رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس:

علمای شیعه و سنی مراقب تفرقه‌افکنی دشمن باشند

علمای شیعه و سنی باید مواظب باشند تا دشمنان اسلام در جوامع اسلامی به اهداف خود نرسند؛ چرا تکیه دشمن روی اختلافات شیعه و سنی است.
کد خبر: ۳۰۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶ - 13October 2014

علمای شیعه و سنی مراقب تفرقه‌افکنی دشمن باشند

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، عمده گرفتاریهای ملتها در جوامع امروز ناشی از فساد مدیران و دولتمردان آن جوامع است و هرچقدر دخالت مردم در امر تعیین سرنوشت کمرنگ باشد این فساد بیشتر خواهد بود و این بلای عمومی جوامع غربی است، زیرا در جوامعی که فساد و بی بند و باری رشد کند قدرتهای شیطانی بر ملت ها تسلط پیدا می کنند. توجه به پیام غدیر میتواند نجاتبخش جوامع بشری از مسیر مورد علاقه قدرتهای شیطانی باشد و سازمان بسیج تلاش میکند تا بتواند پیام غدیر را که در دنیای امروز به دلیل امپراطوری رسانهای غرب مهجور و معقول مانده به گوش ملت های ستم دیده برساند؛ لذا آنچه در ادامه آمده متن گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس و مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه است که از نظر میگذرد.

- وقتی به متون اسلامی مراجعه میکنیم، می بینیم که موضوع غدیر با توجه به اینکه یکی از مسائل مهم و حیاتی اسلام و شیعه است، اما در طول تاریخ ۱۴۰۰ساله مظلوم واقع شده، به نظر جنابعالی علت این غفلت و مظلومیت چیست؟

در ابتدا باید عرض کنم وقتی امام راحل تأکید بر تحقق اسلام ناب دارند باید دید اسلام ناب چیست و چه معنایی دارد؛ چون یکی از چیزهایی که نیاز ضروری جوامع بشر امروز است همین اسلام ناب است که در حقیقت ساختار حکومت ولایی است. اگر در قرآن و تاریخ اسلام مطالعاتی داشته باشیم می بینیم که مقوله ولایت مخصوص شیعیان نیست و روز عید غدیر در حقیقت معرفی ساختار حکومتی اسلامی است، ساختار حکومتی که از خدا و رسول خدا شروع می شود. با این حال چون غدیر فریاد حکومت ارزش ها بر مردم است و منافع حاکمان و دولتمردان با جاری و ساری شدن ارزش ها در جامعه به خطر خواهد افتاد، این خود می تواند یکی از دلایل مظلومیت غدیر باشد و اگر بخواهیم در آینده شاهد این مظلومیت و مهجوریت نباشیم باید عمقبخشی کنیم؛ یعنی نسل جوان ما با چرایی موضوع غدیر آشنا شوند. ساختار حکومتی را که پیامبر عظیمالشأن اسلام در غدیر معرفی کردند به خوبی بشناسند و بدون تردید آشنایی نسل جوان با غدیر پایههای حکومت اسلامی را تقویت میکند.

- چگونه این عمقبخشی اتفاق میافتد؟

اگر حکومتی بر پایه ساختار غدیر شکل گرفت همه نیازمندی های بشر را تأمین می کند یعنی این نوع حکومت بر اساس نیاز انسان ها برنامه ارائه داده است چون غدیر یک مسئله ارزشی بوده و به دنبال رشد و تعالی بشریت برای رسیدن به سعادت است.

به نظر من باید همه برنامه هایی که حول محور غدیر برگزار می شود را مغتنم شمرد و در آنها معرفتافزایی و آگاهی نسل جوان را به مسئله غدیر جدی گرفت. یعنی جوان امروز ما باید بداند نظام جمهوری اسلامی در این 35 ساله که در این امواج طوفانی و متلاطم خود را به سلامت حفظ کرده به برکت این است که شمهای از ساختار حکومتی غدیر را دارد به عبارت دیگر این نوع ساختار حکومتی چون بر پایه نظام ولایت فقیه بوده تاکنون توانسته ما را از گزند خطرات سهمگین حفظ کند؛ البته در همین ساختار حکومتی هیچ سؤال و شبههای نباید برای جوانان وجود داشته باشد چون اگر این ساختار بر اساس نیازهای مردمی در همه بخش ها شکل بگیرد دیگر سؤال و شبهه ای باقی نخواهد ماند.

- چنانچه حکومتی بر پایه ساختار اسلام ناب که به نظر جنابعالی همان غدیر است، شکل گرفت اما به نیازهای آن جامعه توجه نشد آیا می توانیم بگوییم به ساختار حکومتی اسلام ناب اشکال وارد است؟

ببینید اگر بنده به عمقبخشی اشاره و تأکید کردم به همین خاطر است چون عملکرد مسئولین گاهی اوقات با خواسته های اسلام نابمحمدی منطبق نیست ما باید مردم و جوانان را بر اساس اصول و مبانی اسلام با معیارها و شاخص های اسلام ناب روشن کنیم و نباید اسلام را با عملکرد انسان ها سنجید، بالأخره آدم ها ریزش و رویش دارند و برخی تا پایان مسیر نمی توانند دوام بیاورند. لذا این مسیر عمق بخشی لازم دارد.

البته این مشکلات در زمان پیامبر هم بود اما باید روشن گری و عمق بخشی کرد تا به جایی برسیم که جوانان، انقلاب اسلامی را با مسئولین و آدم هایش نسنجند که اگر این شد، دچار مشکل می شویم. این را هم عرض کنم که جهت گیری نظام و یک حکومت خیلی مهم است؛ آمریکایی ها ادعای عدالتطلبی و بشر دوستی می کنند، اما واقعاً حرف آنها با عملشان یکی است؟

- اگر اسلام و حکومت اسلامی نجات دهنده بشریت است چرا کشورهای اسلامی به لحاظ تکنولوژی عقب تر از کشورهای غربی هستند؟

این حرف درستی نیست چون اگر غربی ها به پیشرفت هایی دست یافته اند به خاطر توجه جدی به منابع اسلامی است. شما همین امروز شاهد هستید که در کنار قبر بوعلی در همدان کتاب قانون پزشکی بوعلی سینا با زبان انگلیسی در حال فروش است، جالب این است که کتابی که نویسنده اش فارسی زبان است و به زبان فارسی تألیف شده با زبان انگلیسی تالیف شده و ترجمه شده فارسی آن را به خود ما میفروشند.

می خواهم عرض کنم اگر کشورهای اروپا و آمریکایی به پیشرفت هایی رسیده اند به خاطر دزدیدن علوم اسلامی و کتب اندیشمندان و علمای اسلامی بوده است اما این نکته را هم باید یادآور شوم در هر حوزه که به قوانین اسلامی پایبند بودیم به پیشرفت های فوق العاده رسیدیم؛ مثلاً در حوزه پیشرفت های علمی ما امروز رتبه بالایی را در جهان کسب کردهایم.

مسئله بعدی که باید عرض کنم یکی از عللعقب ماندگی کشورهای اسلامی تحت سلطه قرار گرفتن آن کشورها از جانب استکبار است که این موضوع مانع رسیدن کشورهای اسلامی به جایگاه واقعی آنها در زمینه های علمی شده است. یعنی باید جوان امروز بداند ایران و اسلام چه عقبه ای داشته و چه کسانی این عقبه را از ما گرفتهاند.

- شما فرمودید حکومتی که بر مبنای غدیر شکل بگیرد آن حکومت همه نیازهای مردم را پاسخ خواهد داد، به نظر شما علت اهمیت غدیر در فرهنگ شیعه آیا همین موضوع است؟

بله همینطور است؛ شما می بینید که جهان غرب در بحث خانواده به بن بست رسیده؛ البته درست است که آدم های ماشینی را خوب تربیت کرده اند اما آیا به همه نیازهای آنان پاسخ داده شده؟ اما حکومتی که بر اساس ساختار حکومتی اسلام ناب و فرهنگ غدیر شکل بگیرد همه اعضای آنان احساس آرامش می کنند. چون حکومتی که بر اساس ولایت باشد ارتباط بین ولی و مردم غیر قابل انفکاک است و اینجاست که به همه نیازهای مردم از طرف ولی پاسخ داده می شود. اگر موضوع غدیر برای شیعه مهم است چون غدیر نجات بخش است.

- باتوجه به استراتژی جمهوری اسلامی در بحث وحدت و انسجام فرق اسلامی به نظر جنابعالی مسئله غدیر چقدر می تواند به این موضوع مهم کمک کند؟

در اصل واقعه غدیر هیچ اختلافی بین اهل تسنن و شیعه نیست، آنچه در این بحث مهم است این است که علمای هردو مذهب باید مواظب باشیم تا دشمنان اسلام به اهداف خود نرسند چرا که بیشتر این اختلافات را در بین فرق اهل تسنن شما می بینید اما تکیه دشمن روی اختلافات شیعه و سنی است.

باید بدانیم که دشمن از هر وسیله ای برای رسیدن به هدف استفاده می کند. لذا به نظرم باید وجوه مشترک را تقویت کرد و نکته ای که باید همه به آن اشراف داشته باشیم این است که همواره باید مراقباختلاف افکنی دشمنان بود.

- به نظر می رسد آنچه تاکنون در جامعه از سوی متولیان و نهادهای فرهنگی مشاهده شده آهنگ غدیر است و نه فرهنگ غدیر؛ جنابعالی عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور را در این خصوص چگونه ارزیابی می کنید؟

البته آنطور که توانسته باشد دغدغه های فرهنگی جامعه را پاسخ داده باشد اینگونه نبوده و تقریباً اکثر دولت ها به این موضوع مهم کم لطفی داشته اند که البته عوامل مختلفی داشته است. یعنی آن دغدغه ای که مسئولان دولت ها در مورد معیشت مردم داشته اند درباره فرهنگ نداشته اند. البته شاید دغدغه های فرهنگی اولویتاول مطالبه مردم نبوده است اما باید به این سمت برویم که همان گونه که مردم در انتخابات، اول برنامه های کلان اقتصادی نامزدها را رصد می کنند و رای می دهند، برنامه های فرهنگی آنان نیز در اولویت باشد.

از طرف دیگر مسئولین هم باید به این موضوع توجه کنند که زیربنای هرکار اقتصادی فرهنگ است. چرا که اگر اینگونه نبود مردم حماسه ۹دی را خلق نمی کردند. یعنی قرابت و نزدیکی مردم با فرهنگ ولایت و غدیر باعث حماسه ۹دی شد. البته قبول داریم که کارهای فرهنگی زمان بر است اما این نباید توجیهی برای کم کاری برخی از دستگاههای فرهنگی باشد.

- بسیج چند سالی است که در راستای ترویج فرهنگ غدیر اقدام به بازسازی واقعه عظیم غدیر کرده است؛ پیشنهاد شما برای تأثیر بیشتر این برنامه در جامعه چیست؟

توجه به این امر مهم از سوی بسیج که از یک مجموعه قوی انسانی برخوردار است جای تقدیر و تشکر دارد؛ چون بسیج یعنی بدنه جامعه و این کار هرچقدر مردمیتر باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها