وزیر بهداشت:

رکورددار تزریق واکسن در دنیا هستیم/ در تولید دارو‌های ضد کرونا خودکفا شده‌ایم

«عین‌الهی» با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و ۹۵ میلیون دز نیز تزریق شده است، گفت: رکورددار تزریق واکسن در دنیا هستیم.
کد خبر: ۴۸۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹ - 08November 2021

رکورددار تزریق واکسن در دنیا هستیم/ در تولید دارو‌های ضد کرونا خودکفا شده ایمبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به نقش مهم خبرنگاران در دوران کرونا اظهار داشت: خبرگزاری‌های ما همه مردمی هستند. نزدیک ۲۰۵ نفر از مدافعان سلامت را از دست دادیم. در کشور ما با تلاش همه کادر بهداشت و درمان لیماری روی زمین نماند.

وزیر بهداشت با اشاره به شرایط کرونا در روز‌های ابتدایی، افزود: در شروع کار کرونا ۵۰ هزار مبتلا در روز داشتیم و بیش از ۷۰۰ مرگ و هشت هزار بستری داشتیم، ضمن اینکه فاجعه ملی را در پیک پنجم روبرو بودیم.

عین‌الهی با اشاره به تلاش دولت برای تامین واکسن، ابراز داشت: از دی ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ فقط پنج میلیون واکسن تزریق شده بود اما تاکنون ۱۵۰ میلیون در واکسن وارد کشور شده و ۹۵ میلیون در واکسن تزریق شده‌ است.

عین‌الهی با بیان اینکه رکورددار تزریق واکسن در روز در دنیا هستیم، بیان داشت: باید حالا حالا‌ها با کرونا زندگی کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میزان تزریق واکسیناسیون ما مورد تعجب سازمان‌های بین‌المللی شده است، گفت: پنج مرکز تولید واکسن در سطح کشور ایجاد شده و برای آینده کار خودمان اطمینان داریم از تولید داخلی استفاده کنیم.

عین‌الهی متذکر شد: از ۹۵ میلیون دز واکسن تزریق شده نزدیک به ۵۵ میلیون دز اول تزریق شده که برابر با ۸۲ درصد است. ضمن اینکه ۳۸ میلیون دز کامل را دریافت کرده اند که امیدواریم تا پایان آبان ۸۰ درصد دز کامل را بزنیم.

وی با بیان اینکه کشور‌های همجوار با موج ششم روبرو هستند، گفت: اگر این میزان واکسیناسیون تزریق نمی‌شد ما نیز با این موضوع درگیر بودیم.

وزیر بهداشت از آماده‌باش کامل مراکز درمانی برای مواجهه با شرایط آینده خبر داد و گفت: سه شرکت داروی فاویپراویر و هشت شرکت رمدسیویر فعال هستند.

وی افزود: برای هر بیمار کرونایی که بستری می‌شود به طور متوسط چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون هزینه می‌کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ۴۰ درصد درآمد اختصاصی ما کم شده است، گفت: اکنون با کم شدن بیماران کرونایی بین شش تا ۱۲ هزار نفر روزانه بستری می‌شوند.

عین‌الهی از فعال بودن ۵۰۰ هزار پرسنل خبر داد و گفت: اکنون حدود هزار بیمارستان و ۱۵۰ هزار تخت داریم.

وی با تاکید بر اینکه زیر میزی خط قرمز ماست، افزود: به رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کردیم مبادی فساد شناسایی شوند و در آینده افرادی که ارز دولتی گرفتند و آزاد کار کردند به مردم معرفی می‌شوند.

عین‌الهی با اشاره به اینکه برای اولین بارطب سنتی به ابتکار بنده و برخی همکاران در وزارت بهداشت ایجاد کردیم، گفت: امروز هشت دانشکده طب سنتی داریم و برنامه ما تقویت طب سنتی است.

وی با تاکید بر اینکه قطعا بحث دارو‌های گیاهی موردی است که باید توجه کنیم اظهار کرد: البته باید استفاده از طب سنتی و کسانی که کار می‌کنند مورد تأیید باشد و مدارک علمی را طی کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه قطعا واکسیناسیون از شدت مرگ جلوگیری می‌کند ابراز داشت: تمام مستندات علمی این موضوع را نشان می‌دهد و در کشور نیز این مطالعه انجام شده و کم کم منتشر می‌شود.

عین‌الهی یادآور شد: به محض زدن واکسن ایمنی ایجاد نمی‌شود و چهار هفته بعد از دز دوم ایمنی ایجاد می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان مرگ و میر در کودکان نادر است، گفت: در خصوص بازگشایی مدارس ستاد ملی کرونا تصمیم می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما در توزیع پزشک است، تصریح کرد: این موضوع به قانون برمی‌گردد. قانون می‌گوید افراد در یک مدت مشخص الزام به کار در منطقه‌ای هستند، اما بعد از آن دیگر پزشک مخیر است کجا کار کند. البته قول می‌دهیم با رعایت کلیت به این موضوع رسیدگی کنیم.

وزیر بهداشت درباره یک میلیارد یورو اختصاص داده شده از صندوق توسعه ملی، گفت: اکنون یکصد میلیون دلار از این میزان را داریم.

وی با بیان اینکه ۱۲ درصد جمعیت ما را افراد مسن تشکیل می‌دهند، بیان داشت: طرح جوانی جمعیت طرح خوبی است و آنچه بر عهده ماست تهیه زیر ساخت بودجه برای نازایی است که انجام می‌دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تصمیمات ستاد ملی کرونا قانونی است و نیاز به مجلس ندارد ابراز داشت: اجرای طرح شهید سلیمانی و مدیریت هوشمند برعهده وزارت کشور است.

عین‌الهی گفت: چاره‌ای نداریم ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را نگهداریم چون اگر نباشد باعث افزایش قیمت دارو می‌شود. البته شاید برای آینده بشود آن را حذف کرد، اما الان اصلا امکان پذیر نیست.

وی در خصوص پرسش خبرنگار فارس در خصوص پرداخت فوق العاده خاص به کادر درمان، گفت: نظر مثبت خود را در این خصوص اعلام کردیم، اما سازمان‌های دیگر باید منابع لازم را تامین کنند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار