به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری مدیران بخشهای مختلف پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به منظور تشریح برنامههای سینمای ملی، بینالملل، ۴۰ سالگی انقلاب، کارگاهها و برنامههای آموزشی و گفتمانی صبح امروز در مجموعه اسوه برگزار شد.
شناسایی فیلمسازان مقاومت در سیطره رسانهای غرب، هدف جشنواره مقاومت
یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در این نشست با بیان اینکه پنجم آذرماه شاهد افتتاح جشنواره مقاومت خواهیم بود، اظهار داشت: امسال در مجموعههای سینمایی فلسطین و عصر جدید میزبان بخشها و جلسات مختلف جشنواره خواهیم بود و نهم آذرماه نیز مراسم اختتامیه در برج میلاد برگزار میشود.
وی به تفاوتهای جشنواره مقاومت با سایر جشنوارهها اشاره کرد و گفت: معمولا جشنوارهها با هدف گردآوری و شناسایی آثار و تقدیر و تجلیل برگزار میشوند؛ اما جشنواره مقاومت به دلیل اهمیت و حساسیت این موضوع و اهمیتی که کشورمان در جهان دارد، اهمیت مضاعف پیدا میکند و مستلزم این است که شناسایی استعدادهای جهانی را در دستور کار قرار دهد. شناسایی چهرههای مقاومت و فیلمسازان مقاومت عرصه بینالملل هدف مهم این جشنواره است. چهرههایی که به دلیل سیطره رسانهای غرب هیچگاه دیده نمیشوند.
روزگاری فیلمسازی فریضه بود اما امروز تجارت است/ حضور 286 فیلم در بخش مرور تجربه
در ادامه این نشست، کامران ملکی مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت گفت: تقریبا هر زمان جشنواره مقاومت برگزار شده من به عنوان خدمت، خدمتگزاری کردهام اما امسال اولین باری است که مسوولیت مستقیم دارم.
وی افزود: کشور با ما تعدد جشنوارههای سینمایی روبهرو است؛ یعنی در هر ماه جشنوارههایی برگزار میشود و علاقهمندان از این جشنواره به جشنواره دیگری میروند که هر کدام به منظور خاصی برگزار میشوند؛ البته همه جشنوارهها برای زنده نگهداشتن سینماست که بخاطر همین مورد استقبال قرار میگیرند؛ اما جشنواره مقاومت برای ایفای آرمانهای ما و یادآوری اتفاقاتی است که در کشورمان رخ داده که منجر به روحیه ایثار، برادری، مقاومت و ازخودگذشتگی شده است.
ملکی تاکید کرد: روزگاری در کشورمان فیلمسازی فریضه بود، اما امروز به بیزینس تبدیل شده و این خطری است که ما را تهدید میکند. روزگاری سینما پیشانی فرهنگ ما بود و در حالی که پرفروشترین فیلمهای دنیا آثار جنگی است، ما دچار یک نوع خودباختگی فرهنگی شدهایم که به موجب آن آثار دفاع مقدس را در گیشه ضعیف کرده است.
مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت گفت: بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت، مرور فیلمهایی است که از سالهای دور ساخته شد. آثار این بخش شامل فیلمهایی است که در گذشته به بخش جشنواره راه یافته است. مسأله ما در این بخش مرور این آثار است در شرایطی که گرایش به تکنولوژی موجب ضعف محتوا شده در حالی که بهترین فیلمهای دفاع مقدس با کمترین تجهیزات و امکانات ساخته شده است.
وی روحیه ایثارگری را علت پیروزی در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: ما در جنگ هر وقت به استعدادهای نظامی متکی شدیم، شکست خوردیم؛ اما وقتی به روحیه ایثارگری و آرمانها متکی میشدیم، پیروزی با ما بود. امروز باید این فیلمسازی با دست خالی انجام شود و امیدوارم کمک شود تا سینمای دفاع مقدس به عنوان حاشیهای تشریفاتی در سبد کشور مطرح نباشد؛ چراکه افتخار ما این سینما بوده است و باید دوباره فیلمسازان را به این سمت ترغیب کنیم.
ملکی به برگزاری کارگاههای این بخش اشاره کرد و ادامه داد: سه کارگاه انتقال تجربه توسط احمدرضا درویش، مسعود دهنمکی و علی نصیریان در جشنواره خواهیم داشت. ۲۸۶ فیلم در بخش مرور تجربه خواهیم داشت. با توجه به تبلیغات تلویزیونی شکل گرفته با استقبال خوبی از مراجعات مردم نیز همراه هستیم. توجه به شعار تجلی گفتمان انقلاب اسلامی بسیار مهم است؛ چون سیاستمدارن نیاز به راهنمایی دارند.
نمایش و نقد سه فیلم ضد ایرانی در بخش ایرانستیزی
سید محمد حسینی مدیر بخش اسلام هراسی و ایرانستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت در ادامه این نشست اظهار داشت: یکی از موضوعات اساسی سینمای آمریکا و غرب تولید سالانه آثار سینمایی جدی درباره ایران است؛ مثلا اینکه آنها علاقه دارند که همیشه درباره تاریخ ما فیلم بسازند.
وی گفت: سینمای آمریکا کارهایی تولید میکند که نگاه ایدئولوژیک خودشان را نشان میدهد. گاهی اوقات فیلمهایی درباره خانواده درباره ما میسازند که نگاه آنها مسأله زنان و حجاب را مورد اشاره قرار میدهد. گاهی اوقات نیز مسائل سیاسی ما را دستمایه قرار میدهند.
مدیر بخش اسلامهراسی و ایرانستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت گفت: سینمای غرب یکجوری میخواهد بغضی را نسبت به ایران نشان دهد و این نوعی دیپلماسی و معرفی وجهه ایران و انقلاب اسلامی به جهان است.
حسینی با تاکید بر اینکه خاکریزهای مقاومت در سینما جلوتر آمده است، گفت: فضای معرفی ایران به جهان نیز بخشی از سینمای مقاومت است. در این بخش از جشنواره مقاومت تلاش کردیم که فیلمهای تکراری را انتخاب نکنیم و سعی کردیم از بین فیلمهای تازه تولید شده، بهترینها را انتخاب کنیم که قدری کیفیت داشته باشند.
وی افزود: آثار ضد ایرانی به لحاظ سینمایی کیفیت پایینی دارند و ارزش سینمایی ندارد به همین جهت تلاش کردیم که سه فیلم مناسب برای نمایش در جشنواره انتخاب کنیم. «قاتل آمریکایی» اثری است که درباره فضای انرژی هستهای است؛ البته با اقبال مخاطب روبهرو نشده است؛ اما موضوع آن با مسائل روز ما تطبیق دارد و دکتر مجید شاهحسینی آن را نقد میکند. فیلم دوم در قالب فیلمهایی است که ایرانیهای مقیم آمریکا تولید کردهاند که فیلمهای ضعیفی هستند. «زیر سایهها» ساخته بابک انواری که درباره بمبباران ایران است که در زیرلایههایش سنتهای ضد زن را در جامعه سنتی ایران نمایش میدهد و سعید مستغاثی آن را نقد میکند و فیلم «شش روز» که موضوع مهمی دارد برای این بخش انتخاب شدهاند.
حضور داورانی از چهار قاره جهان در جشنواره مقاومت
احسان کاوه جانشین بخش بینالملل جشنواره فیلم مقاومت در ادامه این نشست گفت: وقتی در فضای رسانهای صدایی بلند باشد صداهای دیگر شنیده نمیشوند. دنیا با پول و بلندگوها سعی میکند جهت را به سمت خود بکشاند. جشنواره مقاومت نیز سعی میکند مظلومان را شناسایی کند تا حرفشان خریدار پیدا کند و شنیده شود.
وی به افزایش آثار در جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: امسال در بخش بینالملل نسبت به دورههای قبل با آثاری از ۹۷ کشور پیشرفت خوبی داشتهایم. این آثار تنوع خوبی دارند و در این میان کارهای خاصی نیز وجود دارد که جذاب و جالب است. مثلاً فیلم مستندی به نام «خاشقچی تنها نیست» خیلی مخفیانه با نامهای از افرادی ناشناس به دستمان رسیده که به لحاظ سینمایی نیز قابلیت نمایش دارد.
جانشین بخش بینالملل جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد: هرجا ظلمی باشد، نیاز است که ما نیز باشیم به همین خاطر ما موضوعات زیادی را میزبانی خواهیم کرد. همچنین کنفرانس ویژهای با حضور میهمانان سینماگر سوری خواهیم داشت. در بخش بینالملل جشنواره مقاومت از چهار قاره داور غیر ایرانی خواهیم داشت که نکته جالبی است. امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد منظم و پر قدرت برگزار شود تا بتواند صداهای ضعیف مظلومین را به گوش جهانیان برساند.
جشنواره مقاومت حقوق بشریترین جشنواره خاورمیانه/ انتخاب چهره سال مقاومت
سید مهدی جوادی مدیر هماهنگی مباحث گفتمانی این جشنواره در ادامه اظهار داشت: جشنواره فیلم مقاومت فارغ از یک جشنواره تکنیکال سینمایی، بیشتر یک جشنواره گفتمانی است. نکته اساسی که وجود دارد این است که وقتی رویکرد جشنواره فراملی شد، فراتر از حوادث انقلاب اسلامی وارد گفتمان جهانی مقاومت شود.
وی افزود: به عنوان یک مخاطب میگویم این جشنواره حقوق بشریترین جشنواره خاورمیانه است و موضوعات آن در زمینه حق آزادی، حق دانستن و مبارزه با نژادپرستی است که این از دستاوردهای بزرگ این جشنواره است.
مدیر هماهنگی مباحث گفتمانی این جشنواره عنوان کرد: ما از کوبا تا سوریه آثاری داریم که به مسأله مقاومت میپردازد. یکی از کارکردهای ما باید شبکهسازی برای فعالان فیلمسازان مقاومت باشد. جشنواره اتصال خوبی برقرار کرده است و جشنواره محفل نشست و برخاست این فیلمسازان خواهد بود.
جوادی تاکید کرد: جشنواره تکیه خاصی بر شبکه مردمی و توجه به گفتمان مقاومت دارد. موضوعات به قدری متکثر است که مفهوم مقاومت را جهانی کرده است؛ چون از شیخ زکزاکی تا سعودی موضوعاتی است که در این جشنواره آثار داریم.
وی بیان کرد: بخش عماد مغنیه با توجه ویژه به داعش، موضوع توجه به جهانی سازی آثار سینمای مقاومت- که رهبر انقلاب ماه گذشته به چرایی دیده نشدن آثار سینمای دفاع مقدس اشاره کردند و پرداختن به چرایی دیده نشدن این بخش- رویکرد جشنواره است که سه نشست در این باره ترتیب داده شد. نقش دیپلماسی فرهنگی در جهانی سازی مقاومت، نقش فعالان فرهنگی و نقش اقتصادی و ساز و کارهای آن و انتخاب چهره سال مقاومت بخشهای این جشنواره است که در این دوره نیز معرفی خواهد شد.
رشد تعداد فیلمسازان خصوصی در جشنواره مقاومت با ۲۱۱ اثر
درخشان مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت در ادامه این نشست اظهار داشت: حدود چهار دوره مسوولیت جشنواره با بنده بوده است و به همین خاطر با آثار رسیده مستقیماً درگیر هستم و تلاش میکنم تمام آثار را ببینیم.
وی گفت: این دوره نسبت به دوره های قبلی رشد چشمگیری در کیفیت و کمیت آثار داشتیم. از لحاظ محتوایی، چون جشنواره ما موضوعی است در آثار چند سال اخیر موضوعاتی وجود دارد که میبینیم یک هویت پشت کارهایمان است.
مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت عنوان کرد: در بخش جلوهگاه نور در دوره اول به شهدای ترور پرداختیم و متوجه شدیم در این بخش کمتر کار شده است. در دوره گذشته به مادران شهدا پرداختیم که به این بخش هم کمتر پرداخته شده بود و امسال نیز بخش جلوه گاه نور به انقلاب اسلامی پرداخت.
درخشانی گفت: ۵۳۳ اثر در بخشهای دولتی و ۲۱۱ اثر در بخش فیلمسازان خصوصی تولید شده که امسال این ویژگی منحصر به فرد است. ۲۷۱ اثر از شهرستانها و ۴۴۷ اثر از تهران دریافت شده است که در بخش فیلمسازان زن ۳۰ درصد رشد داشتهایم.
وی ادامه داد: در بخش روایت نو که مختص فیلمسازان فیلم اولی است، حدود ۱۲ فیلم سینمایی داریم که هفت اثر فیلم اولی و سه فیلمساز خانم هستند. حدود ۵۰ نفر در حوزه داوری و انتخاب جشنواره حضور دارند که اکثراً چهرههای شاخص سینما هستند که کار داوری را انجام میدهند.
مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت عنوان کرد: موضوعاتی که هنرمندان و فیلمسازان به آن توجه میکنند، همه اتفاقات جدیدی است که درخصوص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بخش فیلم کوتاه و مستند تولید شده است. اگر میگوییم جشنواره تجلی آثار انقلاب است به این معنی است که جا دارد این فیلمها به عنوان یک زندگی جدید در سطح بینالمللی پخش شود؛ چون این آثار میتوانند راهگشا باشند؛ البته بعضی از آثار به علت بُعد تاریخی برای ما مغفول مانده است.
عدالت فرهنگی در بخش استانهای جشنواره مقاومت/ نمایش آثار جشنواره در 100 نقطه کشور
حسن امجدیمقدم مدیر امور استانهای جشنواره مقاومت در ادامه این نشست اظهار داشت: در بخش استانها که دغدغه اصلی جشنواره بوده است، تلاش شده است که نوعی عدالت فرهنگی را رقم بزند. این موضوع به قدری پررنگ بوده که به طور متمرکز پنج دوره این جشنواره را در استانها برگزار کردیم.
وی گفت: جشنواره امسال محدودیتهای مالی در تهران و استانها داشت، اما به رقم این اتفاقات در سه استان اصفهان، همدان و زنجان جشنواره فیلم مقاومت برگزار خواهد شد و با مسوولین فرهنگی سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز در حال مذاکره هستیم که اکرانهایمان را در این استانها قطعی کنیم و همچنین در ۱۰۰ نقطه کشور اکران مردمی جشنواره مقاومت در نقاط محروم را خواهیم داشت.
مدیر امور استانهای جشنواره مقاومت عنوان کرد: جشنواره تصمیم گرفته تا پایان سال اکرانهایی را در قالب هفتههای فیلم داشته باشد و اگر استانی آمادگی دارد، این ظرفیت موجود است. حضور نخبگان و دانشجویان به طور گسترده تفاوت این دوره با دوره های قبلی است که با حضور ۳۰ دانشگاه کشور خواهد بود.
ادامه آموزشهای محرمانه به فیلمسازان آزادیخواه
یزدان عشیری در پایان این نشست گفت: در طول روزهای جشنواره نزدیک به ۲۰ مراسم و نشست را طراحی کردهایم که شامل کارگاههای انتقال تجربه، نشستهای خبری با حضور مهمانان بینالمللی و همین طور نشستهای نقد و بررسی خواهند بود.
وی تاکید کرد: کلیه اعضای صنوف سینمای و اعضای انجمن منتقدین میتوانند با کارت شخصی خودشان در این نشستها حضور داشته باشند. برای اولین بار در جشنوارهها مختلف فیلمهای مستند این جشنواره مورد داوری مردمی قرار خواهند گرفت. پیشبینی این ایده رونقی برای آثار مستند در مجموعه عصر جدید و فلسطین ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: مدرسه سینمایی روایت که طی چند دوره گذشته نشستهایی را برای فیلمسازان آزادیخواه بطور محرمانه برگزار میکرد، بیش از ۲۸۰ فارغالتحصیل داشت و امسال نیز میزبان ۲۰ هنرمند از کشورهای اسلامی خواهد بود.
عشیری در پایان به مظلومیت جشنواره مقاومت اشاره و بیان کرد: ما در این جشنواره تحریم رسانهای نیز هستیم که موجب ضعیف شدن صداهای مقاومت میشود. جو فشار برای خیلی از فیلمسازان مستقل رسالت این جشنواره را خطیرتر میکند؛ البته این جشنواره جایگاه خود را پیدا کرده و اهمیت این رویداد سینمایی نشان میدهد که یک خلأ رسانهای در سطح جهان وجود دارد.
انتهای پیام/ 121