چهارده مقاله

کد خبر: ۱۹۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷ - 09January 2013
مجموعه مقالات درباره داستان کوتاه با عنوان چهارده "مقاله به کوشش" کامران پارسی نژاد، عباس جعفری مقدم، حسن رسولی منفرد و احمد شاکری توسط نشر صریر وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

به گزارش ساجد، داستان کوتاه پنجره ای است که به روی بخشی یا فرازی جذاب از زندگی یک یا چند شخصیت گشوده می شود. مخاطب داستان با اشتیاق، کتاب یا نشریه مورد نظر خود را خریداری می کند و با لذت به مطالعه می پردازد و چون این کار را با اشتیاق انجام می دهد، در برابر محتوای اثر مقاومتی ندارد و بدون اینکه خود متوجه شود از درون مایه ی داستان هایی که مطالعه می کند تاثیر می پذیرد. .

در مقدمه کتاب "چهارده مقاله" به "جایگاه دفاع مقدس" جایگاه داستان در کشور ما "مکتب او بی دفاع مقدس تبیین نشده است" "جایگاه ادبیات داستانی دفاع مقدس چرا دفاع مال مقدس است؟" در راهکارهای آن اشاره شده است.
در مقدمه کتاب در بخش "چرا دفاع ما مقدس است؟" آمده است: . . . مردم همان گونه که برای اسلام از مکتب سیدالشهدا (ع) انقلاب اسلامی کرده بودند، به دفاع جانانه از اعتقادات و آرمان های خود پرداختند. از این رو دفاع مردم مسلمان ایران فقط در برابر ارتش بعث نبود، بلکه دفاع در برابر ابر قدرت هایی بود که با اسلام اصیل و آموزنده های آن سر دشمنی داشتند. به عبارت روشن تر دفاع مردم ایران، دفاع در برابر هجمه تمامیت کفر بود. باید توجه داشت که دفاع ما از این حیث مقدس است که دفاع از اسلام بود نه دفاع از آب و خاک اگرچه دفاع از آب و خاک و ناموس نیز از منظر اسلام واجب است اما نباید غافل بود؛ همان گونه که از قیام عاشورا اسلام واجب است نباید غافل بود؛ همان گونه که از قیام عاشورا آموخته بودیم دفاع ما مقدس بود، چون از اسلام دفاع می کردیم! . . . ."

در "14 مقاله" گردآوری شده در کتاب به قلم نویسندگانی هم چون، دکتر منوچهر اکبری، محمد حنیف، محمدرضا سرشار، مجتبی حبیبی، محسن پرویز، سمیر اصلان پور و احمد شاکری، محمدجواد جزینی، کامران پارسی نژاد، فرخنده حق شنو، دکترمصطفی گرمی، یوسف رضا حامدی، مرتضی کربلایی لو، علی مهر، مصطفی فرامان" آمده است.

موضوعات مطرح شده در این مقالات هم چون: "نیمه خالی داستان کوتاه دفاع مقدس" در نقد نظری بر" 12 داستان جنگ و دفاع مقدس" مرور بر جشنواره یوسف و باید و نبایدها " سفارش نویسی" "هنجارشناسی جنگ و دفاع از منظر داستان" "آفاتی بدون پادزهر" " داستان کوتاه جنگ در غرب" "شخصیت پردازی در داستان کوتاه دفاع مقدس تاملی وجود شناختی در رویکرد اخلاقیبه ادبیات ضدجنگ "تاریخ تحلیلی داستان کوتاه جنگ از آغاز تا پایان جنگ" "نگاهی به چهار یوسف و واقع نمایی در ادبیات پایداری" می باشد.

"14 مقاله" درباره داستان کوتاه از بین مقالات وارده از سوی نویسندگان مختلف است که در پنجمین جشنواره سراسری داستان کوتاه دفاع مقدس جایزه ادبی یوسف برگزیده و انتخاب شده است.

کتاب 14 مقاله درباره داستان کوتاه در شمارگان 3000 نسخه در سال 1390 با قیمت 5500 تومان توزیع و عرضه گردیده است.

علاقمندان جهت دریافت کتاب "14 مقاله می توانند به نشانی : تهران، خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران، پلاک 1396 مراجعه و یا با تلفن 66954108 تماس حاصل نمایند.



نظر شما
پربیننده ها