به گزارش دفاع پرس از یزد، جابجایی ماشینآلات و تجهیزات و لوازم مهندسی در مأموریتهای گوناگون یکی از مشکلات عمده به حساب میآمد، بویژه آن که از نظر قانون پلیس راه انتقال ماشینآلات راهسازی بار ترافیکی محسوب میشد و حتماً میبایست مقررات خاص خود را طی کند که گاهی با شرایط کاری ما سازگار نبود و هنگام جابجایی به خط و پادگان مسائلی پیش میآمد، به همین دلیل و بنا به دلایلی از جمله کوتاه کردن مسیر تردد، کنترل بهتر نیروهای تحت امر و مسائلی از این قبیل، بعد از عملیات قدس 5 تصمیم گرفتیم مقری را به عنوان عقبه گردان مهندسی تیپ در مسیر جاده اهواز ـ خرمشهر ایجاد کنیم؛ بر همین اساس اقدام به شناسایی محلی مناسب کرده و کار آمادهسازی مقر را با یک طراحی جالب شروع کردیم.
مقر حدود پانزده کیلومتری اهواز به خرمشهر، بعد از چهار راه صاحبالزمان واقع بود، نام جهاد اکبر بر اساس حدیث پیامبر اکرم (ص) که اصحاب را پس از مراجعت از جبهه جنگ سفارش به جهاد اکبر یا مبارزه با نفس نمودند انتخاب شد تا رزمندگان پس از بازگشت از هر عملیات از جهاد اکبر غافل نمانند.
سعی شد موقعیت، دارای تمامی امکاناتی که نیروها در پادگان از آن بهرهمند بودند، باشد به همین دلیل اقدام به ساخت یک نمازخانه باشکوه همراه با محراب زیبا و دو مناره و گلدسته منقش به سبک کاشیکاری اسلامی، آشپزخانه، حمام و سرویس و سنگرهای متعدد با رعایت نکات حفاظتی و امنیتی و همچنین ساخت تعمیرگاه ماشینآلات، تأمین برق با تهیه و نصب و راهاندازی یک ژنراتور، ایجاد میدان صبحگاه، راهاندازی پست دژبانی، ساخت و نصب یک منبع آب هوائی، پیشبینی یک منبع عظیم سوخت گازوئیل اضطراری، طراحی و ساخت یک کانکس دو اتاقه به عنوان دفتر امور پرسنلی و فرماندهی، درختکاری و سبزیکاری، حفر چاه و دهها فعالیت دیگر نموده و موقعیـت جهاد اکبر را به صورت یک مقر نمونه در سطح مناطق جنگی درآوردیم؛ بعدها کمکم واحدهای دیگر تیپ نیز در اطراف مقر مهندسی مستقر شدند، مجموعه موقعیت جهاد اکبر تا پایان جنگ بلکه تا سالیانی بعد از جنگ به عنوان یک عقبه و مقر مطمئن مورد استفاده قرار میگرفت.
انتهای پیام/