امیر دریادار سلیمی‌پناه در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

مهم‌ترین رسالت نیروی دریایی ارتش در جنگ تحمیلی/ «مرواید» عملیات غرورآفرین نیروی دریایی بود

معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره نقش این نیرو در جنگ تحمیلی، گفت: عملیات «مرواید»، غرورآفرین‌ترین عملیات نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس بود.
کد خبر: ۳۱۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷ - 28September 2018

امیر دریادار دوم «پرویز سلیمی‌پناه» معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع پرس در استان مرکزی، با اشاره به نقش نیروی دریایی در هشت سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: نیروی دریایی به عنوان یک رکن اساسی در نیروهای مسلح نقش‌های متعددی از جمله نظامی، پلیسی، مردم یاری، دیپلماسی  و دفاع از خطوط مواصلاتی در دریا  را دارد که تمامی اینها در امینت کشور و منافع ملی مهم هستند.

وی با بیان اینکه نقش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ تحمیلی به دو بعد کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در بحث نقش کوتاه مدت ما دفاع جانانه تکاوران نیروی دریایی را داشتیم به گونه‌ای که  در خرمشهر رژیم بعث عراق برای خودش این‌گونه طرح ریزی کرده بود که در مدت یک هفته خوزستان را تسخیر کرده و به تصرف خود در بیاورد.

دریادار دوم سلیمی‌پناه با اشاره به نقش کوتاه مدت نیروی‌های دریایی گفت: تکاوران نیروی دریایی با همکاری نیروهای مردمی و دیگر نیروهای نظامی و انتظامی در آن منطقه توانستند 34 روز لشکرهای عراق را در پشت دروازه های خرمشهر متوقف کرده عراق را در خوزستان به شکست وادار کنند.

وی ادامه داد: نقش کوتاه مدت دیگر نیروی دریایی این بود که سلسه عملیات‌های مرواید را بعد از حدود 2 ماه از شروع جنگ در شمال عراق ترتیب داد و توانست هم صادرات و هم فروش نفت عراق را به طور کامل قطع کند؛ چرا که سکوهای البکر و الامیه را کاملا منحدم کرد.

معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در جریان این عملیات که با پشتیبانی نیروی هوایی ازتش جمهوری اسلامی ایران در ساحل اروند رود در هفتم آذرماه سال 1359 انجام شد چهار فروند قایق موشک‌انداز عراقی کلاس اوزا و  هفت فروند شناور دیگر عراقی غرق شده و شش فروند میگ-23، یک فروند میگ-21 و یک فروند بالگرد سوپر فرلون نیروی هوایی عراق سرنگون شدند.

نیروی دریایی ارتش در هشت سال جنگ تحمیلی حافظ خطوط مواصلاتی کشور بود

دریادار دوم سلیمی پناه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش بلند مدت نیروی دریایی در هشت سال جنگ تحمیلی گفت:  اما در بحث نقش بلند مدت نیروی دریایی  ارتش توانست در طول دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی خطوط مواصلاتی کشور را در دریا حفظ کرده با حفاظت از اقتصاد کشور از شکست اقتصادی جلوگیری کند.

وی افزود: در طول این مدت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تعداد 10 هزار کشتی را اسکورت کرد که تنها 250 مورد از آن مورد اصابت نیروی های عراقی قرار گرفت که از این تعداد هم 200 کشتی را نجات داده و کالاهای آن به مقصد رسانده شد و تنها 50 کشتی در دریا غرق شد که این رقم در مقابل ده هزار کشتی حجم بسیار کمی است.

ناوچه پیکان شاخص‌ترین یگان نیروی دریایی در هشت سال جنگ تحمیلی بود

دریادار دوم سلیمی پناه با اشاره به شاخص‌ترین یگان نیروی دریایی ارتش در جنگ تحمیلی گفت: شاخص ترین یگان ما  در دوران جنگ تحمیلی ناوچه پیکان بود که حماسه 7 آذر 1359 و عملیات مرواید را به فرماندهی شهید دریادار همتی آفرید.

وی بیان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز همانند دیگر ارگان‌ها شهدای بسیار زیادی را در طول هشت سال جنگ تحمیلی تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرد.

معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ویژگی خاصی که برای شهدای نیروی دریایی وجود دارد این است که آنها عمدتا در دریا هستند و با همان یگان و شناور خود به قعر دریا می روند و آنجا برایشان آرامگاه ابدی شده و گلزار آنها در دریا می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها