به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران

ضرورت و نحوه تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى

سپاه در سخت ترین شرایط به مثابه فرشته نجات براى کشور و انقلاب اسلامى عمل کرده و توانسته است نظام اسلامى را از سخت ‏ترین گردنه ها با موفقیت عبور دهد.
کد خبر: ۱۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷ - 20April 2014

ضرورت و نحوه تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى

خبرگزاری دفاع مقدس، هر جا سخن از سپاه پاسداران به میان مى آید ویژگى مهم مردمى بودن آن در اذهان تداعى مى شود. این نهاد انقلابى در سخت ترین شرایط به مثابه فرشته نجات براى کشور و انقلاب اسلامى عمل کرده و توانسته است نظام اسلامى را از سخت ترین گردنه ها با موفقیت عبور دهد.

موفقیت آمیز بودن تجارب این نهاد در مدیریت شرایط مختلف در حوزه هاى جنگ سخت و نرم موجب شده است تا نظام اسلامى همواره به مثابه یک فرصت به این نهاد بنگرد و برخوردارى از ظرفیت پایان ناپذیر این نیرو را به عنوان مزیت رقابتى در قبال سایر نظامات و کشورها بداند.

سى سال گذشته نشان داده است که در هر کجا گره اى در کار ایجاد شده و گشودن آن گره در گرو اقداماتى چون ایمان، اراده، نشاط، امید، تدبیر و آینده نگرى بوده همه نگاه ها به سپاه پاسداران نشانه رفته و این نهاد نیز با اعتماد به نفس تمام در آن وارد شده و سرافرازانه از عرصه آزمون بیرون آمده است.

حضور موفق و الگوى این نهاد جان برکف در حوادث و صحنه هایى مانند؛

موفقیت در نابودى گروهک فرقان، خنثى سازى توطئه هاى متعدد منافقین، خنثى سازى فتنه کمونیست ها در آمل(شهر معروف به هزارسنگر)، خنثى کردن توطئه هاى مختلف هواپیماربایى، کشف و دفع کودتاى نوژه، دفع غائله ضدانقلاب در گنبد و ترکمن صحرا، مقابله با توطئه هاى ضدانقلاب در کردستان، مقابله و سرکوب اشرار در خوزستان، انجام کارهاى بزرگ عمرانى و سازندگى، امدادرسانى در بلایایى طبیعى چون زلزله هاى رودبار و بم، آذربایجان شرقى و...، حضور فعال و استقرار امنیت در منطقه شمال غرب کشور، پاکسازى جنوب و شرق کشور از لوث اشرار، خنثى سازى گروهک هاى مختلف ضد انقلاب به خصوص در سال هاى اولیه پیروزى انقلاب اسلامى، دفع فتنه ضد انقلاب در تیرماه 1378 و خرداد 1388، مقابله با توطئه هاى مختلف گروهک نفاق در خارج از کشور، رصد فعالیت ها و اقدام به موقع در قبال تحرکات و تهاجم هاى فرهنگى و روانى دشمنان.

والبته درصدر همه اینها حماسه آفرینى هاى بى نظیر توأم با درایت، مدیریت، خلاقیت و ابتکار در طول هشت سال دفاع مقدس، از سپاه پاسداران نیرویى همه جانبه با تجاربى ارزشمند ساخته است. نیرویى ایمانى که کانون تجمع پاک ترین و تواناترین عناصر این کشور گشته و به بازویى توانمند براى انقلاب اسلامى تبدیل شده است.

در ادامه نگاهى کوتاه به تاریخ تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در کشور مى اندازیم.

در تاریخ دوم اسفندماه سال 1357 یعنى ده روز پس از پیروزى انقلاب اسلامى بود که با حکم شوراى انقلاب اسلامى ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى (پاسا) اعلام موجودیت کرد.(1)

اولین اطلاعیه سپاه با عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى با موضوع تعیین نحوه تحویل سلاح توسط پاسداران مستقر در مساجد، اماکن دولتى، پادگان ها و کاخ ها و مراکز حساس به فرماندهان پادگان ها اعلام و تشریح شد.(2)

نخستین دیدار پاسداران انقلاب اسلامى با امام خمینى(ره) در روز 14 اسفند 57 صورت گرفت. امام خمینى(ره) دراین دیدار آنها را پاسداران به حق اسلام توصیف نموده و فرمودند: "شما مثل جوان هاى صدر اسلام هستید. شما اسلام را نجات دادید. از این به بعد هم پاسدارى کنید که این انقلاب به ثمر واقعى اش برسد."(3)

بدین وسیله این بیانات امام راحل را مى توان چشم انداز مأموریت هاى سپاه توصیف کرد.

به مناسبت هایى چون آغاز سال جدید و همه پرسى 10 فروردین 1358 پیام ها و بیانیه هاى مختلف ازسوى سپاه صادر مى شود. سخنگوى دولت اعلام مى کند که هر مرد و زنى مى تواند داوطلبانه وارد سپاه شود. (4)

25 فروردین 58، امام در دیدار با شمارى از پاسداران انقلاب اسلامى تهران، با تشکر از پاسداران که در این برهه از زمان  قیام کرده، نهضت را پیش بردند و پاسدارى کردند تأکید مى کنند که خدمت شما به آخر نرسیده است. ایشان مى فرمایند شما پاسداران اسلام باید با هوشیارى و با اراده قوى با مشت محکم جلوى این توطئه ها را بگیرید.(5)

11 اردیبهشت 58، منصورى، فرمانده سپاه، طى ابلاغى آغاز به کار شوراى جدید سپاه را تحت نظارت شوراى انقلاب اعلام مى نماید.

شوراى انقلاب اسلامى ایران با صدور اطلاعیه اى تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را تحت نظارت این شورا اعلام مى کند.

به دنبال آن ستاد فرماندهى سپاه در شهرهاى ارومیه، یزد، کرمان، اراک، سمنان، رشت، لاهیجان، کاشان، پاوه و بوشهر خبر داده از کلیه برادران مسئول در کمیته ها و پاسداران در شهرهایى که ستاد فرماندهى سپاه تشکیل نشده مى خواهد تا هر چه زودتر به مرکز استان که ستاد فرماندهى دارد یا به ستاد مرکزى سپاه مراجعه کنند تا مقدمات تشکیل ستاد فرماندهى انجام گیرد.(6)

امام خمینى(ره) در پیامى به تاریخ 6 تیر 1358(برابر با دوم شعبان المعظم 1399 هجرى قمرى) سوم شعبان مصادف با سالروز ولادت امام حسین(ع) را به عنوان روز پاسدار اعلام مى نمایند.

در بخشى از این پیام آمده است؛

"بسم الله الرحمن الرحیم
روز مبارک سوم شعبان المعظم را که روز طلیعه پاسدار و پاسدارى از مکتب مترقى اسلام است به عموم هم میهنان و به خصوص پاسداران انقلاب اسلامى تبریک عرض [نموده] و به حق باید این روز معظم را روز پاسدار بنامیم. روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است. پاسدارى که هر چه داشت در راه هدف اهدا کرد و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوتى بنى امیه نجات داد ... اگر فداکارى پاسدار عظیم الشأن اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران بزرگ و اصحاب فداکار او نبود اسلام در خفقان بنى امیه و رژیم ظالمانه آنان وارونه معرفى مى شد و زحمات نبى اکرم(ص) و اصحاب فداکارش هدر مى رفت ... مبادا در لباس پاسدارى از شما عملى صادر شود که موجب سرشکستگى اسلام باشد و خداى نخواسته گفته شود پاسداران اسلام چون مأموران سازمان هستند. و اکیداً از شما جوانان عزیز خواستارم که عناصر ناپاک را از خود دور کنید که عمل خلاف یک نفر ممکن است گروهى را بدنام کند. ما امروز مواجه هستیم با گروه هایى که در کمین نشسته و مى خواهند اسلام و انقلاب شکوهمند اسلام را بر خلاف آنچه هست معرفى کنند و به قشرهاى مختلف اسلامى خرده گیرند و آنچه در افراد غیر مسئول مى گذرد به حساب نهضت و اسلام بیاورند."

به دنبال صدور این پیام امام سپاه پاسداران انقلاب اسلامى نیز با صدور بیانیه اى از این نام گذارى ابراز خرسندى نموده و اعلام مى کند که در روز پنجشنبه 7 مرداد 1358 از برابر امام با گام هاى استوار و آهنین رژه خواهد رفت.

منابع:
1ـ سپاه در گذر انقلاب، معاونت روابط عمومى سپاه، 1389، جلد اول.
2ـ روزنامه کیهان، اسفند 57.
3ـ صحیفه امام، ج6، ص 308.
4ـ رونامه کیهان، 14 فروردین 1358.
5ـ صحیفه امام، ج 7، ص 29.
6ـ سپاه در گذر انقلاب، معاونت روابط عمومى سپاه، 1389، جلد اول.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار