فرجی در مراسم رونمایی از مستند" تولد در زمین سوخته"

مستند " تولد در زمین سوخته" به اثرات جامانده از اورانیوم مورد استفاده آمریکا در عراق می‌پردازد

کارگردان مستند" تولد در زمین سوخته" گفت: مجموعه‌ تولد در زمین سوخته به اثرات جامانده از اورانیوم می‌پردازد و به زودی از شبکه افق پخش خواهد شد.
کد خبر: ۲۲۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷ - 29June 2014

مستند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، وحید فرجی کارگردان مستند" تولد در زمین سوخته" در مراسم رونمایی از این مستند که صبح امروز در خبرگزاری تسنیم برگزار شد با اشاره به این مجموعه ۸ قسمتی اظهار کرد: مجموعه تولد در زمین سوخته به اثرات جامانده از اورانیوم میپردازد و به زودی از شبکه افق پخش خواهد شد.

وی تولید این مستند را نتیجه دو سال تلاش گروه دانست و اذعان کرد: از اوایل پاییز ۹۰ حدود دو ماه کار تحقیق این پروژه را شروع کردیم، از فروردین ۹۱ تا دی ماه تدوین به طول انجامید، ۸ ماه به آسیا و اروپا سفر کردیم تلاش کردیم به امریکا برویم اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت نتوانستیم این سفر را داشته باشیم.

کارگردان مستند" تولد در زمین سوخته" در ادامه گفت: کشورهای عراق، لبنان، فرانسه، بلژیک، هلند، آلمان و ژاپن مناطقی بود که به موجب این سفرها با دهها تن از متخصصین این امر دیدار و گفتوگو کردیم با چندن پزشک دیدار کردیم. اشخاصی که در عرصه فیزیک و مباحث بین المللی صاحب نظر بودند، خبرنگاران، عکاسان و فیلم سازان این عرصه را دیدیم و با آنها به گفتوگو پرداختیم.

فرجی افزود: انجام دادن این هماهنگیها با کمک موزه صلح تهران صورت گرفت، اگر کمکهای موزه صلح نبود نمیتوانستیم این ارتباطات را برقرار کنیم، جا دارد که از زحمات این عزیزان تشکر کنم.

وی گفت: در این مستند خاصیت سلاحهای که در آن اورانیوم غنی شده استفاده شده است بررسی شده و به این می پردازیم که چرا از این سلاحها استفاده میشود و چه اثراتی را بر روی ارتش عراق داشته است.

کارگردان مستند" تولد در زمین سوخته" عنوان کرد: بخش دیگری که در این مستند به آن پرداختهایم مناطقی از عراق و جنوب لبنان است که مبحث حقوقی آن در بین الملل که چهار بار موضوع استفاده از این تسلیحات در سطح جهان به رای گذاشته شده است.

فرجی بیان کرد: موضوع مهم این بحث خاصیت سلاح و علت گسترگی استفاده از آن است، مقدار زیادی اورانیوم با چگالی بالا در این سلاحها استفاده شده است. قسمت بعدی این ماجرا دود حاصل از شلیک این سلاحهاست که در منطقه استفاده شده پخش شده و مورد استشمام نظامیان، مردم و حتی کشورهای منطقه که به وسیله باد گسترش پیدا میکند که تاثیرات مستقیمی روی DNE و نسلهای بعدی مسمومین خواهد گذاشت.

وی موج تبعات استفاده از سلاحهای حاوی اورانیوم را از حمله امریکا به عراق دانست و اظهار کرد: پس از حمله ارتش امریکا به عراق در سال ۱۹۹۱و حمله به جنوب لبنان در سال ۲۰۰۲ تبعات استفاده از سلاحهای حاوی اورانیوم به عنوان پرونده جدیدی است که کمتر از آن سخن به میان آمده است.

کارگردان مستند" تولد در زمین سوخته" خاطر نشان کرد: بحث آغازین این موضوع و تاثیرات آن اولین بار برای سربازان امریکای حاضر در عراق که از جنگ بازگشته بودند رخ داد که با فرزندان معلول مواجه شدند، همین عامل باعث شد نظر کارشناسان را جمع کند.

فرجی افزود: پس از مشهاده تبعات این سلاحها گروههای تحقیقاتی درباره آن تشکیل شد اما دولت امریکا اجازه ادامه تحقیقات را نداد، نکته جالب این است که امریکا و اسرائیل امروز در حال استفاده از این تسلیحات هستند اما دیگر کشورها را محکوم میکنند که ممکن است از این سلاح ها استفاده کنند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار