به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، فتح الله نادعلی معاون امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در یادداشتی با هدف بررسی سیره شناسی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدسبه بررسی الگوی سبک زندگی در جنگ تحمیلی پرداخته و می نویسد: چگونه زیستن اساس تحقق بندگی خداست. برای تحقق یک زندگی الهی، به جز داشتن هدفی مقدس و ایمانی راسخ به آن هدف، الگویی کاربردی مورد نیاز است؛ به خصوص الگویی که در فراز و نشیبها، سختیها و گشایشها، پیروزیها و شکستها، شادیها و غمها از مسیراخلاق خارج نشده و هدف را فراموش نکرده است.
یافتن این الگوهای عملی برای کشوری که تاریخش سرشار از رفتارهای ارزشی است، نمیتواند سخت باشد. به جزنمونههای ناب واصیل رفتارهای ارزشی در صدر اسلام؛ سبک زندگی رزمندگان اسلام در دفاع مقدس هشت ساله، در ارتباط با خود، خدا، خانواده، همرزمان و جامعه حکایتی از رفتار هدفدار، عا شقانه و متکی به ارزشهای دینی بود که هم قابل دسترسی است و هم قابل سرمشق شدن.
مقام معظم رهبری مدظلهالعالی میفرمایند: من معتقدم که براى جوان مسلمان، بخصوص مسلمانى که با زندگى ائمّه و خاندان پیامبراکرم و مسلمانان صدر اسلام آشنایى داشته باشد، پیدا کردن الگو مشکل نیست و الگو هم کم نیست. البته در زمان خودمان هم الگو داریم. امام راحل الگوست. این جوانان بسیجى ما الگو هستند؛ هم کسانى که شهید شدند و هم کسانى که امروز زندهاند. ببینید چه الگوهایى مىشود پیدا کرد.
به راستی سبک زندگی رزمندگان اسلام و مردمی که دفاع را مقدس میپنداشتنددر ارتباط باخدا چگونه بود؟ آنها در مسائل اجتماعی سیاسی چه شیوهای را عمل میکردند؟ در موضوعاتی چون مدیریت جامعهٔ اسلامی، اقتصاد، سیاست، وحدت و.. چگونه بودند و در ارتباط با خانواده، همسایگان و خویشاوندان چه گونه عمل میکردند؟
سبک زندگی ایشان در ارتباط با خویشتن چگونه بود؟ در موضو عاتی چون اخلاق، بهداشت، پوشش و آرایش، نظم و انضباط، کار و کوشش، خوراک و... چگونه عمل میکردند؟
- چرا جاماندگان از قافله عشق و ایثار، بهترین دوران زندگی خویش را، همان هشت سالهٔ جاوید میدانند؟ و چرا به بودن در فضای زندگی آن دوران؛ افتخار میکنند؟ وچرا با وجود تمام موهبتهای مادی در اطراف خویش، هر روز حسرت آن پیراهن خاکی و آن خاکریز خاکیتر را میخورند؟
از زندگی هشت سالهٔ ایمانی مردان این دیار، چه اکسیری نهفته بود که بعد از گذشت چند دهه از آن دوران بیمثال؛ حاضران در میدان نبرد، اکنون منشاء خیر وبرکت و رشد و تعالی جامعه و کشور اسلامیمان هستند؟
- عناصر اصلی در برنامههای عملی ایشان چه بود؛ که در عین سادگی؛ بزرگترین معادلات جهانی را برهم زدند و تمام دنیای استکبار را به بازی گرفتند.؟
- آنها چگونه از درون زندگی بیپیرایهٔ خویش، پلی محکم ونورانی به دنیای باقی و مقام قرب الهی زدند؟
- چرا هم دنیاشان با نشاط بود و هم آخرتشان زیبا؛ هم زندگیشان منشا عزت بود و هم رفتنشان مایهٔ کرامت و سربلندی؟
بررسی تاریخ هشت ساله ما را با این واقعیت آشنا میسازد که حضور آگاهانه، عاشقانه و شجاعانهٔ رزمندگان در زنجیره دفاع هشت ساله از درون خانوادههای برتر این سرزمین سرچشمه میگرفت و در حقیقت خانوادهٔ معتقد و اصیل ایرانی، هم خود پشتوانهٔ محکمی برای آن نبرد نابرابر بود و هم برای دفاع از ارزشهای دینی و ملی خویش، زیباترین و گران بهاترین سرمایهٔ زندگی خود را به آوردگاه خون و شهادت میفرستاد و به این عمل خویش نیز افتخار میکرد.
به راستی مولفههای یک خانواده موفق و با ثبات در فرهنگ دینی چیست؟ بررسی و پژوهش پیرامون صفات خانوادههای رزمندگان اسلام و یافتن مولفههای آن کانون گرم و دوست داشتنی، قطعهٔ زیبای دیگرِی از آن سالهای افسانه وش را رو نمایی خواهد کرد و نتیجهٔ آن میتواند برای مشتاقان تشکیل یک خانوادهٔ برتر، سرمشق و الگو باشد.
خانوادهٔ برتر از نظر اسلام، آن است که ارکان آن شایسته و منطبق بـا ارزشهای اخلاقی و انسانی بوده و روابطى برگرفته از آموزه هاى دینى بر آن حـاکـم بـاشـد و خـروجـى آن نیز انـسـان هـایـى شـایـسـتـه ومـوثـر برای سـاخـتنِ جامعهای اسلامی باشد.
خانوادهٔ رزمندگان اسلام از آن جهت برترین بودند که در عمل، مولفههای منطبق بر ارزشهای دینی را به ظهور رساندند. آنها با عمل به نسخهٔ شفابخش قرآن و با پذیرش الگوهای اصیل و ارزشی، توانستند بنیان گذار ظفرمندی دین در مقابل کفر شوند و خود نیز به عنوان الگویی کاربردی برای آیندگان به یادگار بمانند.
یافتن صفات خانوادگی رزمندگان سخت و دشوار نیست؛ بلکه مراجعه به متن قرآن، سنت و سیره پیامبر و ائمهٔ معصومین علیهم السلام و بندگانِ خالص خداوند و یافتن مصادیق عملی آن در دوران هشت ساله، میتواند مارا به این مهم رهنمون کند.
اصلی ترین ویژگی خانوادهٔ رزمندگان اسلام «اصالت» بود؛ اصلاب پاکیزهٔ پدران و دامنهای مطهر مادران، که با عطر دل انگیز معرفت به حضرت حق و عشق به آل الله معطر گشته و از هر پلیدی و زشتی به دوربود.
از دیگر ویژگیهای خانوادههای رزمندگان اسلام میتوان به حاکمیت دین و ایمان- علم و آگاهی – روحانیت، معنویت، تقوا و ورع اشاره کرد. از ویژگیهای رفتاری آنان میتوان به مدیریت صحیح خانواده، احترام متقابل، حاکمیت اخلاق، رعایت حقوق یکدیگر، صبر و تحمل و از همه مهمتر حریم داری و عفاف اشاره داشت.
خانواده برتر رزمندگان اسلام در طول دفاع هشت ساله سبکی خاص را در زندگی خویش آفریدند؛ سبکی بر گرفته از ارزشهای اخلاقی و انسانی و متناسب با نیاز جامعهٔ دینی و همگام با فراز و نشیبهای یک جنگ تمام عیار با استکبار جهانی!
در بعد اقتصادی چگونگی کنار آمدن با کمبودها ی کشور و تلاش همهجانبه و فراگیر برای تأمین نیازهای اساسی جامعه در اولویت خانوادهٔ برتر در نبرد هشت ساله قرار گرفت. آنها با تفکیک نیازهای ضروری و غیرضروری و حذف نیازهای غیرضروری، نیازهای ضروری را نیز به حداقل کاهش دادند.
اوج مشارکتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، از سوی تمام اعضای خانوادهٔ برتر، در جریان نبرد هشت ساله خود نمایی میکرد. ثمرهٔ تربیتی این خانوادهٔ برتر، حضور جوانان شجاع و متخلق به فرهنگ دینی در تمام مراحل و مقاطع دفاع مقدس بود. خانوادهٔ نورانی این بزرگواران آن قدر توانمند بود که به جز فرزند، پدر، مادر و خواهران را نیز به آوردگاه میکشاند؛ و زنجیرهٔ دفاع با حضور پر برکت ایشان تکمیل میگردید.
اکنون که حیات و استمرار فرهنگ دینی نیازمند ثبات خانواده است؛ بر تمام متولیان، صاحبان اندیشه، مدیران، بر نامه ریزان، مجریان و مردان و زنان این دیار لازم است که بیش از هر زمان دیگر با توجه به هدفِ مقدس و الهی خویش، به تحکیم بنیادِ این نهاد الهی بپر دازند وخود، فرزندان، جامعه و نسلهای آتی را از ثمرات یک خانوادهٔ برتر بهرهمند سازند. ضمن آنکه وظیفهٔ همهٔ ماست که از یافتههای دوران بیمثال دفاع مقدس پاس بداریم و تجربههای گران سنگ آن دوران را در فرایندِ ظهور یک زندگی ایمانی بکار گیریم.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این ارتباط میفرمایند: حفاظت از خون شهید یعنی چه؟ یعنی ببینید این جوان، این خانواده، این پدر و مادر، این همتها و روحیههای عظیم و شکست ناپذیر دنبال چه هدفی رفتند؛ آن هدف را از جان خودتان بیشتر محافظت کنید
ادامه دارد...