علی خاکبازان:

در پرورش کودکان و نوجوانانمان کوتاهی کرده ایم

متاسفانه در حال حاضر مدارس ما همه تمرکزشان را روی بحث آموزش گذاشته اند و توجه لازم و کافی را به مساله پرورش ندارند.
کد خبر: ۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴ - 07October 2013

در پرورش کودکان و نوجوانانمان کوتاهی کرده ایم

علی خاکبازان مترجم ادبیات کودک و نوجوان در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس با پر اهمیت خواندن نقش مدرسه در تعلیم و تربیت کودکان ونوجوانان ضمن گلایه از بی توجهی آموزش و پرورش به مقوله پرورش گفت: در تربیت کودکان ونوجوانان، مدرسه نقش بسیار مهم تری را نسبت به خانه ایفا می کند چون کودک و نوجوان بیشتر اوقات خود را در مدرسه می گذراند. علاوه بر این کودکان معلم را الگوی خود می دانند و تاثیری که حرفهای معلم بر روی آنها  دارد بسیار زیاد است.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر مدارس ما همه  تمرکزشان  را روی بحث آموزش گذاشته اند و توجه لازم و کافی را به مساله پرورش ندارند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته  برای دانش آموزان زنگ مطالعه در نظر گرفته شده است که بر طبق آن دانش آموزان موظف هستند که یک رمان را مطالعه و در کلاس در مورد آن صحبت کنند در صورتی که در نظام آموزشی ایران چنین پیش بینی هایی نشده است.

مترجم کتابهای "کلاژ"، "داستانهای عامیانه" و "آموزش فلسفه به کودکان" ضمن پراهمیت خواندن نقش معلم در تربیت کودکان و نوجوانان اذعان کرد: ما در نظام آموزش و پرورش ما زنگ گفتگو دیده نشده است، زنگ تربیت دیده نشده است، رئیس جمهور محترم در دیداری که اول مهر از مدارس انجام دادند گفتند که باید زنگ انشاء راه بیافتد و ترتیبی اتخاذ شود که دانش آموزان بتوانند مسائل مختلف را نقد کنند.  

خاکبازان تصریح کرد: یکی از ابزارهای مهم و بسیار تاثیرگذار برای پرورش کودکان هنر تئاتر است. هنر تئاتر علاوه بر آنکه آموزه های اخلاقی را به بهترین شکل به دانش آموزان منتقل می کند به کودکان ما انجام کار گروهی را آموزش می دهد. انجام کارها به صورت گروهی و تقسیم وظایف یکی از بهترین آموزه هایی است که ما می توانیم به کودکانمان هدیه کنیم.

نویسنده نمایشنامه "پیرمرد و ببر"، "ستاره" و "محاکمهی گرگ بدجنس" خاطر نشان کرد: نظام آموزش و پرورش ما نیاز به تغییرات اساسی و به کار گیری روشهای جدید در پرورش کودکان دارد. باید ترتیبی اتخاذ شود تا با به کارگیری ابزاهای تربیتی درست و تاثیر گذار کودکانمان در مسیری رو به رشد گام بردارند.  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار