فرزندان ایران-۵

ادبیات کودک و نوجوان دفاع مقدس حبیبی همچون امیرحسین می‌خواهد

شهید «حبیب غنی پور» از پیشگامان ادبیات کودک و نوجوان دفاع مقدس بود که اگر این روزها در میان ما بود، حبیبی برای ادبیات کودک و نوجوان می‌بود. اما با این وجود دوست و یار همیشگی حبیب تا همین یک سال پیش میهمان ما بود. «امیرحسین فردی» سال‌ها برای کودکان نوشت.
کد خبر: ۲۳۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲ - 20July 2014

ادبیات کودک و نوجوان دفاع مقدس حبیبی همچون امیرحسین می‌خواهد

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب خبرگزاری دفاع مقدس، شهید «حبیب غنی پور» که هر ساله جشنواره کتابی با نام او برگزار میشود یکی از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان بوده است. شاید اگر او این روزها بود، کتابهای بیشتری از او برای فرزندان ایران میدیدیم و یا به تربیت نیروهای مومن و متعهد میپرداخت.

شهید غنی پور متولد سی متری جی است. هم محلهی «امیرحسین فردی». همان امیرحسینی که ما کودکهای دیروز او را با کیهان بچهها میشناسیم. شهید غنی پور در سالهای انقلاب که یک نوجوان 15 ساله بوده است در فعالیتهای ادبی مسجد جوادالائمه حضور داشته. نشستهای قصه خوانی و نقد داستان بخشهایی از این فعالیتهای مسجد است.

حبیب اولین داستانش را سال 59 با نام «انشا» در نشریه «سوره، بچههای مسجد» به چاپ رساند. شهید با شروع جنگ به جبهه رفت و با حضور در عملیاتهای مختلف، در عملیات مسلم بن عقیل از ناحیه دو پا مجروح شد اما دستهایش مصممتر از دیروز برای نوشتن بود.

حبیب سال 62 دیپلمش را که گرفت، در مدرسهی شهید چمران راه آهن به تدریس ادبیات و دینی مشغول شد و همزمان در کیهان بچهها و رشد جوان مینوشت.

عمو سبدی حبیب انقلاب

کتاب «عمو سبدی» شهید غنی پور یک مجموعه کتاب داستان برای نوجوانان است که سال 68 یعنی سه سال پس از شهادت حبیب در کربلای 5 منتشر شد. این کتاب که چاپ جدیدش توسط انتشارات سوره مهر صورت گرفته شامل 4 داستان با نامهای «عمو سبدی»، «صندوق»، «لب کلفت» و «یک آشیانه، دو پرستو» میباشد که 3 داستان آن ارتباطی با جنگ ندارند؛ اما یک آشیانه، دو پرستو، داستان نوجوان رزمندهای است که از ناحیهی سینه زخم بدی برداشته است. او سعی میکند از میان نیروهای دشمن خود را به سمت نیروهای خودی بکشاند.

وی در این بین یک سرباز عراقی را اسیر میکند. اسیر، رزمندهی ایرانی را به دوش میگیرد و در حالی که خود زخمی است، به سوی نیروهای ایرانی پیش میآید. نوجوان که دانش آموز کلاس دوم راهنمایی است، در بین راه بیهوش میشود؛ ولی سرباز عراقی به هر زحمتی که شده، او را به سنگرهای رزمندگان ایرانی میرساند و هر دو از مرگ نجات مییابند.

از قصهی «عموسبدی» فیلمی به تهیهکنندگی مهرداد غفارزاده و کارگردانی «محمد ابراهیم معیّری» ساخته شده، که در ابتدا و انتهای فیلم زندگی حبیب گنجانده شده است.

کتاب «گل خاکی» دیگر مجموعه داستانی شهید غنی پور ویژه کودکان و نوجوانان است. این کتاب شامل هفت داستان است که 5 داستان آن در ارتباط با دفاع مقدس است. داستان «شکار در آسمان روشن» حکایت نوجوانی است که به خاطر بیماری مادرش از جبهه به خانه بازمیگردد و او را برای مداوا به بیمارستان میبرد. داستان «کاکاصالح» تلاش جهادگران و بسیجیها درکردستان و ارتباط آنان با مردم این مناطق را به تصویر میکشد. داستان «کانال» حکایت شهادت یکی از فرماندهان جبهههای نبرد است، در حالی که افراد در حال حفر کانال جهت حمله به دشمن هستند. داتسان «گُل خاکی» روایتگر ایثار، اخلاص، عشق و محبت پیرزن محتاجی است که باوجود نیازمندی شدیدِ خودش، برای جبههها و رزمندگان، کلاه و شال گردن تهیه میکند. و «کبوترهای میگریند»، پنجمین داستان این کتاب است که بازنمایِ حال و هوای نوجوانی است که با وجودِ اشغال خرمشهر از سوی ارتش عراق، همچنان برای دانه دادن به کبوترهایش که بسیار به آنها علاقه دارد، به خرمشهر میرود.

حبیب سال 65 در عملیات کربلای 5 آسمانی شد. او از پیشگامان ادبیات کودک و نوجوان دفاع مقدس بود که اگر این روزها در میان ما بود، حبیبی برای ادبیات کودک و نوجوان میبود. اما با این وجود دوست و یار همیشگی حبیب تا همین یک سال پیش میهمان ما بود. «امیرحسین فردی» سالها برای ما کودکان قدیم و کودکان امروز نوشت. بسیاری از نسل ما جوانان کیهان بچهها را به یاد داریم و برای او نامه نوشتیم.

امیر قافله قصه

امیرحسین فردی سال 53 کتابخانه مسجد جوادالائمه را به همراه چند تن از دوستانش راهاندازی کرد و شورای نویسندگان آن مسجد را تشکیل داد. پس از آن او به حوزه هنری رفت و مشغول به تربیت نویسندگانی انقلابی و متعهد شد. از این روست که آثار کمتری از فردی دیده میشود اما در این مجال به معرفی دو اثر امیرحسین فردی برای کودکان و نوجوانان در حوزه دفاع مقدس میپردازیم.

کتاب میهمان ملائک براساس خاطراتی از زندگی سردار شهید «یدالله کلهر» برای نوجوانان نوشته شده است و شامل چهار داستان با نامهای «چوپانان گله گمشده»، «شب سفید»، «رخنه در باغشاه» و «میهمان ملائک» است و در پایان کتاب به زندگینامه آن شهید پرداخته شده است.

کتاب «یک دنیا پروانه» اثری کودکانه درباره جنگ است که توانست در نخستین دوره انتخاب بهترین کتاب «دفاع مقدس» رتبه اول را بهدست آورد.این کتاب داستان دختری به نام ستاره است که شاهد کشته شدن هزاران پروانه است که به واسطه بمبارانهای هوایی میمیرند.

دیگر کتابهای فردی در حوزه کودک و نوجوان در رابطه با انقلاب اسلامی است.

فردی هنرمندی مؤمن و سختکوش و از پیشکسوتان در عرصهی فعالیتهای ادبی دوران انقلاب و از بنیانگذاران هستههای جوانان هنرمند انقلابی و در شمار برجستگانی بود که نهال پرطراوت هنر انقلاب را در برابر دشمنان عَنود و همراهان سستعنصر، با انگیزه و ایمان راسخ خویش پاسداری کرد و به شکوفایی و باروری رساند.

ادبیات کودک و نوجوان دفاع مقدس که به اعتقاد بسیاری از نویسندگان و کارشناسان این حوزه وضعیت مناسبی ندارد و نیاز به تحول و یک آسیب شناسی دارد، نیازمند حبیبهایی است که همچون امیرحسین فردی این حوزه از ادبیات را بارور و شکوفایی کند تا نسلی با حرفی از انقلاب و دفاع مقدس آیندگان این جامعه باشند.

نظر شما
پربیننده ها