حسن روحانی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری:

انتخابات با شفافیت، رقابت و آرامش کامل برگزار شد/ تشکر از احمدی‌نژاد

رئیس حمهور منتخب جمهوری اسلامی گفت: خداوند را سپاسگزارم که مرا مفتخر به رای اعتماد ملت و امضای حکم ریاست‌جمهوری‌ام توسط رهبر معظم انقلاب کرد.
کد خبر: ۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۸ - 03August 2013

انتخابات با شفافیت، رقابت و آرامش کامل برگزار شد/ تشکر از احمدی‌نژاد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی رییسجمهور در سخنانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری که با حضور مقامات عالیرتبه کشوری و لشکری در محضر رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: خدا را سپاسگزارم که به این بنده کوچک خویش منت نهاد و او را مفتخر به رای ملت بزرگوار ایران و امضای حکم ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری قرار داد.

وی افزود: تقارن این مراسم قانونی را با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به فال نیک میگیرم و از کلام شهید رمضان، امیرالمؤمنین علی(ع) تبرک میجویم که پایههای حکومت را به حکمت استوار دانستند.
 
رئیس جمهور گفت: انتخابات خرداد 92 گرچه با تردید و سوءظن بخشی از جامعه آغاز شد، ولی با تایید و استقبال عموم مردم به پایان رسید.
 
روحانی افزود: انتخابات با شفافیت، رقابت و آرامش کامل برگزار شد که نتیجه آن برای بسیاری غافلگیرانه بود.
وی ادامه داد: ایران که از منظر بدخواهان قرار بود در اثر تحریم و انزوا در ستیزهای داخلی فرو غلطد و شکافی بزرگ بین دولت و ملت ایجاد شود، با انتخابات پرشور و مشارکت گسترده اقشار مختلف مردم خالق حماسهای کمنظیر گردید.
 
رئیس جمهور گفت: این انتخابات فرآیندی بود که با اتکا به خرد جمعی و مشارکت همه فعالان پایبند نظام به گونهای شکل گرفت که نشانگر بلوغ نظام و بازسازی هرچه بیشتر اعتماد بین حاکمیت و مردم بود.
 
روحانی افزود: همه مردم و نخبگان جامعه، منافع ملی و شرایط کشور را بخوبی درک کردند و در راه سربلندی میهن قدم نهادند.
 
وی تصریح کرد: این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود چرا که مردم ایران شخصی را به عنوان رئیس جمهور خود برگزیدند که سالها در مسئولیتهای خطیر نظام انجام وظیفه کرده است.
 
رئیس جمهور گفت: این انتخابات نشانگر عزتخواهی مردم ایران بود و این واقعیت را مورد تاکید قرار داد که مردمسالاری در ایران نهادینه شده و ماندگار است و انقلاب اسلامی از پختگی و بلوغ و ثبات لازم برخوردار است.
حجتالاسلام روحانی افزود: فرآیندهای مردمسالاری در ایران پس از انقلاب اسلامی تثبیت شده و از روندی بسیار شایسته و مناسب برخوردار است.
 
وی اضافه کرد: مشارکت بالا، برگزاری سالم و بدون حاشیه انتخابات و شعارها و سیاستهای نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد در جریان انتخابات همگی نشاندهنده فرآیندی رو به کمال در جمهوریت و اسلامیت نظام بود.
 
رئیس جمهور اظهار داشت: مردم در انتخابات 24 خرداد حماسهای بزرگ آفریدند و با حضور کم نظیر خود در کنار صندوق آرا از شکافهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی فرو کاستند و بر وفاق و همگرایی ملت و منزلت بیشتر جهانی و منطقهای ایران تاکید کردند.
 
روحانی افزود: نشاط، امید و اعتمادی که از دل این انتخابات برآمد سرمایه اجتماعی جدیدی را برای ایران مهیا کرد.
 
وی در تبیین این سرمایه اجتماعی تصریح کرد: این سرمایه ای بود که نه تنها دفع و رفع مخاطرات و تهدیدات مختلف را از دامان کشور ممکن ساخت، بلکه فرصتهای جدیدی را برای جهش و روند پیشرفت و توسعه همه جانبه و هدفمند کشور بوجود آورد.
 
رئیس جمهور اظهار داشت: اگرچه انگشت امید بر انتخابات یازدهم بیشتر به گفتمانی نشانه رفت که در برنامههای این بنده کوچک متبلور بود، اما باید عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراوانی را در پیدایش این وضع دخیل دانست.
 
روحانی افزود: باید قدردان رهبری معظم نظام و حضور فعال و مؤثر همه گروهها و اقشار و طبقات اجتماعی و نقشآفرینی شخصیتهای برجسته، علما، مراجع و نخبگان و جریانات سیاسی کشور بود.
 
رییسجمهور ادامه داد:همه شهروندان ایرانی با آرا و افکار مختلف و با گرایشهای متنوع سیاسی دست به کار شدند و امید و اعتمادی بزرگ در متن نظام حضور یافت.
 
وی تصریح کرد: به یقین مسئولیت محوری من نیز از این پس حفظ همین عشق و امید و اعتماد مردم خواهد بود.
رئیس جمهور با بیان اینکه مردم در این انتخابات شگفتی آفریدند اظهار داشت: پس از این نوبت ما مسئولان است که پیام این تحول و تغییر را بپذیریم و در همه سطوح نظام متعهد به احترام به  آن باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه حقوق و تکالیف میان مردم و حکومت در همین جا معنا پیدا میکند گفت: تفسیر چیستی و چرایی مشارکت و رأی مردم ضرورتی است که پیشروی سیاستگذاران، برنامهریزان و مسئولان نظام قرار دارد.
 
روحانی ابراز امیدواری کرد که اندیشمندان، محققان و نهادهای علمی و مدنی دولت را در انجام مورد فوق یاری کند.
 
رئیس جمهور اضافه کرد: حداقل انتظار مردم در این انتخابات از دولت جدید ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینهها و رفع دغدغهها و تنگناهای مختلفی است که امروز کشور با آن مواجه است.
 
وی با بیان اینکه من توانمندی دولت را در تقویت پایگاههای اجتماعی و پایبندی به عهد و پیمانی که با مردم بسته است میدانم خاطرنشان کرد: لازمه این پایبندی وفاداری و راستگویی در برابر مردم است.
 
روحانی ادامه داد: در آیین ما اساس دینداری ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان است؛ راستگویی سبب اصلاح امور و دروغگویی سبب تباهی کارهاست.
رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت بر عهد خود در شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین و تحقق احکام نورانی اسلام وفادار خواهد بود اظهار داشت: من با حمایت و پشتوانه مردمی پا به میدان مسئولیت نهادم که خواستار تغییر و بهبود معیشت و منزلت خویش هستم.
 
روحانی اضافه کرد: مردمی که میخواهند بهتر زندگی کنند، مردمی که میخواهند از فقر، فساد و تبعیض به دور باشند، مردمی که میخواهند حرمت و کرامت بیشتری داشته باشند، مردمی که میخواهند در فضای آزاد معنوی و عقلانی رشد کنند و مردمی که میخواهند به آینده مطمئن امیدوار باشند.
 
وی خواستههای مردم را به حق دانست و گفت: اگر چه برآوردن همه این خواستهها به یکباره امکانپذیر نیست؛ البته دولت خواهد کوشید داشتهها، نداشتهها و عوامل مساعد و نامساعد پیشرو را با صراحت و صداقت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگناها از قوای دیگر و مردم استمداد جوید.
 
رئیس جمهور ادامه داد: جامعه ما به ویژه نسل جوان باید مدام سازوکارهای گفتگو، حق دانستن و در جریان امور بودن را به کار بندند تا در نخواستنهای عقلانی قانع و برخواستنهای لازم ترغیب شوند.
 
روحانی با بیان اینکه استمرار امید و اعتماد مردم کلید حل مشکلات موجود کشور است گفت: این فضا و فرصت را میتوان با رویکردهای تعاملی نگه داشت؛ کشور به عزم ملی برای دور شدن از افراط و افراطیگری و سیاستگذاری و مدیریت و تمرکز بر حاکمیت قانون و قانونگرایی نیاز دارد.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه گفتمان و برنامهای که در انتخابات از رأی اکثریت جامعه برخوردار شد نیز همین بود اظهار داشت: این گفتمان اعتدال و تعامل بود که سخن مشترک همه جریانها و نیروهای سیاسی و اجتماعی است که هم دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی را پاس میدارند و به تلاشهای دولتهای پس از انقلاب حرمت مینهند و هم دغدغه وضعیت فعلی کشور و کاستیها و تنگناهای موجود در شرایط کنونی را دارند.
 
وی با بیان اینکه اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ایرانی - اسلامی است خاطرنشان کرد: اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظهکاری در برابر تغییر و تحول نیست بلکه اعتدال رویکردی خردمندانه، فعالانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط است.
 
روحانی ادامه داد: مسیر استقرار و استمرار مردمسالاری دینی از اعتدال میگذرد و تحولخواهی نیز بر مدار اعتدال میچرخد؛ اعتدال همان تحقق مشیت الهی است که برای این امت وسط بودن را برگزیده است.
رئیس جمهور گفت که مولایمان علی (ع) فرموده است، مشی تان میانهروی و اعتدال و مقصدتان رشد و پیشرفت باشد.
 
روحانی ادامه داد: بر اساس رویکردی که در انتخابات داشتم و دانش و تجربه اندکی که در عرصه های مختلف انقلاب و مسئولیتها بدست آوردم، خود را موظف میدانم که این مفهوم را در قالب برنامهها و اقدامات اجرایی دولت پی بگیرم.
 
وی افزود: من به مشی اخلاقی و رفتار فردی اعتدال سخت پایبندم اما سیاستهای اعتدالی برای اداره کشور را فراتر از آن میدانم. اصلیترین جنبه کابرد اعتدال آن دسته از اقدامات و برنامههای دولت خواهد بود که وجهه ساختاری دارند و توانایی دولت را در پاسخگویی به نیازهای جامعه بالا میبرند.
 
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پس باید عدم تعادلهای ساختاری کشور را با آسیبشناسیهای علمی به درستی شناخت و با اصلاحات ساختاری ظرفیتهای فعلی نهاد دولت را در برابر جامعه تحولگرا ارتقاء داد.
 
روحانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: جامعه ما در شرایط حساسی قرار دارد باید از رنج معیشت مردم کاست و فضای زندگی آنها را گشود. باید به اقتصاد بویژه تولید صنعتی و کشاورزی کشور رونقی دیگر داد. جهتگیری دولت، نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان خواهد بود.
 
روحانی تاکید کرد: دولت بیش و پیش از هر چیزی در پی مسائل معیشتی مردم و مهار آسیبهای اجتماعی خواهد بود و به موازات آن در عرصه روابط بینالمللی گامهای جدیدی برای ارتقای منزلت ایران بر اساس تأمین منافع ملی و رفع تحریمهای ظالمانه کنونی برخواهد داشت.
 
وی ادامه داد: اگرچه تنگناها و مشکلات کشور فراوان است اما افقهای آینده روشن و امیدبخش است. اگر خلق حماسه سیاسی با تدبیر رهبری معظم انقلاب و امید ملت ما میسر شد، خلق حماسه اقتصادی نیز ممکن خواهد بود. جامعه ما ظرفیتهای شناخته و ناشناخته زیادی دارد.
 
رئیس جمهور گفت: به سرمایههای معنوی و مادی این کشور میتوان تکیه کرد، بگذاریم که فضا و فرصت خدمت برای همه ایرانیانی که دل در گرو این مرز و بوم دارند، باز شود. بگذاریم که شایستگان به ملت خدمت کنند، بگذاریم سینهها از کینهها پاک شود، بگذاریم آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند و بگذاریم که اسلام با چهره رحمانی ایران با چهره عقلانیاش، انقلاب با چهره انسانیاش و نظام با چهره عاطفیاش همچنان حماسه بیافریند.
 
روحانی خاطرنشان کرد: لازم میدانم از خدمات دولتهای گذشته بویژه دولت دهم و رئیس جمهور محترم سابق تقدیر و تشکر و برای همه آنها آرزوی توفیق روزافزون کنم.
 
وی اظهار داشت: در پایان بار دیگر سپاسم را تقدیم مردم بزرگی میکنم که در این انتخابات فراتر از قلههای تحلیل پژوهشگران و نظریهپردازان ظاهر شدند و نشان دادند که وقتی کشور در شرایط حساس قرار گیرد، لحظهای در حمایت بیدریغ خود از میهن و نظام درنگ نخواهند کرد دستهای این میلیونها انسان شریف را به گرمی میفشرم و از تمام کسانی که در انتخابات به صندوقهای رای آری گفتند صمیمانه تشکر میکنم و امیدوارم استحقاق اعتماد آنها را داشته باشم.
 
روحانی در پایان سخنانش گفت: من سنگینی بار این رای و این تنفیذ را احساس میکنم و تنها و تنها به خدا پناه میبرم و از آن دستگیر بندهنواز خالصانه و خاضعانه درخواست میکنم این بنده ضعیف خود را از شر کبر و غرور، حرص و بخل و حسد وا رهاند. خداوندا به تو پناه میبرم از استبداد رای، عجله در تصمیم، تقدم نفع شخصی و گروهی به مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان. بارالها یاریم کن تا بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای مردم باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است. سخن بسیار است و مجال اندک، چه بهتر است که سخن را کوتاه کنیم و پای در ره نهیم که دراز است ره مقصد و من نوسفرم.
نظر شما
پربیننده ها