پیام امام به مناسبت بازگشایی مدارس پس از پیروزی انقلاب

کد خبر: ۲۰۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۴ - 18February 2013
امام در پیامی رادیوـ تلویزیونی در روز 30 بهمن ماه 1357 خطاب به مسؤولان آموزش و پرورش و دانش‌آموزان به مناسبت بازگشایی مدارس پس از پیروزی انقلاب، از دانش‌آموزان خواستند که هرگز اجازه ندهند که عده‌ای معدود ـ همچون گذشته ـ بر آنان حکومت کنند و سفارش کردند که اصل دموکراسی اسلامی را فراموش نکنند. امام در سه تذکر مهم خواستار حفظ وحدت، تغییر در کتاب‏های درسی و تصفیه آنچه به نفع استعمار است و پاکسازی آموزش و پرورش از آثار ضد فرهنگ اسلامی شدند. ایشان بر حضور در کلاسهاى درس و لزوم تغییر نظام آموزشى‏ تاکید فرمودند. متن کامل پیام امام راحل در زیر آورده شده است:



بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

اکنون که مدارس کشور پس از یک مبارزه بزرگ اسلامى دوباره گشوده مى ‏شود، از دانش ‏آموزان و دانشجویان و معلمان و دبیران و استادان عزیز- وفقهم اللَّه تعالى- تشکر مى‏ کنم و از کارمندان و کارکنان آموزش و پرورش سپاسگزارم. یادآورى این نکته ضرورى است که این انقلاب تا رسیدن به نتیجه نهایى- که قطع ید امریکا، شوروى، انگلستان و سایر دوَل استعمارگر است- ادامه دارد.

فرزندان عزیزم! دیگر این شمایید که باید هر چه بیشتر کوشش کنید تا نهال آزادى و استقلال کشور را آبیارى کنید. فرداى شما فرداى دشوارى است که اگر مجهز به علم و تقوا و شعور انقلابى- اسلامى شدید، پیروزى‏ تان حتمى است، و اگر خداى نکرده در این مرحله کوتاهى کنید مسئولیت آن به عهده خود شماست. هر گز اجازه ندهید که عده ‏اى معدود، چون گذشته تلخ روزهاى استبداد، بر شما حکومت کنند. اصل دمکراسى اسلامى را فراموش نکنید.

امروز ملت ایران بدون گرایش به چپ و راست قیام نموده است و موفقیت هایى را به دست آورده است که تمام خائنین داخلى و خارجى را به لرزه انداخته است؛ و آنان در کمینند تا هر آن- چون گذشته- شما را نابود گردانند. به همین جهت باید سعى کنید تا با اتحاد خویش، جامعه اسلامى به وجود آورید؛ جامعه اسلامى که در آن همه آزادانه عقاید خود را ابراز دارند.

اکنون خوشوقتم که شرایط به سود ملت ستمدیده ما دگرگون شده است و همین مسئولیت و تعهدى که در ماه هاى گذشته ایجاب مى ‏کرد تا دست به اعتصابات و تظاهرات بزنید امروز ایجاب مى‏ کند تا کار تحصیلى خود را با کمال جدیت و در محیطى آرام از سر گیرید. دیروز عوامل بیگانه در پى شکستن اعتصابات بودند، و امروز که مى ‏بینند که جریان کشور در جهت حکومت عدل اسلامى در حرکت است، با شعارهایى ظاهراً انقلابى، رو در روى نهضت اصیل اسلامى- انقلابى قرار گرفته‏ اند.

من از همه شما مى‏ خواهم که از امروز اول اسفند 1357 به کلاس ها رفته و براى فرداى خود سربازانى انقلابى و اسلامى باشید؛ خدا یار شما و یاور شما باد. لازم است تذکرات زیر را بدهم:

1- رمز پیروزى ما وحدت کلمه بوده است. اکنون با کمال خضوع مى ‏خواهم تا از اختلافات دست برداشته و براى فرداى خود فکر اساسى کنید، و از هر گونه اختلاف بپرهیزید که چون موریانه خوب و بد را نابود مى‏ کند؛

2- کتاب هاى درسى را، چه دبستانى و چه دبیرستانى و چه دانشگاهى، تغییر اساسى داده و آنچه از عکس و مطالبى که به نفع استعمار و استبداد است تصفیه کنید؛ و دروس انقلابى و اسلامى که بچه ‏هاى ما را بیدار و جوانان ما را مستقل و آزاده بارآورد جایگزین آن کنیم؛

3- باید در سراسر ایران با پاکسازى آموزش و پرورش از آثار فرهنگ استعمارى، محیطى به وجود آورید که اطفال ما را شیر بچگانى که همیشه پشت جبهه مقاومت علیه امریکا و صهیونیست و سایر چپاولگرهاى شرق و غرب نشسته ‏اند، تربیت کنید. و مطمئن باشید که خمینى تا قطع ریشه ‏هاى استعمار چپ و راست همسنگر شماست؛ و رسالت اسلامى هر فرد مسلمان تا مرگ ادامه دارد. من چشم امیدم به شماست. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته‏

(صحیفه امام، ج‏6، ص: 193 و 194)
نظر شما
پربیننده ها