ابراهیم گله دار زاده:

بررسی جنگ جهانی دوم و حمله مغلول ها به ایران باید در اولویت قرار گیرد

شرایط زندگی در زمان جنگ جهانی دوم با شرایطی که کشور ایران در زمان حمله مغول ها داشته تقریبا یکسان است،هنرمندان در این زمینه کوتاهی کردند و تاکنون کمتر به تبعات مسائلی مانند جنگ و اشغال پرداخته اند
کد خبر: ۳۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲ - 26September 2013

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ابراهیم گله دارزاده با اشاره به اینکه تئاتر"دش من" پس از اجرا در چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می رود، گفت: نگارش نمایشنامه این اثر در سال 91 به پایان رسید و با برنامه ریزی های انجام شده برای اجرا، در نیمه دوم سال تمرین و تولید شد.

وی افزود: زمان وقوع داستان مربوط به دوره تاریخی ویژه ای است که فکر می کنم کمی از حال و هوا مخاطبان امروزی دور است. بیشتر پدربزرگ های ما دوره های پس از جنگ جهانی و قحطی پس از آن را به چشم دیده اند.

وی ادامه داد: این نمایش برای نخستین بار تحولات و تغییرات ناشی از جنگ جهانی در ایران را از نگاه مردم عادی مورد بررسی قرار می دهد."دش من" قصه چند آدم معمولی است که در بحبوحه جنگ دست به کارهای بزرگی می زنند.واژه "دش" پیشوند فارسی برای متضاد قرار کردن صفت است که وقتی با حرف من همراه می شود معنای ضد من را دارد.

وی تصریح کرد: نمایش هایی که تاکنون اجرا شده و روی صحنه رفته است کمتر به این برهه تاریخی پرداخته و تا کنون توجه لازم به این برهه تاریخی نشده است. ما سعی کردیم در قالب یک داستان نمایشی، مسائل و مصائب آن دوره را بررسی کنیم.

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: شرایط زندگی در زمان جنگ جهانی دوم با شرایطی که کشور ایران در زمان حمله مغول ها داشته تقریبا یکسان است، هنرمندان در این زمینه کوتاهی کردند و تاکنون کمتر به تبعات مسائلی مانند جنگ و اشغال پرداخته اند . نمایشنامه "دش من" کارکردی کاملا اجتماعی دارد و جنگ و تبعات آن فقط زمینه نمایش است.

گله دارزاده افزود: وحید آقاپور، محمد عسگری، یاسمن حضرتی و سعیده آجرلو در این نمایش ایفای نقش می کنند. علی زارعی و مهدی پناهیان نیز مسئولیت دستیاری کارگردان را برعهده دارند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار