اورنگ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تلخی حادثه سقوط هواپیما را درک می‌کنیم، اما دشمن‌پروری نمی‌کنیم/ هنرمندان با منطق سخن بگویند

یک فعال رسانه‌ای و مدرس سینما با تاکید براینکه هنرمندان باید با منطق سخن بگویند، گفت: ما تلخی حادثه سقوط هواپیما را درک می‌کنیم و آن را انعکاس می‌دهیم؛ اما دشمن‌پروری نمی‌کنیم.
کد خبر: ۳۷۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ - 13January 2020

«سید‌رضا اورنگ» فعال رسانه‌ای و مدرس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای درخصوص انصراف برخی از هنرمندان از جشنواره‌های مختلف هنری اظهار داشت: با تندروی‌ها موافق نیستم و به جناح‌بندی‌های چپ و راست اعتقاد ندارم و معتقدم انسان باید همواره با تفکر و منطق تصمیم بگیرد.

وی به اتفاقات اخیر کشورمان اشاره کرد و گفت: محکوم کردن و نکردن اتفاقات اینچنین که اخیراً نیز زیاد شده کار درستی نیست. اینکه برخی‎‌ها منتظرند تا در مملکت اتفاقی رخ دهد تا برای یکدیگر چنگ و دندان نشان دهند، دور از شأن انسانی است.

این فعال رسانه‌ای و مدرس سینما تاکید کرد: هنرمند باید با زبان هنر حرف بزند؛ البته اینکه او جایی حضور داشته باشد یا نه انتخاب خودش است و من نیز به‌عنوان یک منتقد هیچ‌گاه در چنین اتفاقاتی که مربوط به مسائل داخلی کشور بوده است، دخالتی نداشته‌ام. معتقدم مسائل داخلی کشور را باید خودمان حل کنیم؛ بالاخره ایران مملکت ماست، ما ایران را دوست داریم و دولت‌ها تمام می‌شوند؛ اما کشور و وطن می‌ماند و ما به‌خاطر وطن و مردم فداکاری می‌کنیم.

اورنگ تصریح کرد: اینکه امضای من هیچ‌گاه روی هیچ بیانیه‌ای از هیچ گروهی نیست، نشان می‌دهد من مستقل هستم و مستقل تصمیم‌ می‌گیرم. من نیز همانند همه مردم از اتفاقات اخیر ناراحت شدم و توان و حوصله نوشتن مطلب نداشتم؛ اما آدمی نیستم که تابع جو شوم و معتقدم فقط باید با منطق و تفکر در این باره حرف زد و نوشت. این نوشتن‌ها باید برای رفع اختلاف‌ها باشد و همه با هر تفکر و عقیده‌ای باید کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید در چارچوب وطن اعتقادات حول یک محور یعنی مردم باشد، افزود: من چیزی را محکوم و تایید نمی‌کنم؛ اما تاکید می‌کنم درباره هر موضوعی باید با منطق سخن گفت؛ مخصوصاً کسانی که ادعا می‌کنند هنرمند، رسانه‌‌ای و صاحب تفکر و تحقیق‌ هستند، باید با منطق سخن بگویند.

این فعال رسانه‌ای و مدرس سینما گفت: ما تلخی حادثه سقوط هواپیما را درک می‌کنیم و آن را انعکاس می‌دهیم؛ ولی دشمن‌پروری نمی‌کنیم. ما باید اهل گفت‌وگو باشیم تا بتوانیم با هم حرف بزنیم و منطقی تصمیم بگیریم چیزی که متاسفانه سال‌هاست از هیچ ناحیه‌ای صورت نمی‌گیرد.

اورنگ افزود: تقسیم‌بندی خودی و غیرخودی همواره در جریان‌های مختلف سیاسی وجود دارد و من در هیچ‌ گروهی نیستم و معتقدم جاهایی ما باید اول انسان و سپس ایرانی باشیم؛ در درجه بعدی اهل رسانه و هنرمند خواهیم بود. ما باید بتوانیم درست بنویسم و درست بگوییم و از حقیقت دفاع کنیم نه اینکه حقی را پایمال کنیم؛ چراکه تصمیم‌گیری‌های عجولانه همیشه صدمه می‌زند و آسیب‌زا می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید فعالیت هنرمندان در راستای اهداف مملکت و مردم باشد، گفت: نباید راضی باشیم حتی یک اختلاف کوچک در وجود مردم شکل گیرد تا ذره‌ای از خاک مملکت بر باد برود. یک شهید جنگ جهانی از ایران یک‌ نفره مقابل لشکر روسی‌ها ایستادگی می‌کند؛ او می‌توانست مثل بقیه فرار کند؛ اما عرق ملی باعث شد تا آخر بجنگد، همه مردم باید چنین تفکری داشته باشند تا در بزنگاه‌‌ها ایستادگی کنند. اگر همه مردم عام و هنرمندان مثل هم فکر و عمل کنند همه‌چیز برفناست؛ همیشه باید عده‌ای با تفکر جلوی اتفاقات ناگوار را بگیرند.

این فعال رسانه‌ای و مدرس سینما اظهار داشت: من همواره به‌ دوستان توصیه می‌‎‌‎کنم در عصبانیت کاری نکنند و بگذارند فضا آرام شود؛ چرا که عصبانیت باعث می‌شود منطق و فکر درست کار نکند. برای تصمیم منطقی باید به‌دور از عصبانیت فکر کرد، چون معتقدم با عصبانیت نباید فکر کرد. به‌دور از عصبانیت می‌توان حوادثی مثل سقوط هواپیما را تحلیل کرد تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

اورنگ عنوان کرد: ما باید به مردم کشورمان اعتماد کنیم؛ چرا که در بزرگترین اتفاقات همواره کنار کشور بوده‌اند و این مردم هستند که می‌توانند همه چیز را نگه‌دارند و هرگاه تلخ‌ترین خبر را به مردم گفته‌ایم آن‌ها تحمل کرده‌اند. تاریخ نشان داده که مردم بهترین راه چاره را پیدا می‌کنند؛ لذا ما باید به مردم تکیه کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار