سردار اکبرنژاد در گفت‌و‌گو با دفاع مقدس تشریح کرد

نقش رزمندگان مازندرانی در مراحل چهارگانه عملیات بیت المقدس

یکی از رزمندگان دفاع مقدس گفت: در عملیات بیت‌المقدس دشمنان جمهوری اسلامی، قدرت ایمان رزمندگان، توان رهبری امام خمینی(ره)، تخصص نظامی نیروهای رزمنده و وحدت مردم ایران را درک کردند.
کد خبر: ۲۰۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱ - 25May 2014

نقش رزمندگان مازندرانی در مراحل چهارگانه عملیات بیت المقدس

سردار "علی اکبرنژاد" از یادگاران دفاع مقدس که در عملیات بیتالمقدس نیز حضور داشت، در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس در ساری با بیان اینکه بیتالقدس یک عملیات مشترک بین ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، گفت: در حقیقت این عملیات حضور فعال نیروهای مردمی در قالب بسیج و سپاه پاسداران بود.

وی با بیان اینکه عملیات بیتالمقدس در قالب قرارگاههای مشترک آغاز شد، افزود: در حقیقت یک عملیات گسترده و پیچیده با معیارهای بالای تخصصهای نظامی در خرمشهر صورت گرفت.

سردار "علی اکبرنژاد" با اشاره به اینکه عملیات بیتالمقدس یک عملیات فراگیر و همگانی بود، اظهار کرد: در حقیقت یک عملیات مشترک است که نمیتوان آن را به یک مجموعه اختصاص داد. چون یک کار همگانی است. هر لشگری در هر جایی که قرار گرفت با نقشی که در آن جایگاه ایفا میکرد مکمل لشگر دیگر بود و بالعکس. مجموع اقدامات لشگرهای حاضر در این عملیات یک همپوشانی و همراستایی و هماهنگی را دنبال میکرد که در نتیجه پیروزی عملیات بیتالمقدس را در پی داشت. عملیاتی که بیش از ۱۹ هزار اسیر و هزاران کشته و مجروح را داشت. در حقیقت این عملیات شاکله ارتش صدام را از بین برد و از هم پاشید.

وی اظهار کرد: اینجا نقش شعار "ارتشی و سپاهی، دو لشگر الهی" را به وضوح دیدیم و به همین دلیل است که امام فرمود "خرمشهر را خدا آزاد کرد." یعنی همه لشگرها چه سپاه در قالب بسیج و مردم و چه ارتش که از دل مرد بودند، یک هدف الهی را دنبال کردند. خداوند متعال هم مانند جنگ بدر در صدر اسلام این پیروزی بزرگ را عنایت فرمود.

بیتالمقدس مصداق واقعی آیه شریفه "انا فتحنا لک فتحاً مبینا" است

رزمنده سالهای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در عملیات بیتالمقدس دشمنان جمهوری اسلامی، قدرت ایمان رزمندگان، توان رهبری امام خمینی(ره) تخصص نظامی نیروهای رزمنده و وحدت مردم ایران را درک کردند و به ناچار جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه پذیرفتند. آنها باور نداشتند که چنین عملیاتی را بتوانیم برگزار کنیم و ساختار نظامی عراق را از بین ببریم. در این عملیات عمده لشگرهای صدام یا از بین رفتند یا آسیب جدی دیدند.

اکبرنژاد به نقش تیپ ۲۵ کربلا در این عملیات اشاره کرد و گفت: مازندران در آن مقطع ۳ تیپ در بیتالمقدس
داشت و فقط ۲۵ کربلا نبود. تیپ نور و تیپ بیتالمقدس در کنار تیپ ۲۵کربلا ۳ تیپی بودند که مازندرانیها در این ۳ تیپ تقسیم میشدند. اما نقش لشگر ۲۵ پررنگتر از سایر یگانهای مازندران بود. در حقیقت هر کدام از این تیپها لشگر بودند. اما عنوانشان در آن دوران تیپ بود.

وی افزود: نقشی که لشگر در مرحله نهایی و فاز چهارم عملیات ایفا کرد بیبدیل و ویژه بود. رزمندگان ما با نفوذ ۶ کیلومتری به خاک دشمن در شلمچه، تنها راهی که دشمن میتوانست نیروهای خودش را پشتیبانی کند را بستند و دشمن را زمینگیر کردند. بعثیها در خرمشهر محاصره شده بودند و فقط یک راه داشتند که آن هم راه شلمچه بود. لشگر ۲۵ کربلا و مازندرانیهای قهرمان در این مقطع با نفوذ به خاک دشمن سینه به سینه دشمن جنگیدند و مانع پشتیبانی دشمن شدند تا لشگرهای دیگر بتوانند به راحتی وارد خاک خرمشهر شوند. یعنی پیشانی اصلی جنگ را رزمندگان لشگر ۲۵ کربلا در آن مقطع در شلمچه و نقطه اصلی یا منطقه "لبه جلوی نبرد" یا به اصطلاح رزمندگان "لجمن" با رشادتهای ایمانی و هدایت درست فرماندهی وقت اعم از فرماندهان گردان و تیپها کنترل کردند و با صفآرایی در مقابل دشمن مردانه جنگیدند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: آن سختیپذیری و خطرپذیری باعث تضمین صددرصد عملیات بیتالمقدس شد. نقش مازندرانیها در این مرحله بهوضوح مشاهده میشود. لشگر ۲۵ در حقیقت با نفوذ به خاک دشمن تنها راه عبور دشمن و منطقهای که میتوانست عقبه دشمن را تامین کند بست و پیروزی را صددرصد نهایی کرد. همه اینها در کلام امام خمینی(ره) وحدت الهی بیان شده است. "خرمشهر را خدا آزاد کرد" یعنی همه ما یک هدف مشترک را دنبال کردیم. چه دلیرمردان ارتش، چه نیروی گرانقدر بسیج و چه سبزپوشان که همگی در قالب قرارگاه خاتمالانبیا(ص) در محورهای مختلف غرب، میانی و شمالی موفقیت و پیروزی بزرگ را که عنایت خدا بود کسب کنند. آنجا بود که امام خمینی(ره) فرمودند من بر دست و بازوی شما را بوسه میزنم.

اکبرنژاد گفت: این عملیات بالندگی را برای ملت ما بهوجود آورد و دنیا باور کرد که با این نظام نمیتوان مقابله کرد. در حقیقت ارتش صدام در این عملیات شکستش قطعی شد. اما با پشتیبانی غرب و شرق آن روز صدام را تا سال ۶۷ نگه داشتند. ابرقدرتها مستقیم در جنگ با ما حضور پیدا کردند، اما چون اراده خداوند بر پیروزی مجاهدان بود پیروزی نهایی از آن لشگر اسلام شد. مازندرانیها در هر ۴ مرحله عملیات حضور فعال و تاثیرگذار داشتند. اما نباید فراموش کرد که عملیات یک کار همگانی و جمعی است و لشگرها در کنار هم این پیروزی را به ارمغان آوردند.

 وی افزود: به روح همه شهدای عزیز درود میفرستیم و به ساحت جانبازان و آزادگان سر تعظیم فرود میآوریم و عرض ارادت ویژه داریم به روح پرفتوح حضرت امام که اگر نبودند یقیناً این پیروزیها نصیب ملت ایران نمیشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار