آیا دوره حکام عرب خلیج فارس بزودی به سر خواهد آمد؟

کد خبر: ۲۰۱۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۸ - 31January 2013

تحلیلگران سیاسی غرب معتقدند که بهار عربی دیر یا زود به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم خواهد رسید و بذل و بخشش‌های مالی حاکمان عرب این منطقه برای جلوگیری از اصلاحات سیاسی راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش ساجد ، شبکه خبری راصد در گزارشی به بررسی وضعیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و تاثیر بهار عربی بر آنها پرداخته و نوشت: دور زدن جنبش های اعتراض آمیز در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با استفاده از اقتصاد رانتی و رشوه به شهروندان در قالب هدایای مالی و هزینه گسترده در طرح های رشد و توسعه و رفاهی به جای اصلاحات سیاسی در مقابل خواسته های مردمی برای دستیابی به آزادی، کرامت و دموکراسی، برای مدتی طولانی راه به جایی نخواهد برد.

تحلیلگران سیاسی در غرب معتقدند که بهار عربی دیر یا زود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را فراخواهد گرفت؛ کشورهایی که تاکنون موفق شده اند با طوفان (مردمی) با درجه های متفاوت مقابله کنند که کمترین آنها بحرین است که همچنان شاهد تظاهرات اعتراض آمیز است و سرکوبگری را محکوم می کند و فریاد سرنگونی رژیم را سر می دهد و بیشترین آنها قطر است.

برپایه این گزارش، تمامی تحلیلگران اتفاق نظر دارند عربستان – که شاهد اعتراضات شیعیان به حاشیه رانده شده و اعتصاب میلیونها معلم زن و مرد بیکار در کشوری که بزرگترین صادره کننده نفت جهان است و یک چهارم ذخیره نفت خام جهان را دارد- به همراه بقایای گروههای القاعده که از یمن به عنوان پناهگاهی برای خود استفاده می کنند؛ بیشترین بستر و زمینه را برای تغییرات – در صورت تغییر نکردن- دارد.

برخی از این تحلیلگران می گویند بیکاری یکی از دلایلی بود که باعث بهاری عربی در تونس شد زیرا محمد البوعزیزی در شهر سیدی بوزید خودسوزی کرد و آتش انقلاب سپس به مصر، لیبی، یمن، بحرین و... سرایت کرد و ممکن است در عربستان شعله بکشد.

برخی معتقدند قطر- کشوری به گفته برنار هنری لیوی اندیشمند فرانسوی و مهندس جنگ در لیبی به اندازه سر سوزن است- ممکن است خودش را از تاثیرات طوفان درامان بدارد و (مسئولان قطری) حق دارند که افتخار کنند شهروندان اصلی این کشور که شمار آنها از چهار میلیون نفر فراتر نمی رود؛ همچنان آرامش پیشه کرده اند.

اما مجله اکونومیست انگلیس به حبس ابد شاعر قطری محمد ابن الذیب صرفا به خاطر یک قصیده اشاره می کند که گفته شده در آن امیر قطر را به تمسخر گرفته است.

این مجله اشاره کرد: در قوانین قطر اینگونه جرمی تعریف نشده است و چنین مجازات سنگینی نیز برای آن وجود ندارد اما برخلاف آن، در امارات قانون جدید جرایم اینترنتی صادر شده است که مجازات زندان علیه افراد را - حتی درخصوص کسانی که به هیبت و اعتبار حکام آن خدشه وارد کنند- در نظر گرفته است.

این مجله در گزارش خود با عنوان "سرکوبگری در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، سرابی از حقوق و لرزه روز افزون بر پیکر حاکمان " نوشت: همه پادشاهان عرب حوزه خلیج فارس می دانند که چشمه های نفت نمی تواند در دراز مدت باعث خوشبختی شهروندانشان شود.

اما جاناتان اسپیر  «‏Jonathan Spyer‏» نویسنده روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گفت: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درباره چگونگی مقابله با داده ها و تغییرات ناشی از بهار عربی و مهمترین آنها به قدرت رسیدن گروه اخوان المسلمین در تونس و مصر و قدرت گرفتن بیشتر آنها در لیبی، مغرب و اردن به شدت دچار اختلاف و چند دستگی هستند.

این نویسنده صهیونیست درمقاله خود افزود: درحالی که عربستان و امارات گروه اخوان المسلمین را خطری برای ثبات خود می دانند، قطر از این گروه استقبال کرده و آنها را هم پیمان می داند.

اسپیر گفت: چه بسا سعودی ها و اماراتی ها از قطری ها به خاطر این موضعگیری آنها خشمگین باشند اما چه می توانند در قبال آن بکنند؟ دولت کنونی آمریکا در این اختلاف، طرف قطر را می گیرد و گروه اخوان المسلمین را همپیمانی احتمالی می شمارد.

انفجار اوضاع هرلحظه امکانپذیر است

زیاد الدین سردار «‏Ziauddin Sardar‏» اندیشمند انگلیسی با معرفی کتاب کریستوفر دیویدسن «‏Christopher M Davidson‏‏» استاد دانشگاه دورهام انگلیس با نام "بعد از شیوخ: فروپاشی آتی رژیم های پادشاهی" عرب خلیج فارس، این سوال را مطرح کرد که راز بقای رژیم های پادشاهی و شاهزادگان شیوخ عرب حوزه خلیج فارس چیست؟ 

وی در روزنامه ایندیپندنت گفت: آنها قدرت عجیبی و غریبی نه فقط در ادامه بقا بلکه همچنین شکوفایی دارند که علت آن هم، حمایت قدرت های غربی و داشتن ثروت های نفتی و سیستم پلیس مخفی فعال است.

به گفته این اندیشمند، اما علت اصلی، برخورداری این رژیم ها از وفاداری عشیره ای سنتی و بستن دهان ملت هایشان با اعطای مبالغ مالی در قالب هدایا و بخشش های گسترده مالی است.

زیاد الدین سردار درعین حال افزود: افزایش سریع جمعیت ناشی از میانگین بالای زاد و ولد و سیستم مراقبت های بهداشتی و سلامتی خوب و کاهش حجم درآمدهای نفتی بر میزان فشارهای داخلی در این کشور خواهد افزود و به همین علت، فروپاشی کامل امری حتمی است و انفجار اوضاع هرلحظه امکانپذیر است.

رژیم های قرون وسطایی و سیاست متعفن آمریکا

بیل وان اوکن «‏Bill Van Auken‏» تحلیلگر سیاسی آمریکایی در گزارش خود در روزنامه چپگرای آلمانی لینک زایتونگ «‏linkezeitung‏» از حمایت "سیاست آمریکایی امپریالیستی متعفن آمریکا از رژیم های قرون وسطایی در منطقه خلیج فارس که بردگی مدرن بر آنها حکمفرما است" انتقاد کرد.

این تحلیلگر به گزارش های مربوط به قطع سر ریزانا ناویک زن خدمتکار سریلانکایی درعربستان - که باعث تحریک افکار عمومی در سطح جهان شد- کشته شدن 13 کارگر آسیایی درپی آتش سوزی در خانه های مخروبه در بحرین، شرایط غیرانسانی حدود 15 میلیون کارگر خارجی - اکثرا آسیایی – در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ظلم و ستم به اقلیت های دینی یا اکثریت دینی شیعه در بحرین و سرکوب مخالفان سیاسی و انداختن آنها به زندان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: گزارش های وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت کارگران خارجی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را نمی توان جدی گرفت زیرا آمریکا از این رژیم های دیکتاتوری حمایت می کند.

عربستان مهمترین شریک تجاری آمریکا در منطقه است و بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و قطر میزبان بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه العیدید و مقر عملیاتی فرماندهی نظامی مرکزی این کشور «‏CENTCOM‏» است.

وی افزود: این کشورها همچنین نقش شریک را برای دولت اوباما در جنگ طائفه ای در سوریه به اسم "حقوق بشر و دموکراسی" بازی می کنند.

چرخ تغییرات هرچند به کندی به حرکت درآمده است... اما با این حال به حرکت درآمده است

دیوید ایگناتیوس «‏David Ignatius‏» نویسنده مشهور آمریکایی در سرمقاله ای در روزنامه واشنگتن پست به فرمان اخیر شاه سعودی برای تعیین 30 زن در مجلس شورای مشورتی این کشور اشاره کرد؛ امری که نارضایتی دهها نفر از مفتی های محافظه کار سعودی را برانگیخت و آنها برای ابراز نگرانی خود جلوی کاخ سلطنتی تجمع کردند.

این نویسنده افزود: قابل درک است که این مفتی ها نگران باشند زیرا اگر زنان سعودی برای پیوستن به این مجلس شورا که درباره مسائل حساس به شاه مشورت می دهد، صلاحیت داشته باشد، توجیه بسیاری از قید و بندهایی که آزادی زنان را محدود می کند، دشوار خواهد بود.

وی تصریح کرد: در طول دو سال از انقلاب های عربی، روشن بوده که عربستان چه بسا کشور استبدادی آینده باشد که شاهد انقلابی مردمی خواهد بود.

ایگناتیوس در پایان گفت: چرخ تغییر در عربستان به کندی به حرکت درآمده است و به نظر می رسد که می چرخد اما آیا این چرخ با سرعت کافی حرکت می کند؟

همسو با این مقالات و نظایر آن که از وقوع بهاری در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حکایت دارد، برخی از نویسندگان نظیر گلین گرینواد «‏Glenn Greenwald‏» در روزنامه انگلیسی گاردین به یادداشت بروس ریدل «‏Bruce Riedel‏» افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" اشاره می کند که مشاور سه رئیس جمهور آمریکا در امور مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا بود.

ریدل در این یادداشت خود در سال 2009 میلادی به اوباما در رابطه با "همپیمایی مستحکم آمریکا با رژیم سعودی"، اشاره کرد که عربستان آخرین رژیم پادشاهی مطلق در جهان است و رژیم سعودی فقط ملت خود را به طور کامل سرکوب نمی کند بلکه در تلاش برای جلوگیری از قیام در کشورهای متعدد مجاور است.

ریدل گفت: آمریکا باید به طور ثابت مخالف هرگونه انقلاب های دموکراتیک در منطقه باقی بماند اما در مقابل لازم است که شاه سعودی را برای تسریع در اصلاحات اندکی که به صورت تئوری در دستور کار قرار داده است، ترغیب و تشویق کند.

وی تصریح کرد: سرنگونی رژیم سعودی به منزله پس رفت شدید موضع آمریکا در منطقه خواهد بود و ثمره راهبردی را برای ایران مهیا خواهد کرد.

ریدل درپایان گفت: آمریکا نباید فقط از رژیم سعودی حمایت کند بلکه باید آماده حمایت از کشورهای پادشاهی و شیوخ مجاور نیز باشد.

نظر شما
پربیننده ها