در گفت‌وگو با دفاع پرس/

سیدافقهی: در مذاکرات هسته ای به جهان نشان دادیم که ملتی اهل منطق و استدلال هستیم

کارشناس سیاست خارجی گفت: حتی اگر در توافق نهایی به وجوه مشترک دست پیدا نکنیم، به جهان نشان دادیم که ملتی اهل منطق و استدلال هستیم.
کد خبر: ۴۴۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵ - 07April 2015

سیدافقهی: در مذاکرات هسته ای به جهان نشان دادیم که ملتی اهل منطق و استدلال هستیم

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، درباره ابهامات مطرح شده در بیانیه مطبوعاتی لوزان که توسط وزیر امورخارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت شد، گفت: در درجه اول بیانیه لوزان یک توافق و تفاهم سیاسی نیست بلکه یک پیش نویس است که مسیر را برای توافق نهایی هموار میکند.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز راهی طولانی برای حصول توافق نهایی باقی مانده است، افزود: هرگاه هر دو طرف رضایت تام و تمام خود را از نتیجه مذاکرات و تنظیم توافق نهایی اعلام کردند، توافقنامه لازم الاجرا می شود.

این کارشناس سیاست خارجی، دستاوردهای مذاکرات هستهای و به طبع آن بیانیه مطبوعاتی لوزان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: پیروزی در مذاکرات برای ایران بوده است چرا که غرب از زبان رئیس جمهور آمریکا اقرار کرد که یکی از تضمینهای جدی جمهوری اسلامی در پرونده هستهای برای اثبات اینکه به دنبال سلاح هستهای نیست، فتوای مقام معظم رهبری است.

سیدافقهی ادامه داد: بدون شک باید بدانیم که ما در این ماراتون و جنگ فنی و تکنولوژیک پیروز شدیم یعنی حتی اگر به توافقی هم دست پیدا نکنیم، به جهان نشان داده ایم که اهل منطق و استدلال هستیم و ملتی صبوریم که مسائل مهم درونی خود را دنبال میکنیم و این برای جهان بسیار درس آموز و عبرت آمیز است.

این کارشناس سیاست خارجی همچنین به طرح انتقادات دلسوزانه عدهای از کارشناسان مسائل هسته ای نیز اشاره کرد و اظهار داشت: انتقاداتی که تا کنون ارائه شده، مربوط به کلیاتی است که در بیانیه در ابهام بوده و همچنین مسئله تعرض به خطوط قرمزی است که بر اساس نظر منتقدین رعایت نشده است.

به گفته این صاحبنظر در مسائل بین المللی، موضوع دیگری که کارشناسان منتقد بر آن تمرکز می کنند، لزوم دو مرحله ای نشدن این توافق است، البته در حال حاضر عملا بیشتر بر روی جنبههای سیاسی آن تاکید میشود و بررسی مسئله فنی و تکنیکی به آینده موکول شده است.

وی به موضوع لغو تحریمها نیز اشاره و بیان کرد: رفع تحریمها در متن بیانیه لوزان با ابهام و با دو پهلوگویی همراه است و این مهم بلافاصله بعد از قرائت این بیانیه توسط برخی از مقامات آمریکایی از جمله رئیس جمهور این کشور بارها و بارها مطرح شد که لغو تحریم ها در همان ابتدای اجرای توافقنامه نهایی امکان پذیر نخواهد بود و پس از راستی آزمایی تنها بخشی از این تحریمها متوقف خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها