صالحی: فکت شیت ایران تهیه شده و در صورت صلاحدید منتشر می شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: وزارت امورخارجه و سازمان انرژی اتمی، فکت شیت ایران را تهیه کرده‌اند که در صورت صلاحدید منتشر می شود.
کد خبر: ۴۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ - 08April 2015

صالحی: فکت شیت ایران تهیه شده و در صورت صلاحدید منتشر می شود

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت دولت و در پاسخ به این سؤال که آیا فکت شیت بیانیه سوئیس تهیه شده است؟ گفت: بعد از ژنو 3 آمریکاییها باز تحت عنوان فکت شیت  یک بیانیهای دادند و اعلامیهای صادر کردند که واقعاً از دید ما پر از اشتباه و استنباط غلط بود، برای مثال آن موقع گفتند که ما غنی سازی ایران را به رسمیت نشناختیم در حالی که الان میبینید این امر اتفاق افتاد و محقق شد.

وی افزود: الان هم فکت شیتی که آمریکاییها دادند، درست و نادرست را با هم قاطی کردند و میتوان گفت که روایت و استنباط خودشان را دادند، برای اینکه مقداری آشفتگی در داخل کشورمان ایجاد کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اما آن چیزی که خدمت ملت بزرگوار عرض میکنم این است که آن چیزی که مسئولان ایرانی میگویند عین حقیقت است و ما هیچ چیزی برای کتمان کردن نداریم.

وی افزود: ما حتی در مذاکراتمان حرفی را که میزدیم پای حرفمان میایستادیم در صورتی که برخیها مثلا تفاهم که میکردیم روی یک موضوعی، میرفتند و دوباره میآمدند و علیرغم اینکه تفاهم میشد دوباره تغییراتی در آن ایجاد میکردند، ولی گروه مذاکره کننده ما واقعاً با هوشیاری، تسلط و اقتدار مذاکرات را انجام میدادند و حرفی را هم که می زدند حرف صائبی بود و هم یک کلام بود.

صالحی گفت: درباره مسئله فکت شیت تصمیم گرفته شد و آقای ظریف در حال بررسی است و سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه متفقاً فکت شیتی تهیه کردهاند که الان دست آقای ظریف است و اگر مصلحت بداند این فکت شیت را اعلام میکند تا برخی از این ابهاماتی که هر چند پاسخ داده شده است در چارچوب فکت شیت به عرض ملت بزرگ ایران برسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که چرا از ابتدا این فکت شیت آماده و همزمان با ارائه فکت شیت آمریکاییها ارائه نشد، تصریح کرد: داستان این مطلب بسیار پیچیده است، به هر حال این مذاکرات، بسیار حساس است و میتواند به هر طریقی دچار آفت شود.

وی افزود: این مذاکرات مخالفان زیادی در خارج از کشور دارد که در راس همه رژیم صهیونیستی و بعضی کشورهای منطقه به شدت در این زمینه کار میکنند و این را ما با اطلاع میگوییم نه اینکه بخواهیم شعاری مطرح کنیم؛ اگر رسانهها را ببینید مشهود است؛ ببینید پشت پرده چه خبر است. به شدت در حال کار هستند که ایجاد اخلال کنند؛ لذا تا آنجاکه ممکن است چنین مذاکرات حساسی را باید سربسته به جلو برد و اجازه اختلال، بهانه گیری و بهانه جویی به کسی نداد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: وقتی شما اطلاعات را میدهید هر کسی از منظر خود میتواند انقُلتی در این اطلاعات بیاورد، به هر حال این واقعیتی است و همین انقلتها اگر جمع شود، ممکن است ابهامات و مشکلاتی ایجاد و اصل مذاکرات را با موانع عمدهای روبرو کند.

صالحی به حضورش در جلسه غیر علنی دیروز مجلس درباره بیانیه سوئیس اشاره کرد و گفت: این جلسه بسیار خوب بود و نمایندگان مجلس اظهار محبت و لطف کردند و ما تا جایی که امکان داشت چون جلسه غیر علنی بود برخی امور را شکافتیم.

وی افزود: مشاوران امین ملت در مسیر حفظ منافع ملی و اساس حاکمیت ملی حرکت میکنند، ضمن اینکه نظام هم چارچوبی را مشخص کرده است و ما در این چارچوب حرکت میکنیم، البته در این چارچوب حاشیه اختیاراتی هم هست.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: آنچه در آخرین مذاکرات رخ داده در مجموع مثبت است، حالا ما نمیخواهیم زیادی هم غلو کنیم، بالاخره محدودیتهایی را پذیرفتهایم و این هم بحث مذاکره است.

وی درپایان گفت: الحمدلله میبینیم که پویایی و نشاط صنعت هستهای ما حفظ شد نطنز و فردو، اراک و تحقیق و توسعه هستهای هم سر جای خود باقی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها