حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم تحلیف:

ملت ایران را نمی توان با تحریم به تسلیم وا داشت / تنها راه تعامل با ایران گفت و گو از جایگاه برابر است

اعتدال‌گرایی به معنای توازن میان آرمان‌ و واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی است. اعتدال‌گرایی بر اجماع ملی، قانون‌گرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تاکید می‌کند.
کد خبر: ۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۱ - 04August 2013

ملت ایران را نمی توان با تحریم به تسلیم وا داشت / تنها راه تعامل با ایران گفت و گو از جایگاه برابر است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حسن روحانی یازدهمین رئیس جمهور کشومان در مراسم تحلف ضمن تشکر از ملت بزرگ ایران برای خلق حماسه بزرگ سیاسی تقدیر و تشکر از مهمانان ارجمند ملت ایران، نخست وزیران،  روئسای پارلمان های مختلف، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای همسایه و دوست، نمایندگان محترم شورای اسلامی، اعضای محترم شورای نگهبان، رئیس و اعضای قوه مقننه و قضایه، اعضای و رئیس محترم شورای خبرگان رهبری ، رئیس و اعضای تشخیص مصلحت نظام، رئیس و اعضای محترم دفتر مقام معظم رهبری، و اعضای بیت امام(ره) اعضای محترم دولت و همه مسئولین کشوری و لشگری، علما و روحانیت، خانواده های محترم شهدا و ایثارگران، نخبگان و اندیشمندان، خبرنگاران محترم و خانم ها و آقایان.

رئیس جمهور کشورمان ضمن سوگند در مقابل حضار گفت: با سوگندی که در این مراسم با شکوه ادا نمودم مسئولیت خطیر خدمت و پاسخگویی به خواسته های به حق ملت شریف ایران را پذیرفته ام، بنده باور دارم که تشکیل دولت راستگویان، امانتداران، اخلاق داران و مردم داران نزدیکترین مسیر برای پیروی از پیامبر رحمت(ص)و امامان معصوم (ع) می باشد.

دکترحسن روحانی در ادامه تقارن تحلیف دولت با ماه مبارک رمضان و 14 خرداد سالروز پیروزی مشروطه  را به فال نیک گرفتند و از خداوند مدد خواخستند که در این راه دشوار درهای رحمتش را بر روی مردم و خادم ملت بزرگوار ایران باز کند و تقدیر نیکو رقم زند.

وی در ادامه با اشاره به خلق حماسه بزرگ سیاسی در 24 خرداد افزود: مردم ایران با تحمل دشواری های زیاد، با باوری سرشار از امید و نشاط  به صحنه آمدند و مردم سالاری نظام را بار دیگر به نمایش گذاشتند، در این انتخابات مردم با لبخندی به زندگی خواسته خود را به صندوق های رای انداختند.

روحانی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره)  میزان را رای مردم اعلام نمودند که امروز بنده به اعتبار رای مردم و امضای آن توسط مقام معظم رهبری متعهد به وظایفی می شوم که فراتر از توان هر شخص حقیقی است، همه کسانی که به بنده و دیگر کاندیداها رای داده اند همه شهروندان ایرانی هستند و یک حقوق  برابر شهروندی دارند و دولت تدبیر و امید خود را مکلف به برآورده کردن خواسته های قانونی آنها است.

وی در ادامه گفت: من نماینده همه مردم ایران هستم و سرمایه این دولت در مرتبه اول خداوند و اعتماد به مردم است، بهره گیری از سرمایه های طبیعی، اجتماعی و فرهنگی این مرز و بوم سرمایه ما است، مردم ایران به اعتدال رای مثبت دادند بنابراین محور دولت با اعتدال بنا خواهد گذاشت، اعتدال گرای به معنای توازن و ترجیع منافع ملی بر منافع حزبی است، اعتدال گرای بر بردباری و تعامل سیاسی تاکید می کند.

رئیس جمهور بابیان اهداف دولت گفت: فاصله گرفتن از تخیل  و توهم، تمرکز بر برنامه، شفافیت، استفاده از تخصص ها، کاهش تهدیدات و افزایش فرصت ها را در دولت تدبیر و امید در برنامه قرار می دهد و از طریق گفتگو و تفاهم و تبیین برنامه ها شکاف های اقتصادی را به حداقل ممکن برساند.

دکتر حسن روحانی بیان کرد: دولت بر رعایت حقوق و آزادی های همه شهروندان و مدیریتی که مبتنی بر روش مولا علی (ع) است تاکید خواهد کرد، مردم تغییر، تحول و تعالی می خواهند، مردم خواهان دوری از فقر هستند، خواهان کرامت هستند، مردم می خواهند در یک فضای آزاد، معنوی و عقلانی زندگی کنند، پدران و مادران جامعه در پی آینده مطمئن برای فرزندانشان هستند، جوانان ما فرصت کار و ابتکار می خواهند و در یک کلام مرد می خواهند بهتر زندگی کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به جایگاه زنان در انقلاب پرداخت و ادامه داد: در انقلاب اسلامی ما زنان دوشا دوش مردانمان حضوری همه جانبه داشته اند، آنان همواره کوشیده اند به عنوان عنصر مهم جامعه نقش آفرینی کنند، انتخابات 24 خرداد جلوگاهی از شکفتن این استعداد بود، ایجاد فرصت های برابر را از مهم ترین وظایف دولت می دانم، مبارزه با فساد و تبعیض، خودمان را برای مبارزه ای جدی با نا برابری و فساد اماده می کنیم چرا که با رفع فساد و تبعیض زمینه رقابت در همه زمینه ها در بین مردم به وجود می آید.

حجت الاسلام روحانی افزود: دولت باید از منابع به صورت درست استفاده کند، با شایسته سالاری، مبارزه با فساد، عدالت محوری، شکوفایی اقتصادی به وجود می آید و در این شرایط است که فقر رخت خواهد بست و از بین ما می رود. کارآمدی و شفافیت، ایجاد فضای کسب و کار، ترویج فرهنگ کار آفرینی، ترغیب سرمایه های اجتماعی، دست یابی به علوم و فنون، اساس سیاسیت گذاری ما است. دولت تدبیر و امید نشاط را به زندگی ایران و ایرانیان باز می گرداند. برای انجام این کارها قدرت و سروت را افزایش می دهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانشان گفتند:  راهکار ایجاد وضعیت بهتر اعتماد به بخش خصوصی و کاهش دادن تصدی گری دولت، صادقانه صحبت کردن با مردم است، باید مسئولین پذیری را به مردم بیاموزیم ، در قالب این چارچوب است که آزادی معنوی تحقق می یابد.

وی افزود: ایران لنگرگاه ثبات در منطقه پرآشوب است و ما در پی تغییر مرزها و دولتها نیستیم. نظام سیاسی هر کشور بر اساس نظر مردم آن کشور بستگی دارد و بکارگیری زور را نقطه مقابل مردمسالاری و تعیین سرنوشت ملتها میدانیم.

حجتالاسلام روحانی تأکید کرد: آرامش و ثبات در همه مناطق پیرامونی ما نه فقط یک آرزو و خواست، بلکه نیاز و ضرورتی همهجانبه برای جمهوری اسلامی ایران است.تلاش همه جانبه برای پایان دادن به نا آرامیها، برادرکشیها، خشونتهای فرقهای و قبیلهای و بیعدالتیها در هر نقطه از جهان خواست قطعی همه ملتها و جامعه جهانی امروز است.

رئیس جمهور گفت: در جهان بههمپیوسته کنونی هیچ قدرتی نمیتواند امنیت خود را از طریق ایجاد وحشت و ناامن کردن دیگران به دست آورد؛ رفاه، امنیت و توسعه، کالاهای جهانی و غیرقابل انحصار هستند.دولت در عرصه تعاملات بینالمللی تلاش خواهد کرد تا با ایجاد اعتماد متقابل بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان امنیت ملی و پیرامونی خود را گسترش دهد.

وی با بیان اینکه شفافیت کلید گشودن باب اعتماد است، متذکر شد: شفافیتی که از آن سخن میگوییم، نمیتواند یکطرفه و بدون سازوکارهای اجرایی و عملی در روابط دوجانبه و چندجانبه باشد.تنشزدایی ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسیر حرکت ما را روشن خواهد کرد.

رئیس جمهور گفت: با صراحت تأکید میکنم که ایران هیچگاه سر جنگ با دنیا نداشته و ما تمامی تلاشهای خود را معطوف به مهار جنگطلبان و جنگافروزان خواهیم کرد.ایران بهای سنگینی برای استقلال خود پرداخت کرده و همچنان برای عزت و سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است.

وی ادامه داد: گر چه تحریمها فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد کرده اما مشارکت فعال مردم در این انتخابات نشان داد که آنها در حراست از حقوق و منافع ملی خود جدی و هوشیار هستند.ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت میکند، نمیتوان با تحریم به تسلیم واداشت یا به جنگ تهدید کرد بلکه تنها راه تعامل با ایران گفتوگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومتهاست.

رئیس جمهور گفت: تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس متناسب با رفتار و برخورد طرفهای مقابل در جهت بهبود و ارتقای روابط حرکت خواهیم کرد.

روحانی تصریح کرد: به صراحت میگویم اگر پاسخ مناسب میخواهید نه با زبان تحریم که با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگویید.

وی ادامه داد: من دست همکاری به سوی همه نهادها و دستگاههای مسئول در کشور دراز میکنم؛ دولت تدبیر و امید برای تحقق اهداف عالیه کشور و افزایش شوکت ایران و کرامت ایرانیان به هفکری، همراهی و هماندیشی همه مسئولان و مردم نیازمند است.

روحانی ابراز امیدواری کرد که با مروت و مدارا همدلی و همکاری دفاع از منافع ملی و پاسخگویی به خواستههای به حق ملت ایران بتوانیم آینده بهتری را رقم زنیم؛ امیدوارم همگی قدر این فرصت را بدانیم نکند سرگرم حاشیهها شویم و هدف را گم کنیم.

وی از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد که به او و اعضای دولت جدید توفیق دهد تا با پیشبرد اهداف کشور خدمات ارزندهای را به ملت شریف ایران ارزانی دارد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به سخنی از مولا که فرمود «فلا تکفوا ان مقالة بحق»، از ملت بزرگ و نمایندگان ملت خواست که با مشورت و توصیه به عدل وی را در این امر بزرگ یاری دهند.
    
 

نظر شما
پربیننده ها