دفاع مقدس سرمایه‌های ارزشمندی برای انقلاب و ادبیات ما دارد

سلسله نشست های بررسی شعر دفاع مقدس با عنوان "واژه های حماسه" در حوزه هنری استان البرز برگزار گردید.
کد خبر: ۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۲ - 23September 2013

دفاع مقدس سرمایه‌های ارزشمندی برای انقلاب و ادبیات ما دارد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در نشست "واژههای حماسه" شعرای استان البرز به قرائت اشعار خود در وصف رشادت های رادمردان عرصه ایثار و شهامت پرداختند.


رضا اسماعیلی شاعر آیینی، در این محفل با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: دوران درخشان دفاع مقدس سرمایه ارزشمندی برای انقلاب و ادبیات ما است که نباید به فراموشی سپرده شود و شاعرانی که در آن دوران زیستند، آثار ارزشمندی را به قلم، قدم و نفس خود ثبت و ضبط کردند.


وی در خصوص شعر دفاع مقدس تصریح کرد: در دوران هشت ساله دفاع مقدس که جنگ تحمیلی نام داشت، در ادبیات ایران اسلامی مقوله ای به نام "شعر جنگ" به وجود آمد و علاوه بر رزمندگان که در جبهه های جنگ نظامی با ادوات جنگی مبارزه می کردند، شعرا نیز با سلاح قلم و شعر در سنگر فرهنگ حضورداشتند.


این شاعر آیینی طلایه داران شعر انقلاب را موسوی گرمارودی، مهرداد اوسطا، حمید سبزواری و .. عنوان کرد و افزود: همانگونه که در برخی از دوران در جبهه های جنگ دستمان از ادوات جنگی خالی بود، در عرصه شعر و هنر نیز این کمبود حس می شد و شعر جنگ با شعارزدگی که مبین ارزش های والای انقلاب بود، آمیخته شد.
وی بیان کرد: شعارزدگی آسیبهایی هم به بدنه شعر آن دوران، به جهت اسطوره ای نشان دادن شهدا و باور اینکه شهدا افرادی خاکی بوده و دلیل تمایز آنها تربیت اسلامی در مکتب امام(ره) و کسب فضیلت ها و کراماتی که در اثر تزکیه نفس کسب نموند، زد.


رضا اسماعیلی در پایان بیان داشت: برخی افراد اظهار می دارند که طی 10سال اخیر تاریخ مصرف شعر جنگ تمام شده، ولی شعر جنگ به دلیل دارا بودن اصالت و هویت، فراموش شدنی نخواهد بود و شعرای این حوزه راه خود را یافته اند.


یادآور میشود؛ سلسله نشست های بررسی شعر دفاع مقدس به شکل ماهانه در حوزه هنری استان البرز و با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تا پاپان سال جاری ادامه خواهد داشت.

نظر شما
پربیننده ها