امیر حیدری در نشست خبری عنوان کرد

38 عملیات گمنام نیروی زمینی/ ابلاغ پیام شهدا به نسل جوان

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: بنابر مستندات، نیروی زمینی ارتش 38 عملیات گمنام را در مناطق مختلف عملیاتی برای جلوگیری از نفوذ دشمن انجام داده که فقط 28 عملیات آن در سال 58 اجرا شده است.
کد خبر: ۴۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶ - 09March 2015

38 عملیات گمنام نیروی زمینی/ ابلاغ پیام شهدا به نسل جوان

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در هفتمین نشست خبری سفر کاروان خبری نزاجا به مناطق عملیاتی، اظهار داشت: اصحاب رسانه همواره یک مأموریت بزرگ را در رابطه با رساندن فریاد در گلو مانده شهیدان برعهده دارند که از شما میخواهم این پیام را به نسل کنونی و نسل های آینده بدون غرض ابلاغ کنید.

وی با اشاره به ناگفته هایی از رشادت های ارتش کشور خاصه نیروی زمینی، تصریح کرد: شاید در طول دوران دفاع مقدس فرصتی برای پرداختن به این نقشآفرینیها وجود نداشته است، اما امروز که در شرایط صلح به سر میبریم میتوان با رجوع به اسناد نیروهای مسلح مواردی را یادآور شد که تاکنون مغفول مانده و شاید کمتر کسی از آن مطلع باشد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تأکید کرد: 31 شهریورماه سال 59 در حالی جنگ ایران و عراق رسماً آغاز شد که رژیم بعثی از پیروزی انقلاب تا آغاز رسمی جنگ تحمیلی، 636 مرتبه عملیات های مختلف منطقهای اعم از تجاوزات زمینی، دریایی و هوایی را داشته که نیروهای مرزی ما با آن ها به مقابله پرداختند. جالب است که بدانید در این 636 عملیاتی که انجام داده حتی 6 وجب از خاک ما را نتوانست به تصرف خود درآورد.

وی اذعان کرد: ارتش جمهوری اسلامی تمامی این عملیات ها را به دولت وقت مخابره میکرد و شرایط را شرایط بحرانی ترسیم کرده بود، اما خیانت مسئولینی همچون بنی صدر  مانع از کمکرسانی و ترسیم وضعیت بحرانی شد.

امیر حیدری افزود: عراق در طول این عملیات ها که به پاسگاه ها و نقاط کور مرزی ما حمله ور شده بود قصد تصرف مراکز استراتژیک کشور ما را داشت. اما سربازان این نظام که عمدتاً از نیروی زمینی ارتش و بخشی نیز نیروهای ژاندارمری را شامل میشد در برابر آنان ایستادگی کرده و اجازه تحقق اهداف تجاوزگرانه را ندادند.

وی ادامه داد: اگر دشمن در این سلسله عملیات ها می توانست نقاط کلیدی کشور ما را در دست بگیرد قطعاً یک تجاوز وسیع افسارگسیختهای را در سی و یکم شهریورماه سال 59 از خود نشان می داد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: خوشبختانه ما امروز به یک بلوغ امنیتی و دفاعی رسیدهایم و معتقدیم اگر می خواهیم از کشورمان یک دفاع منسجم همراه با عزت و سربلندی داشته باشیم بایستی در سه رده عملیاتی، تاکتیکی و راهبردی به طور هماهنگ و با برنامه به اجرای مأموریتها بپردازیم. اما متأسفانه در آن دوران این سه رده مهم شکل نگرفته بود.

وی افزود: وقتی که صدام با این رویکرد که طی یک هفته خوزستان را آزاد میکند و در طول یک ماه به تهران خواهد رسید به ما حمله کرد باید از خود پرسید که چطور می شود فقط 43 روز پشت دربهای خرمشهر می ماند. در مهران نیز به سطح اندکی از ارتفاعات مرزی تجاوز میکند و نهایتاً در غرب کشور در ارتفاعات بازیدراز متوقف می شود؛ باید چرایی این موضوع را در ایمان، اعتقاد و تبعیت محض از ولایت فقیه یافت.

امیر حیدری اظهار داشت: من اعتقاد دارم در تاریخ مبارزات نیروی زمینی 4 مأموریت تاکتیکی سبب کسب دستاوردهای مهمی شده است که مهمترین آنها عبارتند از تثبیت متجاوز در  طول دفاع مقدس و اجازه ندادن به توسعه تجاوز در آن مقطع زمانی، جلوگیری از تجاوز افسارگسیخته با حضور نیروهای پا در رکاب، مومن و ولایتمدار تحقق یافت و آموزش نیروهای مردمی که طی یک فرآیند نگرشی را ایجاد کردند تا افرادی که اشتیاق جنگیدن دارند آموزش های لازم را در این رابطه ببینند و سپس رهسپار جبهه های جنگ شوند.

وی در خصوص مورد چهارم، افزود: آماده کردن یگان ها برای عملیات های پیوسته و منسجم از دیگر فعالیت های نیروی زمینی ارتش بود که نقش مهمی را در تک زدن به نیروهای دشمن و شکستن قدرت دفاعی دشمن ایفا کرد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان خاطرنشان کرد: هنگامی که تاریخ نیروهای مسلح را مورد مطالعه قرار میدهیم به نکات موفقیت آمیز و خاطرانگیز دست مییابیم؛ اولین عملیات کلاسیک دوران دفاع مقدس تحت عنوان عملیات ثامنالائمه(ع) اجرا شده است. اما باید بگویم طبق مستندات، نیروی زمینی ارتش 38 عملیات گمنام را در مناطق مختلف عملیاتی برای جلوگیری از نفوذ دشمن انجام داده که فقط 28 عملیات آن در سال 58 اجرا شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار