«غزه، جامعه جهانی و حقوق بشر»

کد خبر: ۲۰۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷ - 16January 2013

محاصره چندین ساله غزه و حادثه خونین حمله به کاروان آزادی که برای شکستن این حصر از سوی برخی نهادهای مدنی جامعه جهانی عازم این منطقه بود، نمونه‌هایی صریح از نقض آشکار تمامی موازین بین‌المللی و حقوق بشری از جانب اسرائیل هستند. گستاخی‌های این رژیم هر چند محدود به این موارد نبوده، اما حادثه حمله به کاروان کشتی‌های امدادرسان تناقضاتی جدی در میان مدعیان پایبندی به عرف و قواعد حقوق بین‌الملل به وجود آورده است.

داستان جنایات رژیم اشغالگر قدس داستان بیش از نیم قرن تجاوز، اشغال و نادیده گرفتن تمامی حقوق انسانی است که به صورت وحشیانه و آزار دهنده‌ای هم چنان به طور مکرر روح آزاد مردان جهان را آزرده می‌نماید.

در سال‌های اخیر، اما، این جنایات ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. اسرائیل از ماه ژوئن سال 2007 و پس از مشارکت حماس در بازی دموکراسی و پیروزی این جنبش در انتخابات دولت خودگردان اقدام به محاصره غزه نمود.

این محاصره وضعیت انسانی را در غزه به حالتی بحرانی کشاند که اثرات ناگوار و حتی مرگبار آن تاکنون نیز گریبان مردم مظلوم این دیدار را رها ننموده است. در روز 31 ماه مه سال 2010 کاروانی با عنوان «آزادی» که با ابتکار سازمان‌های غیر دولتی و با حمایت دولت ترکیه، از بنادر این کشور عازم غزه در محاصره بود، با حمله نیروهای نظامی اسرائیل در آب‌های آزاد کنار غزه به نحو وحشیانه‌ای از ادامه حرکت باز ایستاد. در جریان این حرکت سبعانه اسراییل 9 نفر از بشر دوستان همراه کاروان کشته و بسیاری دیگر زخمی شدند. تمامی همراهان و مسافران این کاروان بشر دوستانه بازداشت و به یکی از بنادر اسرائیلی منتقل شدند.

آن چنان که انتظار می‌رفت این اقدام اسرائیل با واکنش بسیار شدید بین‌المللی مواجه شد و موضع‌گیری دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی غیر دولتی را به همراه داشت.

مؤسسه همشهری هم همزمان با این حادثه بر آن شد تا از این فرصت و ظرفیت بین‌المللی در راستای ترویج و تبیین سیاست‌های ظلم ستیزانه نظام جمهوری اسلامی در موضوع حمایت از ملت مظلوم فلسطین در قالب یک گفتمان پژوهشی و علمی بهره گیرد که نتیجه این گفتمان کتاب حاضر شده است.

در این راستا گروه پژوهشی با کمک برخی از استادان رشته حقوق و علوم سیاسی تشکیل و مطالعه و تحقیقی فشرده آغاز شد که در قالب یک پژوهش علمی و آکادمیک با آثاری از حقوقدانان و کارگزاران سیاست خارجی و میزگردهای موضوعی با حضور اساتید برجسته حقوق دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی تشکیل شد و نتیجه این میزگردها انتشار این کتاب و ترجمه برخی مقالات و میزگردها به زبان انگلیسی شد.

این گروه تخصصی و صاحب‌نظران، با اعلام کتاب به شرح زیر هستند:

 مجری طرح: دکتر صابر نیاورانی با همکاری دکتر محمد جلالی. مشاوران طرح: دکتر محمدعلی اردبیلی، دکتر سیدباقر میرعباسی، دکتر سیدفضل‌الله موسوی، دکتر رضا اسلامی، دکتر سیدقاسم زمانی، دکتر محمدحسین رنجبریان، دکتر محمدحسین رمضانی قوام‌آبادی، دکتر نسرین مصفا، دکتر الهام امین‌زاده، دکتر حسین سادات میدانی، دکتر پوریا عسگری، دکتر رحمن قهرمان‌پور، دکتر سیدعلی محمودی و دیپلمات‌های ارشد ایران، حسن جابر انصاری (سفیر سابق ایران در لیبی)، محمد علی سبحانی (سفیر سابق ایران در لبنان)، محمدعلی مهتدی و جاوید قربان اوغلی (سفیر سابق ایران در آفریقای‌جنوبی).

دیدگاه‌های صاحب نظران  در 7فصل تدوین شده‌اند. کتاب از تاریخ و جغرافیای منطقه غزه در فصل نخست شروع می‌شود و با توضیح مختصر تاریخ این منطقه از دوران باستان تا‌کنون، به واقعه اصلی یعنی حمله به کشتی آزادی می‌پردازد.

در فصل دوم، دورنمایی از فاجعه انسانی در غزه و نخستین واکنش‌های رسانه‌های خارجی مورد بحث قرار می‌گیرد و در فصل سوم رفتار ملت‌های مختلف در قبال این ماجرا توضیح داده می‌شود.

در فصل چهارم رفتار نهادهای بین‌المللی در بحران غزه آمده است و فصل پنجم که فصل محوری کتاب محسوب می‌شود، حمله به کاروان آزادی را در آیینه حقوق بین‌الملل به‌طور مشخص بررسی می‌کند.

فصل ششم کتاب حاوی 2 میزگرد با موضوع دیپلماسی و بحران غزه و دیپلماسی و کمک‌های بشردوستانه است و سرانجام در فصل هفتم نقض قوانین حقوق بشر در ارتباط با بحران غزه بررسی شده است.

این کتاب در قطع خشتی و کاغذ گلاسه تمام متن در 432 صفحه مصور با قیمت 12 هزار تومان توسط انتشارات همشهری منتشر شده است.

 

نظر شما
پربیننده ها