رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

جهاد علاوه بر ایثار جان در مال و علم نیز تعبیر می‌یابد

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در حالی که ما جهاد را فقط در ایثار جان می‌بینیم ولی ایثار مال، جان، علم و... که در آن هدف خدا باشد جهاد است و مطمئن باشید که انسان پاداش چنین جهادی را می‌گیرد.
کد خبر: ۲۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰ - 25September 2014

جهاد علاوه بر ایثار جان در مال و علم نیز تعبیر می‌یابد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، آیتالله اکبر هاشمی رفسنجانی صبح امروز در بیست و ششمین گردهمایی فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد که با حضور مقامات عالیرتبه کشور برگزار شد گفت: جهاد در قرآن معنای عامی دارد اما بزرگترین معنایی که به ذهن انسان میآید شرکت در جنگ با تمام موجودی انسان و در راه خدا قرار گرفتن است.

وی افزود: خداوند تضمین کرده آنهایی که در راهش جهاد میکنند راهها را برای آنها باز کند و این مسئله در تاریخ انقلابمان مشهود است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: قرآن میفرماید جهاد با مال و جان است در حالی که ما جهاد را فقط در ایثار جان میبینیم ولی ایثار مال، جان، علم و... که در آن هدف خدا باشد جهاد است و مطمئن باشید که انسان پاداش چنین جهادی را میگیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: قبل از انقلاب و اول انقلاب انسانهایی که در راه اسلام مبارزه کردند نهایت اخلاص را داشتند زیرا آنها هیچ افقی دیده نمیشد که ما حکومت را از دست پهلوی و اربابانش خارج کنیم بلکه هدف ما در آن زمان امر به معروف و نهی از منکر بود.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: در آن دوران هدف ما متنبه کردن حکومتهای ظالم و جاهل بود و آماده شهادت بودیم و تمام امکاناتمان را صرف کردیم.

وی با بیان اینکه جوانان در آن دوران در جهاد شرکت کردند گفت: به غیر از جوانان افراد زیادی در تظاهرات جنگ شرکت میکردند و خودشان را در مقابل مسلسل قرار میدادند.

هاشمی رفسنجانی افزود: بعد از پیروزی انقلاب و از هم پاشیدن رژیم پهلوی سران بزرگ ارتش فرار کردند بنابراین برای مدیریت جمعی بر سر کار آمدند که سابقه مدیریتی کمی داشتند اما با تمام کمبودها حکومت را در دست گرفتند که واقعا جای جهاد در آن زمان حس میشد.

وی افزود: در آن دوران نیروهای جهادی با اخلاص برای حل مشکلات جامعه آمدند و در کنار آنها نهادهای موازی مانند جهاد سازندگی در کنار نهادهای دولتی تشکیل شد که اگر این نهادها نبود سرنوشت مملکت ما مثل افغانستان، عراق، لیبی و ... میشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در میدان دفاع مقدس همه به خاطر داریم که در ابتدا اشکالاتی وجود داشت اما آن مشکلات با کمک نیروهای جهادی برطرف شد و خدمات بزرگی انجام گرفت به طوری که ما در زمینه نیروی دریایی هیچ مشکلی نداشتیم و از همان ابتدا نیروی دریایی کشور در مقابل نیروی دریایی عراق ایستادگی کرد.

هاشمی رفسنجانی افزود: نیروهای هوایی هم قدرتمندانه و توانمند ظاهر شدند و در آن زمان نیروهای زمینی همچون سپاه و بسیج مستضعفین با اخلاص و امید در راه خدا وارد میدان شدند و در کنار آنها جهاد سازندگی که قبل از جنگ تشکیل شده بود حضور داشت.

وی افزود: جهاد سازندگی به عنوان پشتیبان مهم نظام در هر بخشی مشکلات اجرایی بخش را حل میکرد.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: جهاد مخلصانه و مومنانه پا به عرصه گذاشت و کارهای عظیمی انجام داد و من به عنوان شاهد میگویم واقعا جهاد سازندگی در جنگ موثر عمل کرد و در بخشهای مختلف مانند سنگرسازی، پلسازی، راهسازی در جبهه و پشت جبهه خدمات ارزندهای را ارائه کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هرجا عملیاتی لازم بود و کارهای اساسی حفاظتی مورد نیاز بود جهاد سازندگی وارد عمل شد.

وی با اشاره به ساخت موشک در مسیر تهران و کرج توسط نیروهای جهاد سازندگی اظهار داشت: در ابتدای جنگ توسط نیروهای جهادی موشک ساخته شد و امروز ما صاحب بزرگترین زرادخانه موشکسازی در منطقه خاورمیانه هستیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: جهاد سازندگی در کنار چنین کارهایی از سایر وظایف کوتاهی نمیکرد و در تمام کارهای جهادی مخلصانه حضور داشت به طوری که در برنامههای عمرانی کمتر روستایی میبینیم که در جهاد سازندگی حضور نداشته باشد.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اگر طرحهای جهاد سازندگی در مورد آب عملیاتی میشد در مسئله آب امروز ما دچار بحران نبودیم زیرا یک مرکز تحقیقات در دوره جهاد سازندگی در مورد طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری وجود داشت که بعد از من مورد غفلت قرار گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: غفلت از اجرای طرحهای آبخوانداری در سالهای گذشته موجب گسترش خشکسالی و پدیده گرد و غبار در کشور شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: امروز بیش از 80 درصد دشتها دچار قحطی آب است.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: در دوران جهاد سازندگی طرحهایی در مورد کویرزدایی وجود داشت که اگر آنها اجرا میشد ما امروز به این مرحله نمیرسیدیم و من فکر میکنم آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی که یک زمانی از مدیران جهاد بوده امروز با انجام اقدامات جهادی میتواند منابع موجود آب را حفظ کند.

وی تصریح کرد: از مجموع 400 میلیارد متر مکعب نزولات جوی تنها 100 میلیارد متر مکعب آن استحصال و بقیه تبخیر میشود در حالی که با توسعه اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری و کویرزدایی نیمی از بارشها در دسترس و قابل استحصال خواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مشکل آب در کشور ما جدی است و یکی از کارهای وزارتخانه جهاد کشاورزی باید تمرکز روی مسئله آب باشد و همانطور که مشکلات ابتدای انقلاب را حل کردیم و نگذاشتیم کشورمان مثل لیبی و افغانستان و عراق شود نباید بگذاریم کشور با قحطی آب مواجه شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی طرحی برای حل مشکل آب دارد همانطور که مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار برای احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام اعتبار اختصاص دادند از محل ذخایر ارزهای کشور به طرحهای مبارزه با مشکل آب اعتبار اختصاص میدهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار