت سال حماسه و ایثار می تواند پاسخی منطقی و منصفانه باشد به بسیاری از پرسش های مشتاقان یک زندگی ایمانی؛ سوالاتی مانند:شهروند توسعه یافته در یک جامعه ی متکی به ارزشهای دینی کیست؟
مولفه های یک خانواده موفق و با ثبات در فرهنگ دینی چیست؟
زیبایی های جسمی و روحی چگونه در یک زندگی ایمانی تجسم می یابد؟
چگونه صداقت در ابعاد مختلف زندگی در یک جامعه ی الهی تحقق می یابد؟
شکل و محتوای تفریح ونشاط به عنوان عوامل تقویت روحی انسان ،در یک زندگی ایمانی چگونه است؟
فرهنگ مشارکت و انجام کار گروهی در یک جامعه ی ارزشی چگونه نهادینه می شود؟
نوع و میزان رابطه ی انسان در یک زندگی ایمانی ، با رسانه های مختلف داخلی و خارجی چگونه است؟
راهکار نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی و اقتصاد در معیشت چیست؟
نگاه یک شهروند دینی به مد،مصرف گرایی و تقلید از فرهنگ های مهاجم چگونه می باشد؟
سبک زندگی مسئولان در یک نظام ارزشی چگونه تعریف می شود؟ و نحوه ی تعامل آنها با مردم چگونه است؟
و ده ها سوال دیگر که می توان در فرهنگ زلال هشت ساله، پاسخ های واقع بینانه، کاربردی و مبتنی بر ارزش های اعتقادی را برای آن یافت و به جامعه عرضه کرد.
ادامه دارد...