طالب‌زاده مطرح کرد

عرصه مستندسازی بین‌المللی، میدان امروز نبرد فرهنگ و هنر متعهد ایران است

نادر طالب‌زاده گفت: موج جدید از جوانان هنرمند و رسانه‌ای ایرانی که وارد عرصه شده‌اند تمام معادلات را عوض می‌کنند و عرصه را تغییر خواهند داد.
کد خبر: ۲۲۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵ - 29June 2014

عرصه مستندسازی بین‌المللی، میدان امروز نبرد فرهنگ و هنر متعهد ایران است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، «نادر طالبزاده» کارشناس رسانه و مجری برنامه تلویزیونی "راز" در مراسم رونمایی از مستند "تولد در زمین سوخته"، اظهار کرد: متاسفانه در سالیان گذشته برای ورود نیروهای فرهنگی متعهد به عرصه فرهنگ و هنر ایران موانعی ایجاد شده بود؛ اما این موج جدید از جوانان هنرمند و رسانهای ایرانی که وارد عرصه شدهاند تمام معادلات را عوض خواهند کرد و عرصه را تغییر خواهند داد.

طالبزاده ادامه داد: در این میان رسانه ملی و بقیه ارگانهای مهم دولتی و حاکمتی موظفاند تا از این آثار حمایت کنند. رسانه ملی موظف است که این مستند و مستندهایی شبیه به این را که توسط نسل جوان مستندسازی در ایران تولید میشود، پخش کند و بلندگویی برای اینگونه کارها شود.

وی با بیان اینکه نمایش این مستندها در زمان مناسب، تنها وظیفه تلویزیون نیست، افزود: گاهی اوقات حتی تحلیل فیلمهای مستند نیز باعث دیده شدن آنها میشود.

طالبزاده اضافه کرد: تلویزیون باید خود را علاقهمند به نمایش اینگونه آثار نشان دهد؛ به این دلیل که این آثار مهمتر از آدمها هستند. آدمهای فرهنگی و رسانهای باید در ایران معرفی شوند.

این مستندساز بیان کرد: کشورهای غربی از دهههای گذشته کار تحلیل مستندها و معرفی آدمهایشان را بهصورت متناوب در کشور خود انجام میدادند و آنها را نقد میکردند که این موضوع تبدیل به یک سنت و موجب پیشرفت آنها شد؛ ما نیز باید این کار را انجام دهیم و احساس میکنم این کار باید در کشور تبدیل به فرهنگ شود.

طالبزاده اضافه کرد: امروز مستندسازان جوان و مذهبی و دارای علاقه و استعداد وارد عرصه مستندسازی شدهاند و در دانشگاهها بهخوبی در حال تولید اینگونه آثار هستند و مستندسازی ایرانی در حال توسعه است. ما هم در برنامه «راز» اهتمام ویژهای به معرفی مستندسازان ایرانی داریم و فکر میکنم در حدود ۲۰ نفر از این افراد نیز در برنامه «راز» حضور یافتهاند.

به گفته این کارشناس فرهنگی همین که این فیلمها در داخل کشور دیده شود در خارج از مرزها نیز بهخوبی دیده میشود.

طالبزاده افزود: امروز این ایران است که جبهه مقابل جبهههای معاند است و عرصه مستندسازی بهخصوص در عرصه بینالمللی میدان امروز نبرد ماست.

وی با اشاره به اینکه مستندسازی در ایران رو به جلو بوده و در حال پیشرفت است، تصریح کرد: پیش از اینکه رقیبی بیاید ما باید خودمان پیشگام شده و در موضوعات مختلف ورود پیدا کنیم. جمهوری اسلامی این ظرفیت را دارد؛ بهخصوص مستندسازان بینالمللی که صدای فیلمسازی آنها در خارج از کشور نیز به خودی خود شنیده میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار