سردار رحیمیان در گفت‌و‌گو با دفاع مقدس:

پیروزی در خرمشهر معادلات سیاسی و نظامی را به نفع ایران تغییر داد

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: پس از تصویب طرح عملیات بیت المقدس، کارهای مقدماتی آغاز شد و با توجه به اینکه بعد از این مرحله به بسیج عمومی نیاز داشتیم، رزمندگان مازندران در قالب 2 تیپ تشکیل و اعزام شدند.
کد خبر: ۱۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶ - 24May 2014

پیروزی در خرمشهر معادلات سیاسی و نظامی را به نفع ایران تغییر داد

سردار"فتحعلی رحیمیان" از رزمندگان مازندرانی حاضر در عملیات بیت المقدس در گفت و گو با  خبرگزاری دفاع مقدس در ساری، با اشاره به نقش حساس و مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درعملیات بیتالمقدس گفت: این نخستین عملیاتی بود که نیروهای ایران میخواستند عبور از دو رودخانه کارون و کرخهکور را انجام دهند.

وی اظهار کرد: در مرحله طراحی این عملیات ارتش و سپاه حضور داشتند که دو طرح تدوین شده و در نهایت با بررسیهای شبانه روزی، طرح را برای اجرا انتخاب کردند که در قرارگاه مشترک خاتمالانبیا(ص) برای اجرای آن به یگانها به تصویب رساندند.

این فرمانده مازندرانی دوران دفاع مقدس افزود: پس از تصویب طرح، کارهای مقدماتی آغاز شد و با توجه به اینکه بعد از این مرحله به بسیج عمومی نیاز داشتیم، رزمندگان مازندران در قالب 2 تیپ تشکیل و اعزام شدند.

وی ادامه داد: البته یگانهای دیگری هم بودند که بچههای مازندران در آنها حضور داشتند که تیپ 25 یکی از آنها بود.

رحیمیان اضافه کرد: در آن مقطع با توجه به حضور دیگر استانها در این تیپ، بخش عمدهای از رزمندگان تیپ 25 را مازندرانیها تشکیل میدادند.

وی ادامه داد: بعدها این تیپ به لشگر 25 کربلا ارتقا و به طور ویژه به مازندران منتسب شد. که دو تیپ نور و بیتالمقدس در آزادسازی خرمشهر اختصاصاً مربوط به رزمندگان مازندرانی بودند.

وی با اشاره به تشکیل تقریباً هشت گردان در تیپ بیتالمقدس بیان کرد: در مجموع حدود 14 گردان در عملیات بیتالمقدس به بچههای مازندران اختصاص داشت که از بسیجیها و پاسداران استان بودند.

 وی اظهارکرد: عملیات بسیار بزرگ و مهم بود، بویژه آنکه در آن مقطع با توجه به وضعیت سیاسی زمان و اینکه بعد از عملیات فتحالمبین عملیات بزرگی در این حد نداشتیم.

سردار رحیمیان در ادامه تصریح کرد: بنابراین در صورت پیروزی معادلات سیاسی و مسائل نظامی به نفع ایران تغییر میکرد.

وی با اشاره به اینکه عراق هم تا حدودی متوجه فعالیتهای ایران بود، اظهار کرد: عراق سر درگم بود که ایران قرار است کجا عملیات داشته باشد، تا اینکه چند روز قبل از آغاز عملیات متوجه شد قرار است عملیات از کارون انجام شود.

رحیمیان خاطرنشان کرد: نخستین بار بود که میخواستیم وارد خاک عراق شویم، تا سال 61 وارد خاک عراق نشدیم و این عملیات باعث شد وارد خاک عراق شویم، حتی دستور این بود که تا بصره هم پیش برویم، اما با توجه به اینکه عملیات یک ماه طول کشید، در آن شرایط، اگر رزمندگان خسته میشدند و نیاز به نیروی جدید و تازه نفسی پیدا میکردیم به مشکل میخوردیم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تا داخل مرز عراق رفتیم، از رسیدن به هدف اصلی که فتح بصره بود منصرف شدیم، چون هم عملیات طولانی شد و هم عراق نیروهای خود را برای پاتکها آورده بود، یکی دو تا از لشگرهای عراق هم راه را بسته و نتوانستیم به هدف نهایی برسیم.

وی با بیان اینکه تیپ 37 نور و بیتالمقدس مأموریت مهمی داشتند، گفت: یکی بحث عبور از محور کرخه و آزادسازی هویزه و رفتن به جفیر بود که جناح سمت چپ منطقه را بچههای مازندران داشتند. یکی هم خود جبهه نبرد بود در سمت جاده خرمشهر-اهواز بود که هر دو حساس بودند.

وی تصریح کرد: عبور از کارون و بستن عقبه دشمن کار بزرگی بود که رزمندگان مازندران توانستند از پس آن بر بیایند و پیروزی عملیات را تضمین کنند.

وی افزود: فتح خرمشهر فتح بزرگی بود، چون عراق، خرمشهر را واقعاً مسلح کرده بود، چه از هوا و فعالیتهای هلیبرد و چه از راه زمینی و با ایجاد میدانهای مین و موانع نظامی راه برای فتح خرمشهر بسته بود.

سردار رحیمیان در پایان گفت: عراقیها از 5 کیلومتری اهواز تا خرمشهر را مسلح کرده بودند، اما باوجود همه موانع ایجاد شده پاسداران، ارتشیها و بسیجیان با توکل به خدا موانع را پشت سر گذاشتند و خرمشهر را آزاد کردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار